Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com officiell tema-sång

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Olympiska spelen har en egen sång. Fotbolls VM har en egen sång. Nyhetsprogrammet Rapport på TV har en egen sång. Nu har även 99mac.com sin egen sång!

Titeln är passande "99" och sången är gjord av gruppen Toto. Ni hittar säkert låten bland era gömmor, i skivbutiken eller på nätet.

Nedan följer texten i låten "99". Ni förstår säkert varför den numera är "99mac.com official lyric"

TOTO LYRICS

"99"
99
I´ve been waiting so long
Oh 99
Where did we go wrong
Oh 99
I love you
99
I keep breaking your heart
Oh 99
How can we be apart
Oh 99
I love you
I never thought it would happen
I feel quite the same
I don´t want to hurt you anymore
I never knew it would work out
No one to blame
You know i love you 99
99
You keep holding my hand
Oh 99
They don´t know who i am
Oh 99
I love you
I never thought it would happen
I feel quite the same
I don´t want to hurt you anymore
I never knew it would work out

No one to blame
You know i love you 99
99
I can´t take it no more
Oh 99
Oh we were so sure
Oh 99
I love you
I never thought it would happen
I feel quite the same
I don´t want to hurt you anymore
I never knew it would work out
No one to blame
You know i love you 99

http://digilander.iol.it/lerenti/lyrics/full/t/toto/99.html

Jag trodde att det var SAAB 99 som det sjungs om... Förbryllad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-11 13:21

Trevligt med en liten "hymn" att samlas kring när det blåser...
För oss erotiskt bevandrade är ju en 99´a också en rätt trevlig variant av
en 69´a...men det är ju ett ämne för "Livsstil" kanske.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-13 17:55

Vilken jävla text!!! Toto borde skämmas, den är ju helt ihoptotad ur kliche´ boken... (passar ju bra till 99 mac men som musiker så ryser jag...)

Toto?

NEJ! NEJ! NEJ!

TOTO?

Ja! Ja! Ja!

För icke upplysta kan jag meddela er om att TOTO förmodligen är världens bästa band.

(Oj. Möjligen ett barnsligt inlägg och samtidigt provocerande...)

Varför inte 99 Red Balloons?

Varför heter det förresten just 99mac.com?

Ciryon

"99mac.com - 99% Mac-diskussioner "

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 15:31

Skulle Toto vara världens bästa band :rolleyes:

Mycket provocerande!

För mig representerar Toto den allra vidrigaste formen av känslolös studiomusikermusik vars enda användningsområde är i hifi-butiker där man vill demonstrera sina produkter med det läskigt mest tråkproducerade man kan hitta.

Japanska Toto-siten!

Citat:

För mig representerar Toto den allra vidrigaste formen av känslolös studiomusikermusik vars enda användningsområde är i hifi-butiker där man vill demonstrera sina produkter med det läskigt mest tråkproducerade man kan hitta

Kunde inte ha sagt det bättre själv..

Det är ju tydligt att TOTO inte går hem...

Att skriva att TOTO endast hör hemma som demomusik i HiFi-butiker är ju ett hån samtidigt som det är en komplimang. Musik ska skrivas och spelas av riktiga musiker som spelar riktiga instrument och som kan spela upp sin musik inför publik - live - och få det att låta lika bra eller bättre. Och på det området har inte TOTO många kombatanter.

Att dom dessutom kan producera och mixa sina alster på ett enastående sätt gör ju bara upplevelsen så mycket större för oss lyssnare.

Och nej, jag tycker inte att Hold The Line, Rosanna och Africa är särskilt bra låtar. Det bästa släpps aldrig som singlar eller spelas på radio.

Håll utkik efter ny TOTO-platta i mars!

TOTOs officiella site heter förresten toto99.com...

Citat:

Skapades ursprungligen av: ceder:
För mig representerar Toto den allra vidrigaste formen av känslolös studiomusikermusik vars enda användningsområde är i hifi-butiker där man vill demonstrera sina produkter med det läskigt mest tråkproducerade man kan hitta.

Det är ju tydligt att du inte har varit på en Toto-konsert...

Men det har jag. Och jag kan berätta att trots regn (utomhuskonsert i Halmstad) var det en sån j-kla stämning i publiken att jag nog sällan har varit med om något liknande. Och att sedan bandet är riktiga live-proffs får nog ditt inlägg att blekna rejält.

Så det där med känslolös studiomusikermusik får du nog ta tillbaka.

Den här diskussionen kanske skulle flyttas över till livsstilsforumet? Jag har en känsla att den kan bli väldigt lång och intensiv (vilket är kul).

Huruvida det är "känsla" i musik eller inte sitter väl i lyssnarens öra. Jag hör dock till de som tycker att Toto är känslolösa och t.om. könlösa.

Att något är bra producerat gör inte att det automatiskt blir dåligt. Men ofta får jag intrycket att den ursprungliga idén och uttrycket i en låt försvinner bland "rattar och spakar" i studion. För mej är det viktigaste med musik att man uttrycker något, inte nödvändigtvis hur man uttrycker det. Vissa känslor kanske t.o.m. uttrycks bättre med ett skitigt och stökigt sound (punk och hardcore t.ex.).

Jag tycker man kan jämföra det hela med annan konst. Man behöver nödvändigtvis inte vara driven fotorealist för att kunna måla tavlor som faktiskt är "riktig" konst.

Ja ja, det var min lilla utläggning.

Citat:

Musik ska skrivas och spelas av riktiga musiker som spelar riktiga instrument och som kan spela upp sin musik inför publik - live - och få det att låta lika bra eller bättre.

eh, :rolleyes: och litteratur ska skrivas på skrivmaskiner av *riktiga* författare med korrekt fingersättning som ska kunna skriva snabbt - live -.

Citat:

Det är ju tydligt att du inte har varit på en Toto-konsert...

Jag (och förmodligen ceder) är lycklig över att slippa eländet.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-21 19:13

Jag är inte en lika rabiat Toto-hatare, som musiker kan jag uppskatta det de har gjort även om det kanske inte är särskilt trendigt att lyssna på dem nuförtiden. Jag har ett par kassetter med min egen Toto-samling som jag kör då och då i bilen. "Africa" är nog min favorit tror jag. Fantastiskt syntspel i den måste jag säga. Jag skulle inte kunna hitta på sådana solon och jag har ändå hållt på med syntar sedan 1984 & har klinkat piano sedan barnsben (är född ´71).

Håller dock inte med om att man måste kunna framföra sin musik live. Det är ett uttalande som ofta kommer från avdankade Bon Jovi-fans som aldrig vågat förstå sig på elektronisk musik. Att se Toto live, knarkande gubbar som onanerar med sina gitarrer, vore förmodligen ganska ointressant. Jag gillar skivor och studioteknik.

Wow!

Kul diskussion! Kanske dags att flytta till livsstil ändå.....

Jag skulle gärna ge mig in, men vet banne mig inte i vilken ände jag skall börja....

Toto...tja, eftersom jag är sprungen ur den småländksa Jönköpingsmyllan så vet jag ju att Toto var alla frikyrko-västkustrock-snörens stora idoler....bara en sån sak tycker jag gör att vi skall fundera en gång till innan vi gör den till 99mac-anthem

Varför inte ´Det stod 99 flaskor öl på hyllan!´?

I övrigt skall vi vara glada över dålig musik. Fanns den inte så fanns det inte heller någon bra musik!

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-01-21 21:26

Den svenska frikyrko-hemska-ingen-känsla-musiken som gjorde pastischer på Toto och Level 42 kom dock inte i närheten, den kom inte ens till den yttre ytterkanten av förorten... till den närmsta flygplatsen... till huvudmålet. Totos grejer svängde ju åtminstone. De är fantastiska musiker, det kan nog ingen neka till. Man kan lyssna på framförandet, rent tekniskt, det är det som jag tycker är kul med Toto.

Jorå...jag fattar vad du menar Pata. Steve Gadd, koks-användare eller inte,
men nog svänger det som synden.

och som min kompis jazzgitarristen brukar säga:
"Musik är inte bara känsla, det är teknik också!"

Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-21 22:19
Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
...var det en sån j-kla stämning i publiken att jag nog sällan har varit med om något liknande.

Stämmning i en publik borgar alltså automatiskt för bra musik. Det där e nog något du får ta tillbaka...

Citat:

Skapades ursprungligen av: jaÿ-z:
eh, :rolleyes: och litteratur ska skrivas på skrivmaskiner av *riktiga* författare med korrekt fingersättning som ska kunna skriva snabbt - live -.

Nja, det här var väl lite väl taskig och nedvärderande jämförelse. Men jag kan förstå tanken.

Den här Halmstadskonserten är faktiskt lite klassisk bland svenska TOTO-fans. Många påstår att det är en av de absolut bästa bandet nånsin har gjort. Det var nån tidningsrecensent (INTE Per Bjurman...) som utsåg den till sommarens konsert alla kategorier.

På tal om Per Bjurman; Han står för och gillar sån musik som är den totala motpolen till musik som TOTOs. Och det är precis såna sympatisörer jag har upptäckt i den här diskussionen. Och jag gillar INTE Per Bjurman...

Utan att kunna bevisa det statistiskt så vill jag hävda att Toto o likn musik tenderar att attrahera ingenjörer och teknikintresserade män (nåja i någon, mycket knapp mån även kvinnor).

Vad beror det på?

Talk to me Guru´s

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-01-22 17:11

Jag tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen.

Men - utan att kunna bevisa det statistiskt - tror jag att det är uppskattningsvis ungefär 700% mer drag, känsla och stämning på exempelvis en genomsnittlig bob hund-konsert, jämfört med Toto i Halmstad...

Och då spelar det ingen roll om Toto har motivlackade Steve Vai Limited Edition-gitarrer med 2.8 millimeters titansträngar, chipstrimmad Oberheim OB8, PPG Realizer och specialvägda trumstockar i mahogny.

Vilken tur då att jag tycker att Bob Hund är det absolut sämsta bandet som finns i vårt land. Jag tror inte jag kan säga att jag hatar nåt annat sound/approach/musikstil mer än just Bob Hund.

Och där är diskussionen över...

Citat:

Musik ska skrivas och spelas av riktiga musiker som spelar riktiga instrument och som kan spela upp sin musik inför publik - live - och få det att låta lika bra eller bättre.

Host host ... lite väl kategoriska uttalanden här kanske.

Den viktigaste ingrediensen i musik är väl ändå känslan? Ta exempelvis den svenska gruppen The Plan som är sprungen ur småflickeidolerna Broder Daniel. Jämfört med "riktiga" musiker såsom Toto så är de väl i det närmaste musikaliska analfabeter. Men s*tan i gatan vad det svänger. Låten "The Wind Starts Blowing" ger mig gåshud oavsett tid på dygnet och känslotillstånd.
Mer exempel. Överhypade The Strokes från New York. Lyssna på låten "Hard to explain". Någon nämde Bob Hund. Samma med dem ... det är känslan som räknas.

Vad är riktiga instrument? Analoga? Gitarrer och trummor? Trumpet och kastanjetter? Vad ska man då kalla en artist som exempelvis Aphex Twin eller medlemmarna i kollektivet The Lords of Svek? Är inte de musiker? Vad är det Fatboy Slim eller The Dust Brothers ger ut på sina skivor? Musik?

Om jag går till ett fett dansställe för att lyssna på riktigt feta beats som tex
Jezebels Addiction eller Febrice Lig. Dessa akter ser du knappast live på någon scen. Är de inte musiker för det?

Det enda jag kan komma på som inte är musik är E-type och hela den hemska vågen av vit, blekfet euro-disco/house/techno! HA!! (var bara tvungen)

Edit: Kom på ett band med "riktiga musiker" som spelar "riktiga instrument" som kan "spela live", som det dessutom svänger om-- Dinosaur Jr

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

Ja, okej då, jag backar lite.

Jag tycker dock att riktig gitarr, bas och framförallt äkta trummor ger en speciell känsla som bör finnas i grunden. Och inte bara som en ljudmatta och det ska helst gå att särskilja ljuden från varandra. Det är det som TOTO (och många andra band) gör väldigt bra. Dessutom är de naturligtvis väldigt duktiga på sina instrument (annars hade dom inte kunnat särskilja ljuden i mixen, och då hade det låtit för jävligt...) och det imponerar på mig. Det får gärna vara svårt att utföra. Jmf med idrott. Jag har ingen lust att se en div. 6 match i fotboll där lirarna inte kan rulla boll jämfört med dom i Premier League. Det blir roligare att titta (lyssna) om utövaren imponerar på en.

Men som sagt. Allt ligger i känslan. Och som tur är finns det musik och känslor för alla smaker...

Naturligtvis är Aphex Twin (eller vad dom hette... ) musiker dom också. På sitt sätt.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-22 19:07

Gosh. Exemplet "Africa" liksom flertalet låtar är till mer än hälften framförd på synthesizers... och elektronisk percussion... med mera...

* En till "riktiga instrument"-metodist och jag bränner alla mina skivor med gitarrer i ren protest *

  • Oregistrerad
  • 2002-01-22 19:10

Lovade just mig själv att aldrig mer frivilligt lyssna på TOTO. Risken vore att man förknippades med allt för imbecilla TOTOFANS.

* Tar sig en rejäl sup Groove Armada och sköljer ned med en stor klunk Yazoo *

Bevaka tråden