Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eide >>> Ide

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

2 snabba frågor:

1)
Har en PowerMac G3 Beige Desktop @ 233mhz... Den ska enligt uppgifter på sidor med info om den här datorn ha EIDE-hårddisk inbyggd!!!
FUNKAR även VANLIG IDE-hårddisk med detta gränssnitt???

2)
HUR STOR hårddisk klarar denna datorn av i..... säg OS 8.5 (ska snart uppgradera maskinen så den blir lite vassare så då kan man väl räkna med OS 9 MINST, men köper nog hårddisken INNAN dess, och just därför gäller frågan OS 8.5 än så länge) och HUR stor partition kan man då ha som MAXIMUM i 8.5???

Sådär ja, detta var två... hrrrmmm... kanske tre förresten ( ) snabba frågor som väntar på ett snabbt svar !!!

Jag kan bara säga, HÖGST OS 9! För PowerMac G3 kan väl inte köra OS X?

Ursprungligen av ztaafen:

Jag kan bara säga, HÖGST OS 9! För PowerMac G3 kan väl inte köra OS X?

Utan xPostFacto max 10.2
Med xPostFacto: Tja då tror jag att den även kan klara Tiger (notera att detta alltså gäller den beiga G3:an b/w G3:an klarar Tiger från start)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Utan xPostFacto max 10.2
Med xPostFacto: Tja då tror jag att den även kan klara Tiger (notera att detta alltså gäller den beiga G3:an b/w G3:an klarar Tiger från start)

Jaså? Jag har för mig att jag läst att PM G3 inte klarar X, men du har nog rätt.

Jodå, visst går det att köra X, men som sagt så undrar jag om IDE och isf maxstorlek i OS 8.5 resp OS 9.x på min dator!!!

Hej
Om du söker på "beige G3" så får du fram en mängd trådar, där du får svar på dina frågor och även svar på flera frågor du inte ställt ännu. Det går att ha större hårddisk, hur stor kommer jag inte ihåg, det beror på om du sätter i ett nytt kontrollerkort, men den partition , som systemet ligger på ska vara första partition och den ska vara mindre än 8GB, men som sagt sök och läs.
Lycka till
Lennart

Tack så mycket!!!

Hittade faktiskt lite svar!!! Det ska visst gå att sätta i en IDE-hårddisk upp till 100+ gb, och det kan vara problem med WD eller Maxtor!!!

Läste förresten också att man ska göra "huvudpartitionen" under 8 gb, men jag upptäckte när jag satte i en 10 gb stor hårddisk att det är INGA problem att göra den till IAF 10 gb :D!!!

Så du satsar på en hårddisk och OSX istället för en ny dator Martin?
Du kan nog inte ha mer än 128GB i den så du vet. En 120GBare funkar nog bara fint.
Men tänk ang. filmredigeringen, antingen så kör du med MJPEG eller jättelika Composite isf eftersom den processorn inte klarar DV.

Med tanke på att 120GB är så pass lite så är det onödigt att kasta bort utrymme på att partionera disken... sedan detta med 233MHz och att ge den en ny disk för att prova på redigering är i mitt tycke bortkastade pengar... nä skrota den burken, spara ihop till en betydligt snabbare. Inget illa menat men någon borde avråda dig för att gå vidare med detta.

Hej
På senaste tiden har flera frågat om system, hårddiskar etc i beige G3. Det finns en tråd med bra info, som rör större hårddiskar, och som kanske inte är så lättfunnen. Sök på " användarkonton på annan partition". Den infon gäller också för imac A,B,C,D , alltså de med CDsläde.
Hälsningar
Lennart

  • Medlem
  • 2006-01-06 18:53

Respekt för good ol' beige G3.

Hehe, precis... Rezpect :D!!!

1
Bevaka tråden