Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datormagazin goes Mac OS X

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite hämningslös promotion :

I nummer 03 / 2002 av tidningen Datormagazin begår tidningen Mac-debut och publicerar ett femsidor special om Mac OS X och dessutom ett test av Microsofts Office X. Tidningen finns i handeln den 19/2.

/Jocke, spänd på responsen från läsarna.

Ska bli intressant att se...

Tillägg : Datormagazin är en datortidning, ingen PC-tidning, även om det tidigare sett ut så.

Det får ni tolka hur ni vill.

Det gör vi...

[ 11-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Medlem
  • 2002-01-11 16:01

Coolines. det skall bli spännadnde att se.... Minns gamla Datateknik som också var en ren datatidning och gärna skerv om Apple och Mac....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-01-11 19:18

Kul att fler tidningar skriver om mac.. Fast jag gillade inte dagens Sydsvenskan.. Var en helsida med ett väldigt negativt repotage om nya iMac..

  • Medlem
  • 2002-01-12 01:40
Citat:

Skapades ursprungligen av: JohanK:
Kul att fler tidningar skriver om mac.. Fast jag gillade inte dagens Sydsvenskan.. Var en helsida med ett väldigt negativt repotage om nya iMac..

sydsvenska,,,wow att microdatorn inte är ett dugg partisk kan jag förstå, men en Stor morgontidning: "Jämfört med den gamla iMacen är det nämligen inte särskilt mycket nytt mer än utseendet."

My ass... G4 plattskärm ett riktigt grafikort, DVD-brännare. Går Sydsvenskans journalister på droger???

Artikelförfattere Ulf W Sundberg ulf.w.sundberg@sydsvenskan.se
http://sydsvenskan.se/pub/hpsart5426361.html

Citat:

Går Sydsvenskans journalister på droger???

Förmodligen crack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-01-12 15:50

Och: http://sydsvenskan.se/pub/hpsart104692.html

[ 12-01-2002: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

Det blir inga fler nummer av den usla tidningen Sydsvenskan för min del.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-12 22:01
Citat:

Jämfört med den gamla iMacen är det nämligen inte särskilt mycket nytt mer än utseendet. Den är mest starkare, snabbare och större.

..är det inte just styrkan och snabbheten man eftersträvar att förbättra, precis som dom gjort?

och vaddå större? på höjden möjligtvis (skärmen), "litenheten" på själva datorn är ju redan berömd..

tror artikeln är ett hafsverk av nån som inte är tillräckligt insatt. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-01-12 23:50

När jag hör "Datormagazin" tänker jag på min Amiga 2000. Den hade 3MB RAM och 20MB HD internt samt ett riktigt segt 2400 modem. Gick som en dröm. Undrar vad den har för sig idag? Kanske ligger ensam och ledsen på en soptipp någonstans...

Hoppas inte det. A2000 är en bra maskin som inte förtjänar sådan hädisk behandling. Det är ju lika avskyvärt som att slänga en fungerande Mac på soptippen.

Sydsvenskan är en allmänt hopplös tidning. Att de är okunniga på datorområdet är nu känt i breda kretsar. Tacka vet jag Prague Posts datorskribent som har korrekt syn på Macen (d.v.s positiv). Han brukar skriva bra artiklar om Macen och dess finesser i sin "hörna".

Sydsvenskan är lika jobbig som Arbetets datorsida (framförallt 1996, 1997 då Mac-svamlet slog alla rekord). Argumenten är lika ihåliga som vanligt.

En stor risk som jag som skribent ser är att mer "passionerade" användare av olika operativsystem kväver de tidningar och skribenter som försöker ta en annorlunda titt på just deras favoritdator eller operativsystem. Annorlunda innebär inte nödvändigtvis negativt eller för den delen positivt, utan snarare ur en annorlunda synvinkel som inte alltid instämmer med leverantörens dito.

