Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IT-Recycler.com

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under slutet på Januari öppnar IT-Recycler.com. Det är samma försäljningsverksamhet av begagnade Macintosh datorer som Speedmania bedrivit under hösten under namnet Speedmania Retail.

Det är lite fixande kvar innan vi drar igång.

Sedan årsskiftet har vi lite nyheter:

- IT-Recycler genomför nu själva återtag på uppdrag av leasingbolag, tidigare köpte vi av den som gjorde återtaget. Ett led kortare med andra ord! Det är mer jobb, men samtidigt får vi möjligheten att köpa in mer saker "när vi ändå är på plats". Många, många gånger finns det massor med godsaker att köpa på konkursbon!

- Vi kommer att sälja det mesta som vi kommer över (det är ett krav för att vi ska få bra priser - köp alltihopa och pruta som tusan!). Det innebär kopiatorer, faxar, telefonväxlar, pc & mac, servers, Unix burkar och ibland väldigt ovanliga saker. (har en framkallningsenhet till en heidelberg typsättare bland annat)

I övrigt är det mesta som vanligt. Vi levererar till dörren i Stockholmsområdet och kan hjälpa till med installationer och konfigurationer.

Lite reklam sådär, men det är väl ok?

Glömde några saker:

- Vi har köpt på oss en massa saker inför premiären. Vi har fler än 30 (!) Power Macintosh G4 i lager...

Power Macintosh G3 b&w och beige, Powerbook G3, Powerbook G4, iBook, Power Macintosh G4 grafit & quicksilver upp till 867 & cube....och lite till

Men ni får hålla er till tåls fram till premiären - vi kommer inte släppa iväg någonting innan dess - annars kommer vi ALDRIG bli klara med siten...

http://www.it-recycler.com/

ni har inte lyckats skrapa ihop några Newtons kanske?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 01:36

Martin, du gör ett historiskt arbete!

Jag har svurit många gånger över trilskna datoravdelningar, t ex på Telia Infomedia där jag jobbade ett tag. Ack och ve vad skönt det var att lämna Telia. Exempelvis så fanns en gigantisk sal full av fina gamla sköna Macar som man inte fick röra (!). Åttionio procent av företaget älskade PC och endast ett fåtal förstod sig på Mac. Jag brukade sorgsen vandra omkring i den här salen, som var full av fina datorer som Telia bara dödat, helt enkelt - finner ingen bättre förklaring. Det var ledsamt att se datorer som skulle kunna användas till roliga saker bara att stå och vänta på... ingenting, egentligen. När jag vackert bad om att kanske få köpa en eller två, eller rentutav tio gamla Macar så möttes jag med rynkade näsor. Elaka blickar. Och en känsla av att jag lagt näsan i blöt. Det var som en bilskrot, men ändå inte. För en bilskrot är ett charmigt ställe, eftersom den lever. Och andas. Entusiaster till gamla Saabar kommer dit och skruvar loss backspeglar som inte rostat, och hittar kanske mjuka nackstöd som deras Saab saknat sedan 1982. Det ger bilskrotar, åtminstone för mig, en känsla av harmoni och kärlek till prylar. Givetvis kan det finnas en aning av bitterhet även på en bilskrot, ska erkännas. När man ser en bil som exempelvis vandaliserats. Eller, än värre, en bil som varit med i en trafikolycka. Då får man vända bort blicken. Man vill inte se, vill inte veta. Obehaget skakar man snabbt av sig, dock. Det finns så mycket mer att se.

Nåväl - vad jag vill komma till är att du i och med din nya satsning kommer väcka liv i de stora företag och organisationer som inte kan handskas med sina misslyckade IT-inköp. I Telias fall hävdar jag givetvis med bestämdhet att övergången från Mac till PC enbart varit av ondo. För jag har då aldrig sett en skara mer missnöjda användare. Så mycket PC-problem att man fick spader. Mac-användarna ville också ha support, men mest ville de att man skulle sitta ned en stund, snacka lite och ta en kopp kaffe och berätta lite om Mac-nyheter. Då, när jag jobbade där, så var PowerBook G3 den stora nyheten. Endast tre-fyra stycken Telianer fick glädjas över att ha sådana arbetsverktyg.

Det är inte utan att man känner en väldig sympati med de stackars människor som jobbar i trångsynta organisationer, som tvingas bort från sitt favoritverktyg Macen bara för att sura PC-gubbar ska få sista ordet.

Men nu så lindrar du i alla fall smärtan; du tar bort liken. Det värsta jag kan tänka mig är en sal full av fina datorer som ingen använder. Än värre: Som ingen _får_ använda. Koncernbeslut. Stäng dörren. Lås där. Där får ingen komma in.

Och du ger liken syre så de vaknar upp igen, till små glada arbetsverktyg som gör människor glada och lyckliga.

Det finns ett användningsområde för varje dator, ingen ska behöva känna sig kasserad och utanför. Jag har spritt lite glädje till min omgivning genom att pytsa ut mina Macar till vänner och släktingar som fått göra sig bekanta med fina maskiner som bara går och går, som man alltid blir glad av att använda.

Om jag hade yta och tid så skulle jag gärna hjälpa till att montera ihop "lik" till fina, fungerande datorer. På Telia lyckades jag och några entusiaster ändå övertala en chef om att några datorer skulle skänkas till dagis. Det var en stor glädje att bygga ihop dessa, göra glada skrivbordsmönster och ikoner till barnen och installera program som gjorde att de skulle kunna lära sig hantera datorns grundläggande funktioner.

