Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jubileum - crash/krasch nr. 5 sedan augusti

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-02 21:40

Hej!

Sudden death, black screen of death, brown screen of death... hur ska man kalla det? "You need to restart your computer..." säger det efter att skärmen ha mörknat till i en nyans av brunt....

Min nya PB15 1,5Ghz har nu kraschat för 5:e gången sedan jag köpte den (juli 05, börjat använda den i augusti efter två skärmbyten). Jag tänkte slänga en fråga och starta en ny tråd eftersom den gamla som handlade om samma problem var ca 1 år gammal.

I mitt fall kunde jag absolut inte hitta något samband mellan det jag gjorde och krascharna. Ena gången hade jag 5-6 program igång och jobbade lite med alla, flyttade en del filer osv, nästa gång kom det "out of the blue", direkt efter starten, i lördags när jag skulle dra en filmsekvens till Timeline i iMovie, och idag när jag precis tryckte på Return efter att ha skrivit en vanlig URL i Safari. Inte så många program igång alls.

Varje gång ombads jag att starta om. Nu funkar allr som vanligt men jag har inte samma känsla som när jag började använda min Mac.

Jag kör backup med Super Duper till en extern iOmega 250GB FW men nu har jag också läst att om jag klonar hela systemet så klonas även alla problem och "miss-matching" drivrutiner och annat så man bara dupplicerar problemet. Vet ej...jag vill kunna starta från den externa om huvudhårddisken rasar eller systemet inte vill starta.

Where do I begin? Tack

Personligen så skulle jag tippa på hårdvarufel, troligtvis minnet som spökar. Har du kollat ifall den visar några fel?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-02 21:51

Ehm... (skäms nu)... Hur gör jag det?

Inge fara.

Jo, du letar reda på en skiva som heter Apple Hardwaretest som följde med datorn och pluggar in den samt startar om datorn, för att boota upp med skivan så håller du inne C vid uppstart.

Sedan följer du bara instruktionerna på skärmen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-02 22:41

Tack, ska testa

Det korrekta uttrycket för denna obehagliga upplevlse är "Kernal Panic", Oftast beror det på någon felaktig hårdvara, t.ex RAM-Minne, en FireWire-pryl eller en USB-pryl (t.ex min SE Walkman kan generera Kernal Panic).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-02 23:07

Hur allvarligt är det egentligen när man får Kernel Panic? "Slits" något extramycket av det?

Senast redigerat 2006-01-02 23:26
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-03 00:49

Tack än en gång för tipset Joakim. Jag har nu kört Hardwaretest och det rapporterade inga fel. Allt OK och jag skrev ner allt som kom upp som resultat. Jag har två minnesplatser och en minnesmodul på 512 MB.

Enligt testet så ska mina problem vara mjukvarurelaterade, ganska självklart

Macen spinner just nu...

Risken finns att det ändå är minnet eller någon extern enhet som spökar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-03 01:12

iofs så har Macen aldrig kraschat när jag bara satt i soffan och surfade eller skrev, bara med de externa enheterna - Apple keyboard, Mighty Mouse. Någon gång hade jag min Lacie externa hårddisken mounted (USB) och även min Pocket PC genom USB-hubben.

Finns det något annat sätt att kolla minnet? Tack

Om datorn aldrig har kraschat fristående så lär det inte vara minnet det beror på- Kan vara USB hubben som dstrular kanske drar för mycket ström från PBn. Eller hade du den kopplad med nätadapter?

Du har bra koll när datorn kraschar (till skillnad från många av de kunde rjag har hjälpt) och precis som Simon Templar säger - Hur är det med USB hubben?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-03 19:24

Hm, USB hubben är en Belkin HiSpeed 2.0 4+1 USB hubb som jag _inte_ har kopplat nätadaptern till. Här är min konfiguration gällande USB portar på Powerbooken:

USB porten till vänster om tangentbordet matar Apple Keyboard som i sin tur matar Mighty Mouse.

USB porten till höger användes (tidigare) av Lacie externa hårddisken som hade sin nätadapter inkopplad hela tiden.

Samma USB port används de andra gångerna av USB hubben som jag i sin tur kopplar min skrivare (Epson R200) och QTEK9090 cradle/laddare till. I QTEKs laddare har jag alltid nätadaptern kopplad - vet ej om den bara laddar handdatorn eller gör något annat relaterat till USB hubben eller USB porten i datorn.

Jag kommer att försöka att hitta nätadaptern till Belkinhubben, förstår inte var jag lade den... Antar att jag borde använda den

Gällande misstankar att mina USB enheter "sög" för mycket ström från Powerbooken vill jag bara påpeka att jag aldrig använt mer än en enhet åt gången. Dvs., det var antingen bara handdatorn eller bara skrivaren. De gångerna jag hade syncat med handdatorn har skrivaren varit avstängd. Lacie hårddisken kopplades separat, när jag drog ut hubbens sladd.

Nu har jag skaffat en iOmega FW extern hårddisk och hittills har jag inte haft alla mina externa enheter kopplade samtidigt. Det som alltid sitter i är i stort sett Apple Keyboard i USB porten till vänster och de andra enheterna kopplas en och en och i samma USB port till höger.

Tack för all hjälp

Det kan hända att du har en dålig sektor(eller flera) på disken, om datorn stöter på en sån så tycker den om att låsa sig helt, men kernel panic vet jag völ inte om det brukar bli av det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-01-03 23:16

Menar du dålig sektor på den interna hårddisken? Hm, vad är motsvarighet till Scandisk från Windoze, nu på min PB? Jag tittade i Disk Utility och hittade inget, samma sak i Utilities....

1
Bevaka tråden