Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

allofmp3.com: What's the catch?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej..

En kompis tipsade mig om www.allofmp3.com
Priserna där är helt sjuka.. Typ 1,69 USD för en hel CD..
Någon som har erfarenhet från den siten att dela med sig av?

ru4real?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-01 18:30

Inga personliga erfarenheter, men det är ruskigt bra priser och ruskigt bra kvalitet där (inte undra på att skivbolagen motsätter sig det).

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-01 18:46

Haken med sajten är att den utnyttjar ett kryphål i rysk upphovsrättslagstiftning, som gör att de slipper betala för att de säljer låtarna. Att sälja låtar över internet räknas nämligen under samma lagstiftning som radiosändning, vilket är väldigt billigt. Speciellt i Ryssland där man bara behöver betala en engångsavgift...

Kort sagt, musikerna får i princip ingenting av de pengar du lägger ut utan allt hamnar i ägarnas fickor. Därmed är skillnaden mot piratkopierade låtar minimal - visserligen är allofmp3.com juridiskt lagliga, men inte mycket mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-01 19:21
Ursprungligen av TERdON:

Haken med sajten är att den utnyttjar ett kryphål i rysk upphovsrättslagstiftning, som gör att de slipper betala för att de säljer låtarna.

Haken?

Ap-bra värre verkar det ju som.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-01 19:01

Frågan är dock om det är ett "kryphål"; om ryska lagen jämställer distribuering av låtar över nätet med distribuering över nätet så är det väl så då. Ordet "kryphål" antyder ju att det är en oavsiktlig effekt som, förmodar man, ryska lagstiftare ska försöka täppa igen. (Om de har planer på att göra det eller ej vet jag inte.)

För sitt distribuerande betalar allofmp3.com den ryska motsvarigheten till en STIM-avgift, som faktiskt går just till artisterna (en uppspelning på radio motsvarar en försäljning på nätet). Att inga pengar går till upphovsrättshavarna stämmer helt enkelt inte. Faktum är även att allofmp3.com inte har särskilt låga priser ur ett ryskt perspektiv, där kostar en CD i butiken ca $3 -- det är främst att vi västerlänningar kan köpa musiken där som gör det billigt (för oss).

Personligen så tycker jag faktiskt inte att det är helt galet att jämställa internetdistribuering med radiodistribuering -- skillnaden skulle möjligtvis vara kvaliteten, men det förutsätter att vi inte snackar digital radio.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-02 23:15
Ursprungligen av Jogin:

Frågan är dock om det är ett "kryphål"; om ryska lagen jämställer distribuering av låtar över nätet med distribuering över nätet så är det väl så då. Ordet "kryphål" antyder ju att det är en oavsiktlig effekt som, förmodar man, ryska lagstiftare ska försöka täppa igen. (Om de har planer på att göra det eller ej vet jag inte.)

För sitt distribuerande betalar allofmp3.com den ryska motsvarigheten till en STIM-avgift, som faktiskt går just till artisterna (en uppspelning på radio motsvarar en försäljning på nätet). Att inga pengar går till upphovsrättshavarna stämmer helt enkelt inte. Faktum är även att allofmp3.com inte har särskilt låga priser ur ett ryskt perspektiv, där kostar en CD i butiken ca $3 -- det är främst att vi västerlänningar kan köpa musiken där som gör det billigt (för oss).

Personligen så tycker jag faktiskt inte att det är helt galet att jämställa internetdistribuering med radiodistribuering -- skillnaden skulle möjligtvis vara kvaliteten, men det förutsätter att vi inte snackar digital radio.

Idén med mitt inlägg var att påpeka att för den som anser att det viktiga med att köpa musik är att lite pengar ska gå åt musikerna, så skiljer det väldigt lite mellan allofmp3 och det som diskuteras i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=28228&page=1

Avgifterna betalar de förvisso som de ska, men precis som du säger är de ruskigt låga. Till och med med ryska mått mätt. Det var det jag menade med "kryphål". Den ryska lagstiftningen är ju inte anpassad till situationen (det är förvisso inte den svenska heller, men åt andra hållet). Det är ju inte direkt så att Allofmp3 har skivbolagens goda minne till sin distribution (laglig eller inte)...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-03 00:19
Ursprungligen av TERdON:

Idén med mitt inlägg var att påpeka att för den som anser att det viktiga med att köpa musik är att lite pengar ska gå åt musikerna, så skiljer det väldigt lite mellan allofmp3 och det som diskuteras i den här tråden: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=28228&page=1

Det är inte mycket pengar som går till artisterna vid köp av en vanlig CD, heller.

