Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Macintosh G5 2.3 DualCore

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ptr:

Tja, spelet är mitt egna, det jag själv utvecklar.
PC: WinXP, Geforce ti4600 128 mb, Pentium 4 2,0 GHz, 512 MB RAM
Mac: OS X 10.4.3, PowerMac G5 1,8 GHz, ATI Radeon 9600 XT 128 MB, 1 GB RAM

Det är det enda jag vet, har inte tillgång till PC:n just nu.
Annars har jag testat på en rad burkar i skolan också, nya Optiplex från Dell t ex (Intel® Pentium® 4 processor 521 med HT teknologi (2.80GHz, 800MHz FSB, 1MB L2 Cache) med något ATI Radeon-kort), där är det inte heller så speciellt hög FPS relativt Macen, ~4500.

Inte konstigt att det funkar bättre på macen om du har utvecklat det mot mac plattformen ( vilket jag tror du har gjort )
Sedan är det en skillnad mellan Ti4600 och 9600XT grafikkort, speciellt beroende hur du har optimerat spelet mot grafikkort på resp plattform.

Dell optiplex har inget bra grafikkort typ X300 SE 64 MB

Vad är det för typ av spel du har utvecklat? Kan man testa det ?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-01 22:51
Ursprungligen av Hunter78:

Inte konstigt att det funkar bättre på macen om du har utvecklat det mot mac plattformen ( vilket jag tror du har gjort )
Sedan är det en skillnad mellan Ti4600 och 9600XT grafikkort, speciellt beroende hur du har optimerat spelet mot grafikkort på resp plattform.

Dell optiplex har inget bra grafikkort typ X300 SE 64 MB

Vad är det för typ av spel du har utvecklat? Kan man testa det ?

De enda optimeringar jag använder mig av (som inte är likadana på båda plattformarna) är de som går att ställa in i kompilatorn.
Spelet använder sig av OpenGL, STL och GLUT så allt plattformsspecifikt är abstraherat i väloptimerade bibliotek, är skrivet i C++ och är varken krävande minnesvis eller grafikvis.
Vad som är bra för spelet är en bra processor som kan hantera listor och göra flyttalsberäkningar snabbt.

Det är egentligen ett ganska simpelt spel, 2D t o m, man styr en gubbe som spelar mot andra spelare i lag över Internet eller nätverk och ska försöka förgöra allt motstånd.

Jag blev själv ganska förvånad när jag mätte prestandan på spelet, att det faktiskt var så högt som det var på Macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 19:57

Vad gäller spel så optimeras de något enormt på PC-sidan som jag förstått det. Det sker både för CPU och GPU, något som det inte finns resurser till på Mac-sidan på samma sätt. Detta är något jag hört spekulationer om som kan komma bli mycket bättre vid övergång till Intel. Men det är som så mycket annat bara spekulationer.

Blizzard har tidigare varit ganska bra Mac-utvecklare men just WOW har jag inte spelat så kan inte säga så mycket där. Dock har bl.a. xlr8yourmac.com en hel sida om just prestanda på WOW för Mac. Kanske den kan vara till hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 01:36

Gällande ljudnivå på Dual Core 2.3 vs Dual CPU 2.5 så håller Dual Coren avsevärt mycket lägre ljudnivå måste jag säga.

Dock har vår Dual 2.5:a ett X800XT-kort, min nya Dual Core 2.3 har bara "standard issue" 6600 kort så… Tror X800XT har en rel. fet fläkt.

  • Medlem
  • Boden
  • 2006-01-03 02:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Gällande ljudnivå på Dual Core 2.3 vs Dual CPU 2.5 så håller Dual Coren avsevärt mycket lägre ljudnivå måste jag säga.

Dock har vår Dual 2.5:a ett X800XT-kort, min nya Dual Core 2.3 har bara "standard issue" 6600 kort så… Tror X800XT har en rel. fet fläkt.

Hej där Erik.dv!

Jag funderar på om vadden nya Dual 2.3:ans grafikkort, dvs Geforce 6600 kortet, har för någon fläkt eller är det helt passivt kylt utan fläkt alls?

Tack på förhand.

/ Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 10:47

Kan kolla när jag kommer hem. Datorn (Dual 2.3) lät jävligt spac:at första gången jag starta upp den, men det var nog fläcktarna som maxade (den lät betydligt mkt mindre än de andra G5:or jag hört "maxa" - single 1.6 och Dual 2.5)

Ska bli intressant och se vad ATi erbjuder för nya kort på MWSF…

  • Medlem
  • Boden
  • 2006-01-03 15:52
Ursprungligen av Erik.dv:

Kan kolla när jag kommer hem. Datorn (Dual 2.3) lät jävligt spac:at första gången jag starta upp den, men det var nog fläcktarna som maxade (den lät betydligt mkt mindre än de andra G5:or jag hört "maxa" - single 1.6 och Dual 2.5)

Ska bli intressant och se vad ATi erbjuder för nya kort på MWSF…

Oki..kolla gärna om du får möjlighet.

/ Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 22:26

Tog lite längre tid än plannerat, men här kommer bildbevisen

Ingen fläkt på 6600 kortet nej, och detta är det större med 256MB VRAM.

MEGA PROBLEM MED 2.0 Dual Core & iDVD

Är det fler än jag som stött på problem, och då menar jag PROBLEM, med Power Mac Dual Core och iDVD? Jag köpte en 2.o Ghz när de kom och den bröt ihop ordentligt i samband med att jag körde iDVD. MacSupport/LanMaster fann sedemera (efter att det hänt 2ggr) att det var moderkortet som var kass. Sedan tappade posten den reparerade maskinen på vägen tillbaka. Här var MacSupport (Lund) väldigt hjälpsamma och lät mig låna en iMac 17. Jag hade köpt G5an för att hålla deadlines och leverera DVD+R skivor (kundkrav). Det var inte kul att vara utan dator i mer än en månad. Till saken hör att LanMaster fann att det första utbytes moderkortet var defekt det med. Så fick jag då en ny maskin, eftersom den gamla såg ut som en bilolycka. Hem och börja jobba med nya filmöverföringar. Jag märker att iMovie verkar ha problem med ljudet (nej det handlar inte om proffsvideo, utan om att föra över band till DVD rätt upp och ner). Fortsätter ändå (men beslutar att göra en test senare, med min gamla G4a). Drar igång iDVD och NU HÄNDER DET IGEN! Det skrivs till hårddisken, den ena byten efter den andra. Ungefär 10 sekunder tar det så har 0.01 GB skrivits till, trots att jag bara tittar på skärmen. Den måtte känna att jag vill att det skall gå undan. Antingen har jag fått ALLA måndagsexemplar som APPLE producerat av denna modell eller så har APPLE ett kvalitetsproblem av rang?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Är det fler än jag som stött på problem, och då menar jag PROBLEM, med Power Mac Dual Core och iDVD? Jag köpte en 2.o Ghz när de kom och den bröt ihop ordentligt i samband med att jag körde iDVD. MacSupport/LanMaster fann sedemera (efter att det hänt 2ggr) att det var moderkortet som var kass. Sedan tappade posten den reparerade maskinen på vägen tillbaka. Här var MacSupport (Lund) väldigt hjälpsamma och lät mig låna en iMac 17. Jag hade köpt G5an för att hålla deadlines och leverera DVD+R skivor (kundkrav). Det var inte kul att vara utan dator i mer än en månad. Till saken hör att LanMaster fann att det första utbytes moderkortet var defekt det med. Så fick jag då en ny maskin, eftersom den gamla såg ut som en bilolycka. Hem och börja jobba med nya filmöverföringar. Jag märker att iMovie verkar ha problem med ljudet (nej det handlar inte om proffsvideo, utan om att föra över band till DVD rätt upp och ner). Fortsätter ändå (men beslutar att göra en test senare, med min gamla G4a). Drar igång iDVD och NU HÄNDER DET IGEN! Det skrivs till hårddisken, den ena byten efter den andra. Ungefär 10 sekunder tar det så har 0.01 GB skrivits till, trots att jag bara tittar på skärmen. Den måtte känna att jag vill att det skall gå undan. Antingen har jag fått ALLA måndagsexemplar som APPLE producerat av denna modell eller så har APPLE ett kvalitetsproblem av rang?

Hmm tyvärr så är du inte den ensam personen som har haft problem med PowerMac G5, tyvärr verkar Powermacen anmärknings värt lida av många olika fel.

Ursprungligen av Hunter78:

Hmm tyvärr så är du inte den ensam personen som har haft problem med PowerMac G5, tyvärr verkar Powermacen anmärknings värt lida av många olika fel.

Ah, trams.
Håller med om att det verkar vara förvånansvärt hög felfrekvens på dom (2 av 30 har strulat där jag jobbar), men de flesta rullar på fint.

Bevaka tråden