När jag tidigare jobbade på Nätverk&Kommunikation var det alltid de som gillade Linux och OS/2 som lät högst och som i många fall var väldigt otrevliga och gapiga och efter ett tag kändes det allt mer som valet stog mellan att bara skriva positivt även om man inte tyckte det, eller att inte skriva alls för att slippa sitta timmar i telefon eller med en överfull e-postlåda med oförskämdheter.

Att ha åsikter är helt okej, oavsett hur de ter sig, och Mac-ägarna, som jag snart är en av, måste inse att deras Mac nu tagit steget ut på en större arena i och med Mac OS X, och där det kommer att finnas olika typer av kritik. Att vara Mac-ägare är för mig att just tolerera de som tänker annorlunda och inte faller för de strömlinjeformade åsikterna, och i detta ingår definitivt att ifrågasätta Apple som leverantör, och deras produkter.

Jag har inte läst sydsvenskans artikel om iMac´en men jag kan ärligt säga att visst är det schysst med en snabb maskin, en mycket trevlig skärm, osv, men när Jobs kallar maskinen för "expanderbar" och menar mer minne och ett Airport-kort så känns det mer som hype än verklighet. Och han kan säkert räkna med att en stor del av de 6 miljoner iMac-ägarna kommer att köpa den nya modellen eftersom deras gamla maskin lider av samma problem. Att köpa en iMac är för mig en kortsiktig investering.

De flesta journalister på dags- och kvällstidningar brukar inte vara tillräckligt insatta, eller för delen, ha tillräckligt med tid att sätta sig in i vad de skriver om. De ser något, hugger på det och rafsar ihop en artikel, för så brådis är det. Roy Blomberg på DN är ett undantag anser jag.

Så tänk på det innan ni skickar flamemail till en journalist - ju mer sådana mail man får ju mindre känner man att det är roligt att sätta sig in i ett visst ämne.

Visst får man kritisera olika saker, men om kritiken förefaller dåligt underbyggd (Apple borde inrikta sig mer på personalköp) eller liknande utan att sakförhållandena tas med får man räkna med kritik.

Journalister på många dags/kvällstidningar är för okunniga på datorområdet och andra tekniska områden vilket leder till felaktig, felgrundad kritik eller felaktiga hyllningar av dåliga produkter. Okunniga journalister som för en hysterisk hetsjakt (t.ex på Macen 1996 - 1997, DC-10an 1979) och som skriver en massa felaktigheter (x är farlig för den var inblandad i y antal haverier, jetplanet Hercules, sportjetplan etc etc) är något jag är emot.

Jag anser att man måste vara försiktig med att kritisera konkurrenter till Microsoft på felaktiga grunder. Det finns nämligen allt för många skribenter som tjänar på att skriva överpositivt om MS och övernegativt om konkurrenter (ingen har en chans mot MS för det företaget gör världens bästa produkter) och det måste motverkas med sansade reportage.

Idealet är plattformsoberoende tidningar som skriver om Mac OS, Windows, Linux, BeOS, Amiga OS m.fl och som därmed kan dra vettiga slutsatser som inte färgas av partiskhet. Jag saknar Svenska Hemdator Nytt som var en sådan plattformsoberoende tidning som inte hela tiden tjatade om att "MS är bäst".

Tja, jag har svårt att tro att det finns skribenter som "tjänar på att skriva överpositivt om Microsoft". Däremot finns det säkert skribenter som tar en genväg och hellre "friar än fäller" eftersom de antingen inte är tillräckligt insatta eller helt enkelt inte orkar / har tid att sätta sig in i vad de skriver om. Om det sedan hjälper dem att sälja mer tidningar så är det givetvis olyckligt men det är upp till läsarna att göra valet om de tycker att en tidning som skriver så är värd deras pengar. Jag vet inte när du läste en PC-tidning sist men om någon säger att en produkt från Microsoft är bäst så är den troligtvis det just då. Däremot har jag svårt att tro att någon tidning hyllar hela företaget förbehållslöst - tvärtom, inget företag har väl fått så mycket däng som Microsoft de senaste 2-3 åren ?

