Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moms i webb-butik?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-29 21:37

Om man säljer nåt över webben och de flesta kunder INTE finns i Sverige (dvs INTE har kreditkort utfärdat av svensk bank), hur bär man sig åt med momsen?

Ty EN DEL svenska kunder kommer att köpa också....

Problemet är dubbelt:

Dels så är det en bokföringsteknisk och administrativ fråga. Men även rent praktisk: hur ska man kunna skilja olika köpare åt i själva webb-butiken?

Kanske helt har missuppfattat dig, men skulle det inte bara gå att ha en rullgardinsmeny där man väljer land?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-29 22:34
Ursprungligen av Kristofer:

Kanske helt har missuppfattat dig, men skulle det inte bara gå att ha en rullgardinsmeny där man väljer land?

...om det vore så enkelt....
Låt säga att kunden väljer land på så sätt redan i butiken, dvs innan alla parametrar skickats till min payment gateway. Ska han då välja dit varan ska skickas, eller där han fått sitt kreditkort utfärdat? Om han frestas att välja t.ex. Övre Volta som kreditkortsadress, fast han bor i Skövde (och med kort utfärdat av banken i Skultorp), vad händer sedan när han kommer till payment gatewayen och fyller i ett svenskt kreditkortsnummer? Det blir pannkaka av alltihop....
De e faktiskt knepigt det här, och jag har inte sett nån perfekt lösning. kanske för att "alla" som utvecklar sånt här är amerikaner, och dom fattar inte alltid att världen är mer än USA....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-30 21:59
Ursprungligen av Danne V:

...om det vore så enkelt....
Låt säga att kunden väljer land på så sätt redan i butiken, dvs innan alla parametrar skickats till min payment gateway. Ska han då välja dit varan ska skickas, eller där han fått sitt kreditkort utfärdat? Om han frestas att välja t.ex. Övre Volta som kreditkortsadress, fast han bor i Skövde (och med kort utfärdat av banken i Skultorp), vad händer sedan när han kommer till payment gatewayen och fyller i ett svenskt kreditkortsnummer? