Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej ta emot filer i MSN

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 14:20

Jaa, jag vet att ärendet diskuterats tidigare här i forumet men då tidigare frågeställare inte fått tillfredsställande svar gills väl knappast de som svar i egentlig mening varför jag får be moderator att vänta med att flytta inlägget under annan rubrik tills jag erhållit svar. Det är säkert väldigt enkelt att lösa, så enkelt att många suckar tungt och låter bli att svara. Man bör då betänka att detta forum är en kunskapsbank där frågor på alla nivåer ska kunna ställas och besvaras varför jag får be er att bita ihop och svara även på enkla frågor. Skulle jag inte få svar här kanske jag tvingas ta till så extrema och drastiska metoder som att vända mig till MacWorlds forum...;)

Mitt problem är att jag kan skicka filer till pc-användare men inte ta emot. Jag har då kollat det mest uppenbara som brandväggsinställning och lagt till och godkänt MSN-funktionen men då det fortfarande inte fungerar undrar jag vad jag missat. Behöver jag ändra fler inställningar än att kryssa i godkännandet av MSN. Tack på förhand från en inte särskilt flitig MSN-användare!

Senast redigerat 2006-01-02 15:03
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-02 14:44

Vilket program använder du? använder du MSN eller tex Adium?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 14:47

Jag använder MSN då jag här på forumet läst att Adium trots sina förtjänster ska ha en extremt långsam överföringshastighet vid filöverföring.

Senast redigerat 2006-01-02 15:46
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-02 15:26

Kör med AMSN om du inte gillar Adium, allt är bättre än MSN.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 15:45

Som Mactaliban avskyr jag Micro$ofts skitprodukter och tycker inte heller att MSN är bra men eftersom jag dock känner pezeenissar tvingas jag ibland, högst ofrivilligt, att använda MSN. Jag kan gärna använda såväl Adium som AMSN om bara filöverföringen fungerar men bara någon vänlig själ kan hjälpa mig med mitt problem kan jag nog klara mig med MSN de få gånger jag använder mig av detsamma. Problemet tycks ju vara ett rent inställningsproblem och det skulle väl rimligen kvarstå även med Adium och AMSN. Alltså: Vet någon något råd?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-02 15:50

Jag tror AMSNs filöverföring skiljer sig från vanliga MSN, testa med det innan du bestämmer dig för att det inte fungerar.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 16:00

Visst kan jag göra det. Adium har jag hört talas om men AMSN är faktiskt okänt för mig. Du menar att det kan kommunicera smärtfritt med MSN? Det låter ju i så fall bra.
Men jag behöver fortfarande svar på min fråga då jag misstänker att problemet är ett inställningsproblem då överföringen från andra datorer avbryts med texten "Överföringen avbröts av avsändaren" eller liknande, trots att avsändaren inte alls avbrutit överföringen.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-01-02 16:41

Har du öppnat port 1863 i brandväggen?? För mig så hjälpte det.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 17:47

Hej Mattias! Nu börjar det likna något Nej, det enda jag gjort är att klicka för MSN Messanger under "Brandvägg" under "Fildelning". I tidigare trådar med frågor liknande min har man rekommenderat så många olika portar att jag ännu inte prövat någon av dem men framförallt för att jag helt enkelt inte vet vad jag ska fylla i under Portnamn, TCP-portnummer och UDP-portnummer. Nu står den på Portnamn: CVS och TCP-portnummer:2401 (som jag antar är för inkommande trafik ?) och inget under UDP-portnummer. Jag misstänker att jag i rullgardinsmenyn ska ändra till "Annat" men sedan är jag helt vilse. Tacksam för hjälp!

