Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk Powerbook G4 - vilken och hur?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 07:37

Min hårddisk i min Powerbook G4 1,67 har gått till de sälla jaktmarkerna.

Tar gärna mot tips på bra ersättningsdisk.
Prioriterar en tyst disk framför en snabb, så det kanske är 5400 som gäller istället för 7200 ...?
120 eller 100 Gb kunde väl vara trevligt, men 80 kanske duger också.

Byta hårddiskar i bärbara lär vara svårt, nån som gjort det och kan dela erfarenhet eller tipsa om guider?
Kanske är lugnast att lämna in den?
Bra verkstäder i så fall, gärna i Göteborg?

Ursprungligen av Lars-Magnus:

Min hårddisk i min Powerbook G4 1,67 har gått till de sälla jaktmarkerna.

Tar gärna mot tips på bra ersättningsdisk.
Prioriterar en tyst disk framför en snabb, så det kanske är 5400 som gäller istället för 7200 ...?
120 eller 100 Gb kunde väl vara trevligt, men 80 kanske duger också.

Byta hårddiskar i bärbara lär vara svårt, nån som gjort det och kan dela erfarenhet eller tipsa om guider?
Kanske är lugnast att lämna in den?
Bra verkstäder i så fall, gärna i Göteborg?

Här kanske du hittar lite info.
Glömde:
http://www.apple.com/se/support/powerbook/doityourself/15ti/

Jag har bytt i flera maskiner. http://www.pbfixit.com/Guide/ har bra guider som iftast stämmer. Det är lite pillrigt, men inte sååå svårt. Det tar ett par timmar och man måste vara lite systematisk och organiserad med alla skruvar.

OBS! Rekommenderas INTE om garantin fortfarande gäller.

Jag har en TravelStar i min PowerBook på 7200varv/min, men kan rekommendera SpinPoint som jag satte i frugans iBook, den är knäpptyst och 5400 varv/min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 10:38

snabbare diskar är inte att rekomendera

Hade en liten bärbar på jobbet som var knäpptyst och hade lång battteritid.

Så stoppade man in en 100gb 7200rpm disk.

Kände inte igen min egna dator, den lät som en tjej i tonåren och så slukade den batterikraft.

Köpte mig en disk på 4200 varv, snällare mot batteriet och tystare.

Det blev en sådan
http://www.webhallen.com/prod.php?id=34850

Ursprungligen av Lars-Magnus:

Min hårddisk i min Powerbook G4 1,67 har gått till de sälla jaktmarkerna.

Tar gärna mot tips på bra ersättningsdisk.
Prioriterar en tyst disk framför en snabb, så det kanske är 5400 som gäller istället för 7200 ...?
120 eller 100 Gb kunde väl vara trevligt, men 80 kanske duger också.

Byta hårddiskar i bärbara lär vara svårt, nån som gjort det och kan dela erfarenhet eller tipsa om guider?
Kanske är lugnast att lämna in den?
Bra verkstäder i så fall, gärna i Göteborg?

Förresten 1,67GHz har den inte garanti kvar? I så fall är det väl bara att låta Apple laga den gratis?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 12:18

Man har väl bara ett års garanti?

Ursprungligen av Lars-Magnus:

Man har väl bara ett års garanti?

Trodde det var 2 år för privatpersoner i Sverige, enligt lagen. Jag kan ha fel så klart. Men allvarligt talat så ska en hårddisk håll bra mycket längre än ett par år, så det är bara att kontakta Apple och gnälla lite. Skadar inte att försöka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-31 14:15
Ursprungligen av Stefan Swales:

Trodde det var 2 år för privatpersoner i Sverige, enligt lagen.

Tror dessutom att det har ändrats till 3 år nu, men jag är inte 100.

Som sagt innan, köp en Samsung SpinPoint, tyst, relativt snabbt och trevlig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-01 22:48

3 år för reklamation... 6 månaders minimigaranti. Apple lämnar ett år. Skillnaden är att vid reklamation så är det upp till konsumenten att "bevisa" att felet fanns vid köpetillfället. Under garantitiden så förutsätts felet ha funnits vid köpetillfället om inte säljaren kan påvisa motsatsen.

Men till sakfrågan: Min hårddisk har också pajjat och jag behöver en ny och jag kan ingenting om hårddiskar. Jag vill gärna ha massor med gb och snabb, men helst så ska det ju inte sluka allt för mycket batteri. Att den låter gör inte så mycket förutsatt att den inte låter som ett tröskelverk eller skriker som en fågelunge (som min nuvarande disk gjorde när den dog).

Vet inte alls vad som är bra o vad som är prisvärt eller ens vad det ska vara för typ av disk...

Ursprungligen av daft:

Min hårddisk har också pajjat och jag behöver en ny och jag kan ingenting om hårddiskar. Jag vill gärna ha massor med gb och snabb, men helst så ska det ju inte sluka allt för mycket batteri. Att den låter gör inte så mycket förutsatt att den inte låter som ett tröskelverk eller skriker som en fågelunge (som min nuvarande disk gjorde när den dog).

Vet inte alls vad som är bra o vad som är prisvärt eller ens vad det ska vara för typ av disk...

Om du inte vill ha en helt knäpptyst så rekommenderas Hitatchi Travelstar 7200 varvare. Den är väl världens snabbaste ännu tror jag. Jag har den och den höjde deffinitivt prestandan på min PowerBook. Annars är ju SpinPoint 5400 varvare också fina. Men vad gäller prestanda så får man vad man betalar för ungefär, så köp den dyraste du hittar. Vad gäller batteriförbrukning så märkte jag ingen skillnad på 4200-varvare och 7200-varvare, inte heller på värmeutveckling.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-04 01:22

Skall tystnaden tolkas som om ingen vet nåt om detta?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 08:47

Jag har över julen bytt hårddisk i min Powerbook G4 Ti. Det blev en Western Digital Scorpio WD800VE - 80 GB - 5400 rpm till ett pris av 1.089,71. Den är bra mycket snabbare än den 30gb som satt i (säkert 4200rpm) och MYCKET tystare!

/Asker

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-04 23:17

Ah, gött. Tack för hjälpen

  • Medlem
  • 2006-01-05 08:46

Rekommenderar Seagate Momentus 5400.2 eller, om du kan få tag på en, 5400.3
Satte själv in en 120gb 5400.2 i min 12" powerbook (1.33ghz) utan större bekymmer. Rätt ordentlig förbättring av prestanda mot min gamla 60gb/4200rpm, även om lite batteritid också försvann. Dock inte så mycket som man kanske kan vänta sig, tror att prestandan förbättrades mer än batteritiden försämrades, men det är spekulativt. Datorn blev också väldigt mycket tystare än tidigare, vilket kanske är den största förbättringen i mitt tycke. Momentus 5400.2 hör till de absolut tystaste 2,5"-diskarna.

Det tog ca 1,5h att byta disken och krävde en del tålamod och noggrannhet, men var inte direkt svårt att genomföra. Väldokumenterad guide finns på http://www.pbfixit.com/Guide/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-05 13:22

En liten fundering... vad är det för skillnad på dessa två egentligen?

http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010088407
http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010088790

och den här? Den verkar tystare.
http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010085545

Är 30bd störande högt för att sitta i en bärbar?

..

Senast redigerat 2006-01-05 19:33
1
Bevaka tråden