Jag har jobbat som skribent främst om PC-branchen i över sju år och än så länge har jag då aldrig blivit erbjuden några mutor eller liknande för att skriva positivt om exempelvis Microsoft - sådant brukar mindre företag som inte är vana att hantera media försöka med men de slutar rätt snart.

Det är å andra sidan vanligare i exempelvis England där det utan större problem går att köpa redaktionell plats i en tidning, vilket är så gott som omöjligt i sverige.

Det är inte medias uppgift att bedriva kampanjer för eller emot vissa företag och produkter, varesig det gäller Apple eller Microsoft. Den som tror det har helt och hållet missuppfattat medias roll, och då gäller det den typen av tidningar som skriver uteslutande om IT och inte exempelvis kvällspressen.

Det är inte medias roll att vara mer eller mindre snälla mot exempelvis Apple bara för att de gör snygga maskiner, eller mot IBM för att de gör riktigt schyssta servrar, osv. Däremot är det medias uppgift att filtrera och försöka se vad som händer bakom den mur av propaganda som alla IT-företag omger sig med. Ett bra exempel är Jobs keynote häromkvällen - det var en rejäl halleluja-stämning inne på Nalen med massor av Apple ÅF´ar och Apple-personal som jublade över allt han sa (mer eller mindre iallafall). I det läget är det enkelt för mig att köpa allt som sägs och sen skriva artiklar utifrån det, men det viktiga är att titta efter vad som inte sägs, och vad som inte visas - varför är vissa siffror och viss statistik utvald ? Apple är ett företag, noterat på börsen och liksom alla andra företag i den situationen, oavsett namn, så ska man ifrågasätta, gräva och undersöka varför saker är som de är. Spelreglerna är lika för alla.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med hetsjakten mot Apple 96-97 - de köpte NeXT och givetvis blev det ett väldigt hallå om det. Inget är mer naturligt i en sådan situation. Apple var på dekis bra länge under mitten på 90-talet och det är deras eget fel, inte medias. Om det finns några journalister som bedriver personliga kampanjer mot exempelvis Apple så är det vanligast i USA - här i sverige är det få journalister och skribenter som har tid, ork eller kunskap att syssla med sånt.

Och det är ju intressant att du saknar Svenska Hemdator Nytt - Datormagazin är på sätt och vis släkt med SHN eftersom den köptes av det som numera är Medströms Dataförlag och gick upp i vad som kom att bli PC+, numera Datormagazin. Datormagazin har också samma inställning som SHN - vi skriver om allt som rör datorer men givetvis har bevakningen varit mindre bra inom vissa områden där Mac är ett av dessa. Men vi gör ingen PC-tidning - vi gör en datortidning.

Hetsjakt mot Apple 96-97: dessa år klagades det (från PC-sidan) på det mesta som Apple gjorde. Även användarna av deras produkter sågades av PC-journalister. Tyvärr har jag slängt det mesta av svamlet, men jag blev påprackad en massa dåliga artiklar om "fanatiska Mac-användare", "Apple går snart under", "Windows är mycket bättre än Mac OS och därför ska alla byta" etc etc från diverse Windows-lovers. För mig var det en hemsk tid. Som pricken över i hette det: "Hur kan du säga att Macen xxx är bra, när Apples marknadsandelar minskar - då måste ju Apple tillverka dåliga produkter o.s.v".

När man läser en sådan PC-tidning som Mikrodatorn (Mikrohjärnan) inser man det partiska ganska snabbt, när de hela tiden försöker klaga på Macen (t.ex i en artikel om ljudkort där man kände sig manade att lalla om att Macen håller på att förlora fotfästet som musikdator - trots att den inte gör det) tillsammans med en hel del andra vinklade saker. Deras test mellan en PC och en Cube var ju inte precis opartiskt. En del av deras krönikor är också mycket tveksamma, även om bottenrekorden sattes 96-97 (när det gällde att såga Apple på felaktiga grunder).

Microsoft lär väl inte behöva muta journalister i Sverige, eftersom många är rätt MS-positiva av sig. Detta yttrar sig i artiklar liknande Sydsvenskans som representerar den syn som allt för många har på Macen.

Skribenter som tjänar på att skriva positivt om MS finns i.o.m att en hel del kunder (till MS, t.ex IT-chefer) helst vill läsa att MS är bäst. Eftersom det är nödvändigt att MS är bäst (om något annat var bra skulle inte MS-folket höra vad de vill höra) blir följden att man av ekonomiska skäl (för att behålla läsare) väljer en inriktning där allt ses ur ett MS-perspektiv där ingen kan komma upp i samma klass. Mikrodatorn är en sådan tidning, sedan flera år tillbaka. Deras första riktiga klavertramp var artikelserien "PC närmar sig Macintosh", där Windows framställdes som ett fantastiskt operativsystem, medan Macen var dålig.

För exempel på (i mitt tycke) dålig journalistik och exempel på Apple-hetsjakten: läs Mikrodatorn från 1996 och framåt, framförallt tester av grafikprogram m.m så ser ni snart vad jag menar.

Datormagazin är en bra tidning eftersom den tar upp olika system som en naturlig del, vilket är bättre än t.ex Mikrodatorn.

Heh, Amiga är mer underground än Apple : )... tuffe!

Jag tror att hela "vi vs. dom"-tänket måste bort. Som jag skrev tidigare är mac´en på väg in på en större arena i och med OS X med dess integreringsmöjligheter i större nät som är överlägsna gamla Mac OS och med det borde också folk inse att Mac och PC kan verka bredvid varandra utan större problem.

Om inte PC-ägarna klarar det så borde ju iallafall mac-ägarna göra det. Att Mikodatorn dissar Mac´en regelbundet vet jag då inte men tidningen har funnits i 20 år och de som jobbar där är inbitna PC-ägare och kanske inte kan något annat. Så är det ibland, men valet är ju enkelt för en Mac-ägare : läs inte tidningen.

Men samtidigt skall man heller inte enbart läsa de tidningar som förbehållslöst hyllar Apple om det så gäller att Jobs släppt en fjärt på scen - perspektivet blir sämre och ju mindre mac-ägarna ifrågasätter Apple ju sämre produkter kommer de att göra.

Det finns inget mer störande än PC- (Windows-användare) ägare som inte förstår möjligheterna att integrera en Mac i deras nätverk och att dessa två plattformar fungerar utmärkt sida vid sida. Istället har de fått för sig att alla Macar ska bort vilket är förkastligt ur konkurrens- och teknisk synvinkel.

Många av dessa personer använder tidningar såsom Mikrodatorn som referens vilket gör att skriverierna där får en skadlig verkan. När de läser den tidningen får den en "bekräftelse" på att deras snedvridna uppfattning är den riktiga. I förlängningen skadar sådant datormarknaden genom dålig attityd mot Mac-användare, utestängning av Apples produkter på företaget, personalköp där Macen stoppas etc.

Det är därför jag förespråkar plattformsoberoende tidningar såsom nya Datormagazin och gamla goda Svenska Hemdator Nytt. Det är bättre att ha en bred bevakning istället för det inskränkta Windows-tänkandet: "Jamen, andra datorer har ju inte samma monopolistiska övertag så de är sämre och ointressanta".

Jag har alldeles för ofta drabbats av Windows-nissar som påstår att allt som kommer från MS är "ointressant" och att de som förespråkar andra produkter är "fanatiker". Det har blivit så att man idag bör vara "politiskt korrekt" och därmed inse följande gudomliga "sanningar":

1. Mac-användare är fanatiska.
2. Konkurrerande datorsystem är sämre än de som kommer från MS.
3. Alla är fanatiska förutom Windows-användarna, eftersom de insett sanningen.
4. Det är för dyrt med alternativ till Microsoft.

Dessa fyra "sanningar" är de jag brukar höra allt för ofta.

Måga använder ju å andra sidan mactidningar som referens där man lätt kan få intrycket att PC-maskiner är något väldigt krångligt.