Ursprungligen av TERdON:

Avgifterna betalar de förvisso som de ska, men precis som du säger är de ruskigt låga. Till och med med ryska mått mätt.

Med ryska mått mätt så är det inte ruskigt låga priser -- snarare att jämföra med iTMS.

Ursprungligen av TERdON:

Det var det jag menade med "kryphål". Den ryska lagstiftningen är ju inte anpassad till situationen (det är förvisso inte den svenska heller, men åt andra hållet). Det är ju inte direkt så att Allofmp3 har skivbolagens goda minne till sin distribution (laglig eller inte)...

De har inte skivbolagens tillåtelse (och behöver det inte heller, så varför skulle de?), men ryska motsvarigheten till STIM har i en intervju sagt att vad allofmp3.com gör är helt enligt reglerna.

Ursprungligen av Jogin:

Det är inte mycket pengar som går till artisterna vid köp av en vanlig CD, heller.

Med ryska mått mätt så är det inte ruskigt låga priser -- snarare att jämföra med iTMS.

De har inte skivbolagens tillåtelse (och behöver det inte heller, så varför skulle de?), men ryska motsvarigheten till STIM har i en intervju sagt att vad allofmp3.com gör är helt enligt reglerna.

Vilken intervju då? Vadd jag kommer ihåg mig ha läst så gillardeinte ryska stim allofmp3 eftersom de missbrukar sin licens.

Och det här med stt artisterna inte får mycket vid CD försäljningen är en myt, eftersom runt 50 procent av en CDns pris före moms och distributionskostnader går till artisterna/upphovsmännen och till produktionen av CDn. Om artisten själv producerar skriver och bekostar skivan så blir det rätt stora intäkter om skivan säljer bra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-03 01:30
Ursprungligen av Simon Templar:

Vilken intervju då? Vadd jag kommer ihåg mig ha läst så gillardeinte ryska stim allofmp3 eftersom de missbrukar sin licens.

Hittar inte länken nu, ska söka lite så kanske den dyker upp. Missbrukar de sin licens så är det väl bara att dra in den då så får de packa ihop? Det faktum att de faktiskt får operera ostört tycker jag är rätt talande.

Ursprungligen av Simon Templar:

Och det här med stt artisterna inte får mycket vid CD försäljningen är en myt, eftersom runt 50 procent av en CDns pris före moms och distributionskostnader går till artisterna/upphovsmännen och till produktionen av CDn. Om artisten själv producerar skriver och bekostar skivan så blir det rätt stora intäkter om skivan säljer bra.

Skivbolaget får in en del pengar, men artisterna tjänar oftast inte många kronor per skiva. Hur det är beror säkert från skivbolag till skivbolag, naturligtvis, men så vitt jag förstår så är det en utveckling som skett de senaste åren, vill man stödja artisten så ska det vara bättre att gå på dess konserter samt köpa merchandise. Eller har jag helt fel där, det är vad jag "har hört" men det är inte säkert att det stämmer?

Ursprungligen av Jogin:

Skivbolaget får in en del pengar, men artisterna tjänar oftast inte många kronor per skiva. Hur det är beror säkert från skivbolag till skivbolag, naturligtvis, men så vitt jag förstår så är det en utveckling som skett de senaste åren, vill man stödja artisten så ska det vara bättre att gå på dess konserter samt köpa merchandise. Eller har jag helt fel där, det är vad jag "har hört" men det är inte säkert att det stämmer?

Vill man stödja en favoritartist eller grupp så gör man det givetvis på så många sätt man kan.

