Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macägare stroppiga ?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har arbetat med PC i snart 15 år och är helt insnöad på den plattformen, av naturliga skäl - jag har ju inte sett något annat.

Sen en månad har jag dock en Powerbook och älskar den, men nånstans måste man tillåtas ställa korkade frågor i början.

Förut betraktade jag Mac-ägarna som lite stroppiga och fina i kanten och jag vill definitivt inte visa mig ha rätt i att många macmänniskor är just det.

Att dela med sig av sina kunskaper är inte fult - det är coolt, och en tjänst har man alltid igen när man som minst anar det.

Såg just att jag postade detta fel, men på sätt och vis är det en nyttig diskussion att ta eftersom 99mac med all säkerhet kommer att fortsätta växa och dra till sig inte bara proffs utan även "normalt" folk.

Det är möjligt att starta ett separat forum för no-pro användare.

Om man blandar så kommer automatiskt alla pro användare att flytta vidare.

Lite konstig rubrik dock på en diskussion. hmm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-12 15:27

Hoppas verkligen inte Macmänniskor är stroppiga, tror inte det heller (mer än windowsanhängare).

För något år sedan skulle jag på ett pc-lan, och ställde arrangören en mycket enkel fråga (kommer ej ihåg vilken, något med nätverket), jag frågade då jag ville vara 100 procent säker på att min Mac inte skulle stöta på patrull.

Vad fick jag till svar?
Något i stil med "Hahaha, det var den absolut dummaste fråga jag någonsin fått" och så fortsatte han på ett nedlåtande sätt ge mig Macens historia vad gäller nätverk, det var en regelrätt avhandling som berörde minsta lilla skitgrej och tog några A4 sidor i anspråk, och en total sågning av mig personligen (hur dum får man vara egentligen?). Helt onödig info men han ville väl mästra och visa vilken oerhörd kunskap han hade.

Stroppigt? Jepp. Windows användare? Jepp.

Min slutsats?
Saken har inget med datorval att göra. Många ser ner på andra som inte har viss kunskap. Mycket sorgligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-12 15:58

jag var oxå på ett pc lan engång.. större sådant 700burkar typ.. det fanns en lina.. pc användarna satt som fågelungar för att få ipnummret för att komma ut.. medans min lilla mac hitta alderless själv.. alla mina pc kompisar blev besvikna för att dom inte kom upp på nätet.. efter det klagar inte dom på mac.. men jeje.. jag tycker.. det troppiga finns på båda sidor.. jag kan förstå att mac användare är det.. lixom har du varit en förädare hela ditt liv får du skylla dig själv..

medans pc användarna typiskt äldre sådana.. säger oftast mac?? är inte det en fotpall?? och så skarattar dom gott.. yngre pc användare klagar på att det inte finns spel.. so dom som är värda att ha finns.. men om man är en gamer så kanske man skall hålla sig till pc..

jag är 100% macanvändare pro guru whatever.. men jag klandrar inte pc för det.. bara att jag kan inte jobba på dem.. känns fel.. och så hänger sig ofta pc när jag rör dem.. e nått med min aura

ok klart att macar hänger sig men det får dom göra.. menar lappar du till eller svär åt din kompis när denne somnar när ni hyrt en film eller liknande.. nje man försiktigt väcker denne igen.. och säger glatt lite trött idag eller?

tror jag spåra ut för nåra stycken sen.. sorry..

Har Pewes Shif-Tangent Gått Sönder??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-13 10:48

nej men vem orkar anbvända den..

  • Oregistrerad
  • 2001-06-13 18:05

pewe: Jag har också en konstig aura, alla burkar som kör windows hänger sig skummt ofta, medans dem med BeOS rockar på. Dock så hade min f.d flickvänn det tvärrt om, så hon gillar inte BeOS längre.
Verkar som man drabbas av det på de OS man inte gillar, eller så gillar man dem inte därför.

Hmmm, jag tror inte att Macägare är stroppigare än andra datoranvändare. Vad som däremot skiljer Mac-användaren (och även linux-användaren skulle jag tro) från PC-användaren är det brinnande intresse och den kärlek som han eller hon har för sin dator.

Litet exempel: Hur många av er har INTE bytt namn på hårddisken och/eller bytt ut standardikonerna med lite lustigare/fräckare/färggladare ikoner?

Jag tror att man kan räkna dem på ena handens fingrar... Ställ samma fråga till en Windows-användare: Öh, vadå ikoner? Hårddiskikon har jag ingen, men däremot "Den här datorn", "Nätverk", "Mina Dokument" och "Systeminställningar". Vilken ikon menar´u?

En anledning till min mac-kärlek är "David & Goliat"-syndromet. Eftersom Mac-användarna är så få och Windows-anhängarna så många, så ger det mig en extra grund till att kämpa för den "bättre" minoriteten. När det gäller Mac-PC-krig så har inte PC en chans i mina ögon.

