Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av nätverk via el-nätet?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-02 11:36

Tjenixen,

Har på senare tid tittat lite på möjligheten att dra lite nätverk hemma. Ett alternativ som jag hittat är att dra vi el-nätet med hjälp av något som kallas "HomePlug" (http://www.inwarehouse.se/productdetail.aspx?id=e972437&portalId=6&category=NINX)

Är det någon som testat en liknande lösning? Hur funkar det eftersom olika uttag ligger på olika faser? Spelar det någon roll (känns som att det vore en något begränsad lösning om man bara kan använda det inom samma fas )

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-03 02:16

Hur är det med säkerheten?

Säkerheten är ju hög, just eftersom de kopplade enheterna måste ligga på samma fas. Så låt bara bli att dra en 25-meters förlängningssladd till en barnporrsurfare så är det lugnt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-03 09:35

samma fas? är det lika med samma propp? isåfall kan det ju vara lite lurigt att få nätverket att hänga ihop...?

Ursprungligen av rana:

samma fas? är det lika med samma propp? isåfall kan det ju vara lite lurigt att få nätverket att hänga ihop...?

i princip ja.

Jag har alltid vart lite skeptisk till el-nätverk.

Kör själv med lite kabel och ite trådlöst, blandat på rätt ställen.
Allt funkar bra.

Själv skulle jag bara använda el-nätverk om jag vore tvungen.
När är man det? Inga kablar - då kör man väl trådlöst istället?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-06 14:02
Ursprungligen av Goflorp:

i princip ja.

Jag har alltid vart lite skeptisk till el-nätverk.

Kör själv med lite kabel och ite trådlöst, blandat på rätt ställen.
Allt funkar bra.

Själv skulle jag bara använda el-nätverk om jag vore tvungen.
När är man det? Inga kablar - då kör man väl trådlöst istället?

Var tredje propp är samma fas. Sen kan det bero lite hur det ser ut fysiskt i centralen om det är uppifrån och ner eller vänster till höger. Men var tredje propp är samma fas.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-03 09:36

Dessutom ska det väll vara krypterad trafik mellan enheterna så det känns som att det borde vara minst lika säkert som W-Lan.

Sweclockers tittade på en liknande lösning för ett tag sedan. http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050721_homelink301.php?page=1
De var väll inte överväldigade direkt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-10 12:03

Jag har beställt en uppsättning från inWarehouse som borde komma idag eller i morgon. Jag återkommer med en rad när jag har testat hur det fungerar.

Jag har ett par pluggar från D-link som fungerade perfekt i några veckor sen så började dom blinka konstigt och det var ett tecken på att något var fel med elnätet i huset. Vad fanken gör man då? alla säkringar i huset är ju ok.

D-links support är ju inte den bästa i världen..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 11:36

Jag läste en test någonstans där man konstaterade att det inte funkar om enheterna ligger på olika faser.

Jag hade nog hellre satsat pengarna på ett trådlöst system med AirPort Express och en WDS-länk.
Eller rättare sagt det är precis vad jag har hemma hos mig. Och det funkar perfekt.

Ett enkelt men lite brutalt sätt hitta vad som är gemensam fas är att hitta SERVISEN (Där det kommer in fyra ledningar), 3 av dem är säkrade med 20-30A säkringar.

Dra ur en, kolla vad som dör...

Som alltid med EL, se till att du vet vad du gör. fattar du noll - ge fan i att röra i det.

Var tredje är samma fas i en utopisk värld. Sällan sett att det blir så symmetriskt när det gått några år. Det byggs om, dras nytt, det tillkommer och tas bort, så bara räkna ett två tre kan man glömma.

Det är väl det här som gör att de flesta INTE väljer den här sortens nätverk.
Veta faser, ge sig i elskåpet (huga!), pilla med säkringar. Nepp.
Trådlöst är bra enklare.
Gissar att gemene man resonerar på det viset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-06 23:44

Jag menar att var tredje i centralen är samma fas. Såvidare man inte bara har en 1-fas in i lägenheten t.ex. Hur det ser ut "ute" i huset är en helt annan femma. Där kan allt ligga hur som helst precis som Goflorp säger.

Fas-skenorna i en gammal "propp"-central ligger normalt horisontellt därav har dem alltid 3 rader om vi nu pratar normal villacentral. Så har man ett "proppskåp" med 9 säkringar så är där 3 horisontella rader med 3 "proppar" i varje rad och då är översta raden fas 1, mittersta raden fas 2 och nedersta raden fas 3.

I mindre lägenheter så kan det ibland bara vara en rad med säkringar och då brukar det antingen bara vara 1-fas in i lägenheten. Eller så ligger dem fas-1 på första proppen, fas-2 på andra, fas-3 på tredje och sen börjar det om. Vilket gäller även vid automatsäkringscentraler. Även om automatsäkringscentraler är att föredra så kan det vara "lättare" att har gjort fel i dem så att faserna inte ligger i rätt ordning.

Och åter igen som Goflorp säger vet vad du gör annars skit i det

  • Medlem
  • 2010-06-07 06:10

Absolut enklast. Kolla på vad det står att det är för inkommande kabel på gruppchemat vid centralen.
Det brukar tex heta EKKJ 4x6+6. Då har du ett femledarsystem med 3 faser. Står det 4x6 så har du ett fyrledarsystem, men även detta har 3 faser.

Och som sagt innan, ingen koll = ring någon som kan det där... Till sist, lite för bövulen inte på ett gammalt gruppchema, det har sannolikt byggts om/till några gånger.

Men vad kan ha hänt med elnätverket i huset då? vad kan balla ur som inte gör att säkringen utlöses?

Tyvärr funkar inte Airport Express så bra som önskat att köra tv via...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-08 17:43

Att säkringarna utlöses säkert som dem ska. Men det kan ju vara så t.ex. att alla uttag i sovrummet och köket (inte spis och kyl/frys) ligger på en fas och sen ligger vardagsrum på en annan t.ex. och då blir det svårt att göra nätverk genom eluttagen om det bara går att köra på en fas om du förstår mig.

Såg dock nu att du menade ditt problem med din Dlink och det har jag ingen aning om. Jag vet inte exakt hur det du beskriver fungerar så kan inte svara på det.

1
Bevaka tråden