Att köpa officiella T-Shirts är ett bra sätt att stödja siin favoritartist men ofta köper folk piatkopierade T-shirts utan att veta om det, vilket inte ger artisten en krona ens...

Ofta går iofs intäkterna från merchandise till att täcka utgifter på turnen, många turnéer går back liksom de flesta skvor.

Intäktsfördelningen mellan artist och bolag har inte förändrats de senaste 30 åren, det är ungefär samma villkor som gäller idag, med den skllnaden att artisterna idag inte skriver under första bästa kontrakt.

Haken är väl att tordas uppge sitt kortnummer till en rysk webbsida...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-01 21:10
Ursprungligen av Anders Täpp:

Haken är väl att tordas uppge sitt kortnummer till en rysk webbsida...

Alla ryssar är nämligen tjuvar?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Haken är väl att tordas uppge sitt kortnummer till en rysk webbsida...

Det är jag inte det minsta orolig för.. Ïnget kan hända.. Om ngn skulle använda mitt kortnummer så är jag inte betalningsskyldig

ru4real?

Vilken bitrate år det på låtarna?

Ursprungligen av ill_chrill:

Vilken bitrate år det på låtarna?

Det bestämmer man själv. Priset är efter filstorleken.

Använder de ngt fult kopieringsskydd el liknande?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-02 01:31
Ursprungligen av ill_chrill:

Använder de ngt fult kopieringsskydd el liknande?

Nej. Du kan få låtarna i flera olika format, och ingen DRM. DRM i sådana här fall är ett tvång från skivbolagen, men allofmp3.com har inte skivbolagens tillåtelse, och de behöver det inte heller, enligt rysk lagstiftning. Så ingen DRM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 10:16

Artikel om allofmp3:
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200512/23/20051223162224_PFA448/20051223162224_PFA448.dbp.asp

Citat:

- Vår rörelse är inte illegal, säger Vadim Medvedev, marknadschef på Allofmp3. Vi betalar ut licenspengar kvartalsvis under de licenser vi lyder under. Pengarna går till Roms (Russian multi.media collective rights management organization), en organisation som ser till att artister och upphovsrättsinnehavare får betalt.

Han tillägger att köparna inte lämnar ut sitt kortnummer till dem, utan till betalningsföretag som kontrolleras av Visa och Mastercard, och som därför går att lita på.

- Vi har inte haft ett enda klagomål från kunder angående betalningssäkerheten, säger han.

Vadim Medvedev menar att deras låga prissättning beror på det särskilda upphovsrättsklimat som råder i Ryssland.

- Vi kan ta mindre betalt tack vare att skivbolagen inte har lika mycket att säga till om angående prissättningen i vårt land. De låga priserna beror även på att invånarna i Ryssland inte är så köpkraftiga. Prissättningen är satt enligt de lagar som gäller i Ryssland för intellektuella rättigheter.

Prissättningen för cd-skivor varierar ju också mellan olika länder beroende på köpkraften i landet.

Ursprungligen av Jogin:

Nej. Du kan få låtarna i flera olika format, och ingen DRM. DRM i sådana här fall är ett tvång från skivbolagen, men allofmp3.com har inte skivbolagens tillåtelse, och de behöver det inte heller, enligt rysk lagstiftning. Så ingen DRM.

Så Jogin... Har du handlat musik på allofmp3.com?

ru4real?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-02 12:28

ru4real: Nej det har jag inte... ännu. Jag upptäckte sajten själv bara för ett par dagar sedan, så jag har inte hunnit, typ.

Jag har köpt musik från allofmp3.com för kanske $100. Bra kvalitet, snabb nedladdning. Inga problem hittills.