Missförstå mig rätt som någon sa. Jag har egentligen ett relativt neutralt (med tendens till negativt) förhållande till min pc medan jag älskar min Mac. Min pc på jobbet tuffar på med Windows 2000, som inte är så j-kla dåligt. Visst det är fult som stryk och det finns förtioelvahundra inställningar och miljoner av filer som du inte har en aning om var de hör hemma, än mindre vad de är bra för. Men PC:n funkar, även om den är långsam ibland (trots P3/600Mhz/256 MB RAM). Men bråka inte med den för då är allt förbi.

Min PowerBook kan däremot inte göra något fel och redan här upphör möjligheten till en rättvis jämförelse. Jag gillar mitt OS X såååååå mycket mer än Windows 2000 att en vidare diskussion med mig är onödig. Jag kommer ALDRIG att köpa en PC med Windows. Än mindre Win XP som är kräkfult. För mig finns det inget annat alternativ. Det spelar ingen roll att Findern i OS X ät trög som sirap, jag trivs så mycket bättre med en långsam Finder än med en skitsnabb Utforskare.

Jag har också ett nätverkexempel: Jag skulle jobba tillsammans med vår implementeringspartner hos dem en dag (uteslutande Wintel förutom en Linuxburk för en utvecklare som inte ville köra något annat). Jag kom rätt tidigt och satte mig hos linuxkillen med min Pismo. Jag frågade om jag fick låna en nätverkskabel för att komma ut på nätet. Jovisst det var inga problem sa linuxkillen. In med kabeln, växlade till DHCP i TCP/IP och ut på nätet, inom två röda.
En kvart senare kommer deras projektledare in i rummet, ser min dator och utbrister:
- Inga externa datorer i vårt nätverk! Vi har en jättesträng viruskontroll på våra burkar. Marcus, jag är ledsen, men du måste genast stänga av din da.... Jaså var det en Mac, ja då lär vi inte få några virus av dig, surfa på bara.

Så det är inte alla PC-användare som är helt bakom flötet. Tänk efter, de flesta Windowsanvändarna har helt enkelt inget val. De har en "jätteduktig" IT-chef som bara har ett svar på frågor gällande andra plattformar:
- Jo, men alla använder ju Windows numera...

Tacka f-n för att mac-pc-krig har uppstått. Karln är ju så korkad att man nästan tycker synd om honom i all ilska.

Hoppas ingen tycker att jag är stroppig bara för att jag skrev så mycket fint om min Mac och mindre fint om pc...

5 down. 95 to go - Steve Jobs.

[ 13 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-13 19:55

Nåt som är lustigt är att en del PC användare är kritiska mot Windows/PC/Microsoft produkter vid överhuvudtaget, fast dom använder ändå PC. Är inte det lite skumt? Och när dom ser eller använder en Mac ger dom den ändå inte en chans även fast dom inte är helt nöjda med sina burkar.

Skumt..

Och angående hängande datorer: med mac så är det så att man vet ganska exakt vad man ska göra för att få den att hänga sig, men kan man Mac OS (gäller inte X då ) så håller man sig innan för dom gränserna o blir det en system konflikt så är det rätt lätt löst ändå. Med PC så känns det som om den kan hänga sig när den känner för det och oftast är det svårt att veta vad som blev fel. Typ.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-14 11:54

om vi nu skall datorer (OS) på ett väldigt barnsligt sätt som brukar irretera de flesta

mac os
kreaktivt arbete.. formgivning 3d modelering lite video och spel

windows
ekonomiprogram bokföring.. programering(webben)
3d modelering
spela mycket spela

Linux
servrar mm vilka sevrar.. programering

Unix.. silicongrafix
3d rendering video rendering

beos
vet inte riktigt bara man hittar program klarar det nog en del

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 17:59

Av döma av hur snälla och hjälpsamma Macmänniskor är på denna sajt så, samt hur jag tolkar de jag träffat, nej - Macägare är snälla och ödmjuka och duktiga. PC-människor står däremot ofta och skriker och stampar och är allmänt hopplösa.

  • Oregistrerad
  • 2001-06-14 22:28
Citat:

Av döma av hur snälla och hjälpsamma Macmänniskor är på denna sajt så, samt hur jag tolkar de jag träffat, nej - Macägare är snälla och ödmjuka och duktiga. PC-människor står däremot ofta och skriker och stampar och är allmänt hopplösa.

Det säger sig självt att en större andel av världens idioter ryms inom de ca 90% av alla datoranvändare som kör Windows.

Jag tror inte att Mac-ägare är stroppiga, men som så många andra nischgrupper finns en tilltro till den egna plattformens förträfflighet som gränsar till religiös fanatism. Och precis som är fallet med religiösa fanatiker så grundar sig allt på okunnighet.