Det är två skilda världar vi pratar om, på gott och på ont. Personligen hade jag aldrig valt Mac om det inte var för OS X, men det är en annan femma.

Joacim, det stora problemet med Sydsvenskans artikel är att de utvärderar den nya Imacen utifrån andra kriterier än de utvärderar andra datorer. Låt oss vara ärliga - det finns egentligen inte särskilt mycket som är fel i påståendet att det enda som är nytt är att datorn är snabbare, starkare, större och har en ny design.

Men avfärdar man den nya Imacen på grund av att det är "det enda" som är nytt, så måste man avfärda all datorutveckling helt och hållet. I datorvärlden handlar produktuveckling uteslutande och enbart om att göra datorerna snabbare, med mer internminne och större hårddiskar, och i Apples fall, även om att lansera en ny design någon gång per år. Men man säger inte att det här med datorutveckling är rätt trist. Man säger att Apples senaste produkt är rätt trist.

Krönikören gör sig dessutom lustig över att Imacen aldrig kommer att hamna i något vardagsrum. För det första så är jag inte alls säker på att det stämmer, för det andra så är det inte vad Apple eller Steve Jobs pratar om när de säger digital hubb. Den digitala hubben är _inte_ navet i ett "home entertainment center". Den skall inte styra tv:n och stereo:n.

Imacen är en brygga som med program som är så enkla att min morsa kan använda dem, gör att man kan öka utbytet av sin digitalkamera, skapa "riktiga" och sevärda hemmavideor av timslånga videoupptagningar, som gör det möjligt att distribuera dessa på ett smart sätt, som låter vem som helst sätta ihop en egen cd på samma sätt som man tidigare spelade in band, men snabbare, lättare och med högre kvalitet än tidigare. Eller överföra det till Ipod:en.

Inget av detta måste göras i vardagsrummet. Frågan är om det ens är önskvärt att ha datorn där oavsett hur den är formgiven. Om jag tittar på tv vill jag inte att någon annan komponerar en cd i samma rum, eller skriver ut bilder, eller redigerar video.

Det finns fog för att titta kritiskt både på Apple och på Imacen, men samma kriterier måste gälla för Apple/Imac som för andra företag/produkter. Och så var inte fallet i Sydsvenskans artiklar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

  • Oregistrerad
  • 2002-01-14 15:57

Bra sammanfattat, Nils. Man får vara glad som inte tillhör deras läsekrets, artikeln var synnerligen tråkig och tyder inte på ett genuint intresse för datorer eller teknikutveckling över huvud taget. De borde åtminstone kunnat berömma formgivningen. Eller nå´t.

Jag måste säga att när jag surfar nätet på allmänna datorartiklar (som t.ex. Computer Sweden) så är det inte speciellt ofta Microsoft hyllas omotiverat mycket. Snarare tvärtom. Helt subjektivt så verkar överlägset flest av notiserna och artiklarna det senaste året ha handlat om nya säkerhetshål i programvara från Microsoft. Knappast positivt. Näst vanligast har artiklar om rättegången mot Microsoft varit (något jag slutat bry mig om av leda), som inte heller framställer Microsoft speciellt bra. Tredje vanligast sorten har handlat om lanseringen av XP och där är det ganska blandade kommentar.

Att sedan en del pc-tidningar är väldigt okunniga på macens fördelar har jag också sett, men antagligen också är det som Joacim säger: vissa mactidningar kan ibland framställa pc som överdrivet krångligt.

Ju bättre kunskap om båda plattformarna desto bättre artiklar, det är nog alla överens om. Just därför sörjer jag att Datateknik 3.0 inte längre är med oss... *snyft*

I det ojämna och snedvridna kriget mellan mac- och pc-anändare kommer här en liten hjälp från Apples sida

Apple - Myths.

No comments needed

/lite off topic, ursäkta/

"Jämfört med den gamla iMacen är det nämligen inte särskilt mycket nytt mer än utseendet. Den är mest starkare, snabbare och större."

