Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sökmotoroptimerar man sin sajt?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittar sökmotorerna själva hemsidan jag o sonen gjort åt hustrun?
Och spelar det nån roll att vi har webservern själva?

Vi har ju knappt nån text på hemsidan så det är ju inte många ord man kan
referera till efter som det är en konstsida.
Men orden är ju inte så viktiga eftersom sökmotorerna inte använder ord i
samma utsträckning som förr.
Men hur som helst så även om jag skriver in hela webadressen i sökmotorn så hittar han inte.
Vad göra?
http://www.gullmarie.info.se/

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-19 20:40

Räkna inte med att sidan kommer med på ett tag om du inte betalar. Har du dessutom knappt nån text, så får ju motorn inget att referera till. Således lär hustruns sida komma sist ändå.

Hur har du förresten kommit fram till att sökmotorer inte använder sig av text nuförtiden? Det är nog precis tvärtom.

Jag har pysslat en del med optimering sedan några år och gjorde en liten guide på engelska: http://www.proformica.com/seo.shtml

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-19 21:12

Förbanne mig det finaste jag läst sedan jag konfirmerade mig! Fikon på posten, Danne.

Jag har skrivit en liknande artikel, också den på engelska:

Basics of search engine optimisation

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-20 06:23
Ursprungligen av acke:

Förbanne mig det finaste jag läst sedan jag konfirmerade mig! Fikon på posten, Danne.

LOL!
Tack, tack.

En kollegas vän har en köksfirma. Han har inte betalt google ett öre, och den är inte speciellt känd heller. Tror inte speciellt många länkar till den, d v s viktar upp pageranken.

Testa att söka efter "køkkener" på google (køkkener är danska pluralis för "kök"), och kolla källkoden för sidan som kommer upp som nummer tre (Hvalsøe Køkkener)... LOL

Tack för alla tips!

Ja nu hittar jag sidan på Google!:)
Kommer faktiskt upp som nr 9 av över 500 st på nätet.
Det är ju rätt bra jobbat!
Nu har jag kollat runt lite och lagt till några extra sökord.
Ska försöka komma upp några platser ytterligare!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-29 00:56
Ursprungligen av sventa46:

Nu har jag kollat runt lite och lagt till några extra sökord.
Ska försöka komma upp några platser ytterligare!

Sökorden är ganska irrelevanta, det är själva texten på sidan du bör jobba på om du vill synas i sökmotorerna.

Ursprungligen av Jogin:

Sökorden är ganska irrelevanta, det är själva texten på sidan du bör jobba på om du vill synas i sökmotorerna.

Visst är det så, men är det inte konstigt med sidan jag hänvisade till ovan?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-02 01:32
Ursprungligen av scooterbabe:

Visst är det så, men är det inte konstigt med sidan jag hänvisade till ovan?

Jo i det fallet är det rätt märkligt. De kanske hade en vanlig sida i html förut, som påverkar eller så. Jaja, Google works in mysterious ways...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-02 08:49
Ursprungligen av scooterbabe:

Visst är det så, men är det inte konstigt med sidan jag hänvisade till ovan?

Nej, inte konstigt.

Google har experimenterat med en OCR-funktion (Optical Character Reader, dvs mjukvara som "läser" text på bilder) ganska länge. Den är delvis implementerad och körs bl.a. i http://catalogs.google.com/ men även i "vanliga" Google, men då tydligen på nåt begränsat sätt.

Sedan ett par år kan dom också indexera text i flash, och det är det som den där "køkkener-sajten" har glädje av.

Men ingen vet hur stor omfattningen av de båda teknikerna egentligen är, eller hur mycket dom påverkar rankingen.

Dessutom har jag en alldeles egen teori om att Google lägger in färskare sajter före gamla i resultaten. Med andra ord: sajter som inte (eller sällan) uppdateras faller längre och längre bak i rankingen, medan nya sajter och sådana som ständigt förnyas anses vara mer relevanta, och får därmed bättre ranking trots att det annars-så-viktiga innehållet faktiskt är sämre... På så sätt har t.ex. Sventas hustrus sajt kommit långt fram (varning dock: när sandbox började för snart ett par år sedan, så hamnade nya sajter ofta förvånansvärt tidigt i rankingen. Men efter 1-3- veckor försvann dom helt och hållet. Det KAN ju vara frågan om det den här gången också...)