Windows 2000 är INTE sämre än Mac OS. Den som påstår något annat är antingen en lögnare eller extremt ignorant. Däremot kan man föredra Mac OS (9.x eller X). Många gånger då jag påpekat detta i Mac-kretsar har man närmast velat korsfästa mig...

(och jo, jag föredrar Mac.)

[ 14 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Thomas Weigle ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-15 00:36

Jo det är mycket sämre. För mig.

Haller med Thomas, det ar dags att komma ut ur grottan och inse fakta. Sen att man foredrar OS X granssnitt framfor Windows ar en annan sak. Jag gor det och kommer alltid att ha Mac som forsta val. Men Windows 2000 t ex ar inget daligt OS, pa nagot satt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2001-06-15 08:16

steve jobs und wosniak we´re not worthy

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:
Det säger sig självt att en större andel av världens idioter ryms inom de ca 90% av alla datoranvändare som kör Windows.

Jag tror inte att Mac-ägare är stroppiga, men som så många andra nischgrupper finns en tilltro till den egna plattformens förträfflighet som gränsar till religiös fanatism. Och precis som är fallet med religiösa fanatiker så grundar sig allt på okunnighet.

Windows 2000 är INTE sämre än Mac OS. Den som påstår något annat är antingen en lögnare eller extremt ignorant. Däremot kan man föredra Mac OS (9.x eller X). Många gånger då jag påpekat detta i Mac-kretsar har man närmast velat korsfästa mig...

(och jo, jag föredrar Mac.)

[ 14 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Thomas Weigle ]

Tänkte bara hälsa lite på silvrmink... (jobit dårå)

Citat:

Skapades ursprungligen av: m@cen:
Haller med Thomas, det ar dags att komma ut ur grottan och inse fakta. Sen att man foredrar OS X granssnitt framfor Windows ar en annan sak. Jag gor det och kommer alltid att ha Mac som forsta val. Men Windows 2000 t ex ar inget daligt OS, pa nagot satt.

inte på något sätt?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:
Jag tror inte att Mac-ägare är stroppiga, men som så många andra nischgrupper finns en tilltro till den egna plattformens förträfflighet som gränsar till religiös fanatism. Och precis som är fallet med religiösa fanatiker så grundar sig allt på okunnighet.

Windows 2000 är INTE sämre än Mac OS. Den som påstår något annat är antingen en lögnare eller extremt ignorant. Däremot kan man föredra Mac OS (9.x eller X). Många gånger då jag påpekat detta i Mac-kretsar har man närmast velat korsfästa mig...

(och jo, jag föredrar Mac.)

Helt riktigt. Det speglas så tydligt överallt i samhället. Det börjar redan någon gång i skolan, med elitserie- eller allsvenskefavoriter och fortsätter senare till mopedstadiet och ytterligare nagot senare bilstadiet.

Det stora intresset för sin egen favorit skapar en blindhet när det gäller konkurrenter/motståndare/andra plattformar osv. Man VILL helt enkelt inte se eventuella fördelar hos den andra parten, det skulle ju betyda att man erkänner en svaghet med den egna parten, gud förbjude. Jag kan säga att minneshanteringen i Mac OS 9 suger och att den är mycket bättre i Windows 2000 utan att utsätta mig själv för något slags tortyr. För jag vet att det är så och det har jag accepterat.

Samma öppenhet måste skapas inom alla områden. Titta bara på Israel/Palestina. Där finns en otrolig ovilja att försöka förstå sig pa den andra parten. Dumt och onödigt.

Consensus: Jag hatar inte andra operativsystem, (det är ett så löjligt uttryck. Vad har operativsystemet gjort dig egentligen?) jag gillar helt enkelt Macen mer...

5 down. 95 to go - Steve Jobs

[ 18 Juni 2001: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

  • Oregistrerad
  • 2001-06-18 12:58
Citat:

Tänkte bara hälsa lite på silvrmink... (jobit dårå)

Jodå, kände igen namnet. Vad gör du här din Mac-hatare?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas Weigle:
Jodå, kände igen namnet. Vad gör du här din Mac-hatare?

Well.... just making hell

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrick:
Av döma av hur snälla och hjälpsamma Macmänniskor är på denna sajt så, samt hur jag tolkar de jag träffat, nej - Macägare är snälla och ödmjuka och duktiga. PC-människor står däremot ofta och skriker och stampar och är allmänt hopplösa.

Mina kunder står oxå o skriker o stampar för dom vet inte hur dom ska använda maskinerna.
Både dom som kör pc o Mac... allmänt hopplösa

  • Medlem
  • 2001-06-22 18:30

Jag har aldrig upplevt Mac-användare som stroppiga – egentligen inte pc-användare heller – men genom åren tycker jag mej ha märkt att Mac-användare till hundra procent har gjort ett medvetet val när de har valt plattform. En mycket stor del av pc-användarna har bara snubblat in i den miljön på grund av någon kampanj när de har köpt dator.

1
Bevaka tråden