Design av en produkt är så mycket mer än utseendet. När Jobs och Ive babblar om solroser och att varje del ska vara sann mot sig själv så talar de nog egentligen om ergonomi. När man funderar över de delar som Apple verkar satsa på kan man väl se en helhet byggas upp som består av användarbarhet, estetik, enkelhet och nu också ergonomi.

Tillsammans med att iTools utvecklas och byggs in i program som i iPhoto och med olika "Appliances" som iPod så känns Jobs prat om den digitala livsstilen och den digitala kopplingslådan mindre svävande utan ger en inblick i en vision som inte alls är omöjlig.

Problemet för en (svensk) journalist att bedömma iMacen är väl också att Steve Jobs mest låter som en predikant som predikar för redan frälsta. Så istället för att analysera vad karln faktiskt säger och menar fylls journalisten av en önskan att "trycka till" den babblande predikanten.

När Steve Jobs talar om att iMacen är utbyggbar fast den inte alls är det jämfört med många andra pc-maskiner så blir det förstås också kortslutning i ekvationen för någon som inte har läst på lite om Steve Jobs och hans tankar och vilja att förändra hur vi använder datorer. Jag tror att "infinite loop"-gänget i sin kristallkula (med lite hjälp av fokusgrupper och Steve Jobs magkänsla) ser hur datorn blir en konsumentprodukt som många andra. Hur utbyggbar är din DVD-spelare, MiniDisc, PlayStation, Videokamera, TV eller Stereo? Den nya iMacen är utbyggbar, men inte jämfört med en pc utan jämfört med alla teknik-produkter som vi använder varje dag.

Det som Apple håller på att förverkliga nu är mycket större än någon enskild förändring som Desktop Publishing eller dylikt. Nu handlar det om att få maskinen att sluta vara ett krånglande monster som gör allting för långsamt och när det väl är färdigt blev det fel.

Utan till en maskin som helt säkert klarar av olika uppgifter utan att man behöver bry sig om hur det gick till och låta oss må bra och ha kul under tiden. Genom att göra detta och samtidigt lyckas få oss som gillar att pula med konstiga saker och köra systemet i botten med underliga konfigurationer och avancerade funktioner gör att Apple kan nå både nördar och farmödrar med samma maskin.

[All your base are belong to us]

>> De flesta journalister på dags- och kvällstidningar brukar inte vara tillräckligt insatta, eller för delen, ha tillräckligt med tid att sätta sig in i vad de skriver om. De ser något, hugger på det och rafsar ihop en artikel, för så brådis är det. Roy Blomberg på DN är ett undantag anser jag. <<

Det är ju just därför i dessa fall att komma med kritik. Varför ens skriva om något man inte är insatt i? (och detta gäller all journalistik)

Annars kan man ju lika gärna hylla Se&Hör för deras journalistik.

Jag brukar reagera om jagg ser något som är ett direkt sakfel i en artikel. Vare sig det gäller Windows, Mac OS X eller Runars frisyr.

Jag tycker att tidningarna ska vara glada för det. Ibland så har jag fått rent hatiska mejl tillbaka när jag har påpekat grova faktafel. Det är knappast moget.

Jag håller med om att det inte hjälper att skicka "du är ju dum" mejl till journalister när dom har fel. Man ska alltid vara vänlig i sättet och påpeka dom fel som har gjorts. Det hjälper oftast (inte alltid) mycket mer än bara gnälla.

I Sydsvenskans fall har jag ingenting att säga, då kritiken bara speglar deras egna utveckling. (t.e.x det oherhörda gnället på många från tidningen då dom redesignades och gick från 70-tals form till ljusare och öppnare form)

*Blir så arg* Fan! Jävla skit-tidning...

El Tollo > Visst den artikeln är ingen höjdare må jag säga. Annars måsste jag säga att det är en mucket bra tidning. Hur är datorredaktionen på Korren?

Nja, det finns bättre tidningar än Sydsvenskan (dock är de inte svenska). Jag gillar USA Today och Prague Post. Datorsidorna i den sistnämnda är bra och speglar en korrekt bild av Apple.

Bevaka tråden