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-01-02 19:31

Under brandvägg i systeminställningar:

Portnamn: Annat (välj detta alternativet i rullgardinsmenyn)
TCP-portnummer: 1863
UDP-portnummer: (inget)
Beskrivning: MSN (Här kan du egentligen fylla i valfritt namn)

Aktivera också de förvalda portarna för msn, dvs, bocka för det alternativ som redan finns för msn. Lycka tiil!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-10 18:33
Ursprungligen av Mattias L:

Under brandvägg i systeminställningar:

Portnamn: Annat (välj detta alternativet i rullgardinsmenyn)
TCP-portnummer: 1863
UDP-portnummer: (inget)
Beskrivning: MSN (Här kan du egentligen fylla i valfritt namn)

Aktivera också de förvalda portarna för msn, dvs, bocka för det alternativ som redan finns för msn. Lycka tiil!

hm.. hittar ingen brandvägg i systeminställningar. anant sätt å komma åt den?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-01-10 19:38
Ursprungligen av Fraodi:

hm.. hittar ingen brandvägg i systeminställningar. anant sätt å komma åt den?

Vilken version kör du, Tiger eller Leopard eller något annat?

I versioner från Tiger och tidigare så kan du följa instruktionerna ovan, i Leopard så ligger brandvägg under "säkerhet" i Systeminställningar.

/M

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-02 19:53

Stort tack! Vad skönt med en pedagogisk förklaring. Jag har använt Mac sedan 1992 och anser mig ganska haj på Macen och dess system men MSN har jag faktiskt lycka undvika i stor utsträckning och är därför naturligt nog novis på detta. Än en gång tack!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-02 21:34

Jag kör klienten Mercury och filöverföring funkar galant. Jag kan inte minnas att jag pillat med brandväggen i varken datorn eller routern.

Då jag tidigare använde msn messenger så funkade det däremot inte.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 20:16
Ursprungligen av glunten:

Stort tack! Vad skönt med en pedagogisk förklaring. Jag har använt Mac sedan 1992 och anser mig ganska haj på Macen och dess system men MSN har jag faktiskt lycka undvika i stor utsträckning och är därför naturligt nog novis på detta. Än en gång tack!

fungerade det då???

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2006-01-09 10:45

Njääe, det visade sig att det inte gjorde det. Ja, d v s i Mercury fungerade filöverföringen utan några som helst inställningar men det gränssnittet var så erbarmerligt ful och hackigt att jag inte vill använda det. Ok, det finns fler MSN-klienter som jag kan testa, men jag vill fortfarande ha lösningen på grundproblemet: Varför MSN i originalutförande inte kan ta emot filer. Vad jag har förstått så måste jag ändra portnummer även i MSN:s inställningar (?) Problemet är att det området är skuggat och jag kan inte klicka i ringen för att ändra port i MSN:s inställningar. Rekommenderar ni helt enkelt att jag registrerar en ny alias på MSN för att kunna ändra portnummer då inställningarna för portnummer tycks ha låst sig? Portnumren i brandväggsinställningarna har jag dock ändrat enligt tips från Mattias L.

Senast redigerat 2006-01-09 13:32
  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 10:47

Vilken klient ska man använda då om man vill att den ska ta så lite processorkapacitet som möjligt (men ändå ska man ha möjlighet att överföra filer...)?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-30 20:54

Kör leopard och under brandvägg så hittar jag ändå inte vart jag ska kunna öppna portar/filöverföring, utan bara om jag vill tillåta ett program eller inte, använder proteus och gillar verkligen designen på det, men kan inte överföra filer vilket är väldigt tråkigt, ingen som råkat ut för samma?

Prova att lägga till programmen. De verkar ha ändrat och tagit bort systemet med att lägga till enskukda portnummer. Nu (Mac OS X 10.6.2) lägger man till hela program istället. Jag lade tex just till Adium och då lades automatiskt både iChat och Skype till. Gissningvis finns kanske en lista på portnummer inuti programmen, eller så accepteras alla portnummer som de tillagda programmen försöker prata på. Det är förmodligen så det fungerar nu istället för att användaren skall behöva hålla reda på en massa siffror.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-12-01 10:36

Jaa, jag installerade adium istället och det fungerar rätt bra, rätt snyggt är det också, bara video samtal som saknas nu (Vilket skulle komma i någon uppdatering framöver)

1
Bevaka tråden