Även jag har handlat där och det fungerar hur bra som helst - pengarna räcker väldigt länge...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-02 22:02

Samma här. Skaffade ett "virtuellt visakort", e-kort, på FSB och pyttsade in en handfull dollar på Allofmp3. Fungerar mycket bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 06:51

Finns det något som tyder på att artisten verkligen får pengar? När jag senast såg en allofmp3-diskussion så framkom det att man hittills inte hade hört om någon artist som faktiskt fått ersättning, detsamma gäller de svenska artister som jag känner och vars musik bevisligen sålts åtminstone vid ett par tillfällen via allofmp3. Det var dock ett tag sedan, och det är ju möjligt att de fått betalning sedan dess. Nägon som vet? OM det visar sig att inga pengar når artisten så känns det ju helt vansinnigt att frivilligt betala något ryskt företag för mp3orna. Därför skulle jag vilja vet hur det verkligen ligger till.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-03 14:50
Ursprungligen av tei:

Finns det något som tyder på att artisten verkligen får pengar? När jag senast såg en allofmp3-diskussion så framkom det att man hittills inte hade hört om någon artist som faktiskt fått ersättning, detsamma gäller de svenska artister som jag känner och vars musik bevisligen sålts åtminstone vid ett par tillfällen via allofmp3. Det var dock ett tag sedan, och det är ju möjligt att de fått betalning sedan dess. Nägon som vet? OM det visar sig att inga pengar når artisten så känns det ju helt vansinnigt att frivilligt betala något ryskt företag för mp3orna. Därför skulle jag vilja vet hur det verkligen ligger till.

De betalar inte direkt till artisten, utan betalar den ryska motsvarigheten till en STIM-avgift (kallad ROMS). ROMS sköter sedan utbetalningar till respektive upphovsrättsägare. Likadant fungerar det för svenska radiostationer, de betalar en avgift till STIM som i sin tur sköter utbetalningar till upphovsrättsägarna.

Det faktum att sajten finns där och att allofmp3.org får operera ostört utan några juridiska bekymmer antyder väl ganska kraftigt att deras ROMS-avgifter är helt i sin ordning? De har lagar och ett rättsväsende i Ryssland också, lixom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 15:12

Konsumenterna vill ha billiga prylar. Att artisterna får lägre ersättning i Ryssland än i Sverige är väl inte konstigare än att ett barn i Pakistan får mindre betalt än en textilarbetare i Sverige för att sy en skjorta? Det är ju vi konsumenter som skapar denna situation med vår fixering på lågt pris.

dessutom: Parallellimport brukar ses som något bra, utom av dem som har monopolet som kringgås.

[QUOTE="oskard
Parallellimport brukar ses som något bra, utom av dem som har monopolet som kringgås.[/QUOTE"]
Ganska förståeligt om man har köpt en licens eller betalt för att exklusivt distribuera serva och marknadsföra ett visst märke och sedan så surfar någon annan på ens ansträngningar, dessutom är mycket parallelimporterat piratkopierat, mer och mer parallellimporterade livsmedel är tydligen piratkopierade med helt andra ingredienser och sämre kontroll än originalen. Coca Cola är tydligen hårdast drabbade.Inte så konstigt eftersom det är ett av världens mest kända märken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 10:02

Nu blandar du ihop två olika saker.

parallelimport är samma vara men inköpt via en annan kanal. Detta brukar begränsas på olika sätt.
vad hände med den fria rörligheten för varor, tjänster osv? En del produkter, t.ex cd-skivor säljs till olika pris i olika länder breoende på köpkraften i landet. Då borde jag kunna importera saker från ett annat EU-land där de säljs billigt och sälja dem här i Sverige där prisnivån är högre. Men det sätts det stopp för med diverse mer eller mindre skumma metoder.

"piratkopierade" produkter är något helt annat och har inget med saken att göra. Det är en annan vara från en anna fabrik som utger sig för att vara originalet. Självklart har dessa varor en egen importväg, men eftesom det inte är samma vara är det inte parallellimport.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 11:45

Ni som handlar från allofmp3: hur VET ni vad ni får för filer? Är det inte så att användare kan ladda upp sina egna filer till siten? Titta på många av fodralen/omslagen, ser dessa ut som original? Nix.

Mycket på siten ser ut att vara rippat av piratkopior, ni ska veta att det fullkomligen KRYLLAR av såna "over there". Hur vet ni då vad det är för slags filer som ni tankar hem?

Kort sagt: om man verkligen är noga med filernas kvalitét, varför tankar man därifrån? Rätt billigt att beställa riktiga CDs från amazon också.

1
Bevaka tråden