Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datormagazin goes Mac OS X

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iiip... Jag bodde 9 år i skåne & var prenemurant på sydsvenskan.
Känner mig nu som en ofrivillig sponsor i denna stund.

på Sydsvenskan

Matts : Vad är en "korrekt" bild av Apple ?

En korrekt bild av Apple är en nyanserad bild som inte består av: "Apple är ett dödsdömt företag som tillverkar dåliga datorer som är dyrare än de överlägsna Wintel-maskinerna". En balanserad (ej MS-färgad) bild är en där man inser fördelarna med båda alternativen istället för att försöka få folk att ensidigt välja Windows.

Ok. Normalt sett så sträcker jag mig efter närmaste tegelsten när folk pratar om "korrekt" syn på saker och ting. Är väl arbetsskadad antar jag - PR-folket på de flesta företag brukar ha en förmåga att lägga sig i lite väl mycket ibland...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 04:56

Det är helt klart alldeles för mycket kritik riktad mot Apple och Macintosh, jag menar, om man ser på allt sammantaget, särskilt här i Sverige, så tycker jag bilden blir onyanserad, det är som om alla stöder PC-branschen, som om det vore en gemensam fana man jobbade under, Vi Måste Utrota Mac. Jämför man med amerikansk press, som kanske är lite mer djuplodande (?), så är de inte alls lika snara med att "normalisera PC´n", det är en större respekt för att alla inte valt samma typ av maskin. I Sverige skriver man "Allt för din PC!" till och med i Den Ofärgade Dagspressens bilagor. "Allt för din dator!" hade varit roligare, med ett innehåll som inte bara var skoj för PC-användaren. Beteendet man kör med nu gör nämligen att många blir blinda för Mac & tror att det är något som ingen satsar på längre. "Det finns ju inga spel till Mac"-lögnen spädes på ytterligare. I själva verket är det ju massor som händer på Mac-sidan, särskilt nu när OS X börjar komma igång.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 05:03

thevil skrev klokt:

"Problemet för en (svensk) journalist att bedömma iMacen är väl också att Steve Jobs mest låter som en predikant som predikar för redan frälsta. Så istället för att analysera vad karln faktiskt säger och menar fylls journalisten av en önskan att "trycka till" den babblande predikanten."

Håller med till 100%.

Det är jantelagen, Sydsvenskan visade verkligen sinn sanna sida. De skulle lika gärna kunnat haft rubriken: "Rik amerikan trodde att han var något".

Du Ska Icke Glädjas. Typ. Sorgligt.

  • Medlem
  • 2002-02-06 10:33

Var väl inget större fel på artikeln i Sydsvenskan.
Men som Nils skrev, bedömdes den nya imacen inte som andra datorer.
Kanske därför att de förväntade sig mer än "bara en bättre imac" av Apple.
Apple är ju kända för revolution. Detta var evolution.

Det bör ju påpekas att Apple har sig själv att skylla i detta fall. Delvis i alla fall. Faller man för trycket och "hype:ar" upp releasen så mycket bara för att få många tittare, så får man skylla sig själv ifall folk blir besvikna att det inte var ett trådlöst internet var du än befinner dig, eller en g7:a med 13 Gb RAM för under 10 000 svenska kronor.

Att Sydsvenskans artikel baserade sig på klassiska, rudimentära, förlegade myter återspeglar den bleka svenska datorjournalistiken.
MacWorld har fått mycket skit på senaste. Jag är dock fortfarande imponerad över den sakkunskap och journalistik som ligger bakom skapandet av tidningen. Joel Åsblom på CS är också en personlig favorit. Övriga journalister här ska ej ta åt sig eftersom jag har liten erfarenhet av era verk.

Jag bör lägga in en brasklapp här. Jag läser bara enstaka nummer av de datortidningar som existerar, så min erfarenheter av felaktig skjutjärnsjournalistik på datortidningar kan vara skeva av min monumentalt starka Mac-känsla.

[ 06 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Jag blir riktigt ledsen när jag läser artiklar som är skrivna av folk som inte har den blekaste aningen om vad det är de öht talar om. Jag har på senaste tiden läst rätt många artiklar, främst på amerikanska sidor där "experter" testat nya Macar. Vad de kommit fram till var närmast skrattretande, sen när man tänker på att majoriteten av alla som läser "vanliga" tidningar inte har någon större koll på datorer så är det klart att de tvivlar när de läser:

"Apple är dödsdömda"

"Nya iMacen har bara en processor 800mhz när PC burkar har 2.2ghz"

osv osv..

Det är klart en vanlig Svensson får sig en tankeställare när han läser sånt, det är inte mycket man kan göra åt det men jag själv brukar alltid skicka ett mail och undra om det inte är dags att skärna ner på cracket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 15:42

Hmmm...
Hur ser tidningen ut? Upptäckte att det var ett tag sedan jag fått tidningen, och den senaste jag kommer ihåg att jag fått hem står det 2-2002 på.

Kommer inte ihåg att jag läst någe om Mac i den bara... Den senaste tidning som jag reagerat på att de hade mycket Mac var nummer 20 av N&K. *inga kommentarer på innehållet*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-06 15:44

Man kanske skulle läst tidigare inlägg lite nogrannare

02/2002 har inget Mac-innehåll öht i sig. 03/2002 har destå mer och den borde landa ute i affärerna vilken dag som helst nu.

Den som öht började skriva om Mac i N&K var jag, innan det hade öht aldrig skrivits ett enda test där Mac var med. Jag läser inte tidningen själv längre men om de fortsatt skriva om Mac så är det givetvis positivt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-14 13:04

Idag kom den, betyg 5/5 räckte bra att läsa..

…tyvärr en del felaktigheter om PB G4. Den har _inte_ super drive utan combo drive och den har gigabit ethernet och inte ”vanlig ethernet får betraktas som standard”. Annars trevlig läsning.

Bevaka tråden