(Varning för rant) Min uppfattning är att Google börjar bli lite obehagliga. Så länge dom skickar fram olika sökresultat beroende på var användaren finns (vilket dom alltså gör), så är det OK. Men dom håller på att bygga upp en enorm databank som innehåller uppgifter om varenda enskild användare, dvs om dig och mig.

Eftersom jag har flera Google-konton (Gmail, AdWords, Groups, osv) så var jag nyligen tvungen att slå ihop dom till att ha samma användarnamn och lösenord (lättare för Google att samla ihop uppgifterna). Jag använde Firefox, och varje gång jag gjorde en vanlig sökning med vanliga Google, så dök mitt namn upp högst upp till höger på resultatsidorna. Så dom noterade vad jag brukade söka på också. (Numera använder jag Camino, och där kan jag söka anonymt, guschelov).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-04 08:42
Ursprungligen av thevil:

Det där var väl bara ett rykte ett tag som sedan en anställd på Google tog död på? En källa där man kan läsa mer om Googles OCR-förmåga vore jättekul.

Jo, det vore intressant. Om det är ett rykte eller inte har jag ingen aning om. Men jag har empirisk erfarenhet av fenomenet.

För ett par år sedan hade jag en bild på min sajt där jag lagt in fotografens namn ganska tydligt (i själva bilden, alltså. Inte på nåt sätt i html). Egentligen hade jag tagit bilden själv, men av olika skäl hade jag inte skrivit mitt eget namn, utan hittat på ett fullkomligt idiotiskt namn istället.

En vacker dag visade statistiken för sajten en träff på sidan med bilden. Den refererande länken var en Google-sökning som nån i Finland gjort, och sökordet var samma som "fotografens" efternamn (tydligen betydde mitt idiotnamn något på finska...). Jag blev givetvis paff, men testade att göra samma sökning själv, och fick samma resultat.

Just Googles katalogsökning som jag länkade till (http://catalogs.google.com/) använder ju OCR rakt av, så att Google har tekniken råder ju inga tvivel om. Om dom däremot använder den i vanliga sökningar på webben är däremot tveksamt. Svaret är nog att dom tydligen gör det ibland, eller med begränsningar av nåt slag - inte vet jag. Men om jag var boss på Google så skulle jag nog vara intresserad av att få mjukvara som kan läsa ALL text på webben, oavsett filtypen.

Nej, nån länk har jag inte. Men jag frågade om detta på http://www.webmasterworld.com/ i samband med att jag fick den där träffen på bildtexten. Det kanske finns mer att läsa där (men jag tvivlar. Dom som sköter forumet är livrädda för att bli osams med Google och redigerar/raderar alla inlägg/trådar som dom tror kan uppröra. Därför försvinner allt som kan tolkas som kritik eller misstänksamhet mot Google från forumet, och det var därför senare avslutade mitt medlemsskap hos dom).

Danne

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-02 07:23

Kan du inte lägga en massa relevanta ord i META-taggen då?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-02 12:32

Snooze: Som tidigare nämnt så är de irrelevanta, Google så gott som struntar i vad som står där.
Danne V: Om du loggar ut så slippper du ju det. Att ditt namn dyker upp högst upp innebär ju inte att de nödvändigtvis "noterar" vad du "brukar söka på", faktiskt -- dock är det naturligtvis möjligt.

Har rensat bort ovidkommande inlägg mellan Danne V och Jogin för att hålla tråden ontopic.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-03 23:17
Ursprungligen av Christofer:

Har rensat bort ovidkommande inlägg mellan Danne V och Jogin för att hålla tråden ontopic.

OK. Men LITE intressanta var dom väl.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-03 18:32

Scooterbabe: Skälet att sajten ifråga får träff på sökordet "køkkener" är för att sajten är med i Google Directory med följande beskrivning: "Håndbyggede køkkener og inventar efter mål."

1
Bevaka tråden