Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda websidor = segt som kola.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vännäs
  • 2005-12-31 00:47

Hey!

Är nybliven switcher och har nyligen skaffat mig en Mac Mini. Ska börja med att säga att jag aldrig vart så nöjd med en dator, aldrig mer en PC säger jag!

MEN, är det nån fler än jag som har problem med laddning av webbsidor? Går vansinnigt segt. Har sökt här på forumet utan några större framgångar. Laddade hem en update på javasidan men det gav lite eller ingen skillnad. Så vad är problemet tro?

Blir ingen skillnad på varken firefox, IE eller Safari. Hastigheter vid nerladdning och tp-tester är som det ska......är det grafikkortet och mjukvaran som är skit lr?
Tacksam för svar!

Hur mycket minne har du i din Mac mini?

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2005-12-31 01:01

Tack för det snabba svaret! Jag har 1gb så det borde juh räcka.....

Ah, ja då är det nog inte det som är felet... har du exempel på någon webbsida som är extra seg?

Generellt sett så har webbsurfning alltid lidigt av seghet jämfört med i Windows, tyvärr. Speciellt på större, tyngre sidor. Men det har blivit mycket bättre på senare år.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2005-12-31 12:32

Ja, alltså jag tycker det mesta är segt, men speciellt sidor med mycket bilder, flash etc.

Så det har varit värre? Då är jag nöjd att jag inte switcgat tidigare Men det kanske komemr nån uppdatering nån gång....

Ursprungligen av granis_:

Så det har varit värre? Då är jag nöjd att jag inte switcgat tidigare Men det kanske komemr nån uppdatering nån gång....

Ja, om du varit med på tiden före OS X, eller precis när det var nytt (fast då var iofs allting segt), då hade du blivit mera missnöjd, det kan jag lova Jag tror inte det kommer att komma någon uppdatering som mirakulöst gör allting blixtsnabbt, men Safari har hela tiden blivit lite snabbare för varje uppdatering och även Firefox har blivit bättre har jag för mig.

Har du testat Camino förresten? Den webbläsaren är rätt kvick...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-31 12:38

Har du laddat ner senaste Flash-player då? Version 8.något finns hos www.macromedia.com
Den gjorde underverk för min del.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 14:48

Går det segt att ladda eller att scrolla runt? Igår var det väldigt segt med Comhem trots 8 mbit in. Men det kan även röra sig om segheten som kommer sig av mycket media på sidan. Men som sagt, det blir bättre och bättre för varje version av läsare.

(Följande är sagt med en viss mått av osäkerhet p g a bristande kunskap)

Vad jag vet finns det effekter i OSet som är rätt tungt att hantera, framförallt opacitet, och detta är något som i dagsläget inte finns i Win XP, dock i Vista. Men jag är säker på att Vista kommer gå igenom samma sak med behov av optimering från den dag version 1 kommer.

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2005-12-31 16:23

Jag har nu installerat nyaste versionen av flash, det gav ingen skillnad.
Bandbredden är inget hinder med tanke på att jag sitter på 100mbit.
Det som går segt är att ladda sidan, inge problem med scrollning etc.
Finns det nått annat som kan vara värt att uppdatera alt. installera?

Ursprungligen av granis_:

Jag har nu installerat nyaste versionen av flash, det gav ingen skillnad.
Bandbredden är inget hinder med tanke på att jag sitter på 100mbit.
Det som går segt är att ladda sidan, inge problem med scrollning etc.
Finns det nått annat som kan vara värt att uppdatera alt. installera?

Kan bero på att extra många använder internet nu för att de är lediga vilket gör att internet segar, bara för att man har 100mbit så betyder oftast inte det att sidorna laddas så mycket fortare än om man haft 0.5 mbit.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2005-12-31 17:45

Nätet har varit ovanligt segt för mig de senaste två-tre dagarna. Sitter på Telias 8Mb. 99mac har varit/är sååå seg, likaså tyngre sidor som Expressen och Aftonbladet.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 19:04
Ursprungligen av BosseBus:

Nätet har varit ovanligt segt för mig de senaste två-tre dagarna. Sitter på Telias 8Mb. 99mac har varit/är sååå seg, likaså tyngre sidor som Expressen och Aftonbladet.

Där har vi nog svaret. Alla sitter väl hemma och surfar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-31 17:41
Ursprungligen av granis_:

Jag har nu installerat nyaste versionen av flash, det gav ingen skillnad.
Bandbredden är inget hinder med tanke på att jag sitter på 100mbit.
Det som går segt är att ladda sidan, inge problem med scrollning etc.
Finns det nått annat som kan vara värt att uppdatera alt. installera?

Eftersom du har 100 mbit lina, så kanske hjälper installera program som snabbar upp anslutningen. http://www.apple.com/support/downloads/broadbandtuner10.html

Hör gärna av dej om det har hjälpt...

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2005-12-31 16:35
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-31 20:58

Jag har alltid upplevet Mac något slöare att surfa med. Om den sedan är slöare eller bara renderar sidan långsammare vet jag inte. Be mig inte om några veteskapliga svar.

1
Bevaka tråden