Kalla mig gärna fånig, men det är faktiskt kul att plantera datorer hos människor och öppna deras sinnen för att datorer ju är kul och att Mac ju inte är så dumt ändå. Ptja, till och med så kan det vara skoj att göra så här med gamla PC-lik, även om det är mycket svårare pga mängden olikartad utrustning och den tidsödande processen med att få en PC att fungera.

Nu ska du i och för sig rädda ganska nya, ganska fina maskiner, men jag vill ändå att du ska veta att jag tycker det är en bra grej du gör. Du plockar fram datorer som lämnats åt ett osäkert öde och du ger folk bra verktyg.

Det är lite Karl-Bertil. Lite Robin Hood.

Jag hoppas jag själv hittar nå´n kul leksak bland sortimentet när du öppnar portarna.

Det är lite Karl-Bertil. Lite Robin Hood.

:eek:

Jag ska sadla min stolta springare (Toyota Yaris Verso) och åka till Kista nu!

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 09:54

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det är lite Karl-Bertil. Lite Robin Hood.

Att ta från de likriktade och ge åt de maciga

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 18:13

Genialiskt!

Kanske man kan hitta en MAC till vettigt pris.
Fast blir svårt ändå om den behöver reparation senare vem man då skall vända sig till.
Men till nästa Dreamhack, skulle det vara roligt att ha en MAC med, om det nu finns några MAC människor där.

... nååå.... ny tycker jag att det e slutet på månaden.... vilket datum e premiären

För den som är intresserad av att vara med på vår nyhetslista per epost så är det bara att klicka på länken nedan och skicka mailet så är du prenumerant.

Du kan när som helst göra en automatiserad "unsubscribe" om du ångrar dig längre fram.

list-on@it-recycler.com

Mailet skickas till [email protected] och du behöver inte sätta någon rubrik eller innehåll om du inte vill (server struntar i det iallafall)

OBS! Den adress du skickar epost-meddelandet med är samma konto som nyhetsbrevet skickas till...

Vi har fått in lite platta Apple skärmar och en 21" graphite studio display nu också.

Siten är inte klar ännu - jag siktar på premiär till början-mitten på nästa vecka ungefär.

Gå med i mailinglistan enl ovan så skickar vi ett mail när vi är uppe och snurrar...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Vi har fått in lite platta Apple skärmar

You little teaser....

Anders

Ok. Sidan blev inte klar i helgen tyvärr.

Aktuell lagerlista finns online nu med priser och lagersaldo. Du hittar den på:

http://www.it-recycler.com/lagerlista.pdf

Uppdaterad lagerlista idag!

Lagerlista 2002-01-30

[list]
[*]Powerbook G4 Titanium
[*]Apple iPod
[*]18.1" TFT bildskärm
[*]Adobe programvara (Photoshop, Indesign Illustrator)

m.m

Det är nåt fel på pdfn Martin.

Tack för tipset! Den är uppdaterad nu... pheew :eek:

Lagerlistan är uppdaterad (uppdateras varje dag - bara så ni vet) idag med följande:

  • Powerbook G3/400 Pismo

  • Powerbook G3/500 Pismo

  • Sänkt pris på iPod

  • Alcatel telefonväxel

  • Canon CLC700 färgkopiator

http://www.it-recycler.com/lagerlista_20020131.pdf

[ 31-01-2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Nytt på listan:

- Apple 15" Studio Display LCD ADC

http://www.it-recycler.com/lagerlista_20020201.pdf

[ 01-02-2002: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Nytt på listan:

- 40" plasma bildskärm
- Compaq iPaq
- Flera nya Power Macintosh G4
- Lägre pris på iBook

http://www.it-recycler.com/lagerlista_20020206.pdf

Martin, du råkar inte behöva personal med erfarenheter av att mecka/reparea datorer?

Ifall ni behöver någon hjälp öht så hör gärna av dig. Dvs, ifall du behöver hjälp eller vad man ska kalla det så svara Ja, sen kan man disskutera andra frågor i efterhand.

Btw, jag har inte tillgång till min mail för tillfället så svara gärna här

Edit: Nu har jag det

[ 07 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

[ 07 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Nehe, tydligen inte

Tjenare!

Jag har inte sett ditt inlägg förrän nu....

Just nu klarar vi av alla macar vi får in utan problem. Vi har en testbänk där vi går igenom alla maskiner (4 datorer parallellt) och gör rent dom.
Därefter systeminstallation etc.

Den dag då det börjar bli problem med så lovar jag att posta ett inlägg här på 99mac.com.

Låter bra, vore kul att kunna hjälpa till

Men Martin vet att Gurus:arna går före i en anställningsintervju, så synd Patrik, jag har försprång nu när jag går och blir arbetslös snart

Vad får dig tro att du är med guru än mig?

Kolla in bilderna ifrån dagens jobb - länk till "martin ska på fet-stort återtag" har jag nedan....

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=10&t=000128

Idag fick vi in lite roliga prylar:

- Philips 42" plasma skärm
- SGI Origin 200 server för Irix

http://www.it-recycler.com/lagerlista_20020219.pdf

Uppdaterad idag!

- Powerbook G3
- Powerbook G4
- Power Macintosh G4 MP
- Toshiba bärbart
- Airport basestation paket
- nya iBook

Kolla in!
http://www.it-recycler.com/

Bevaka tråden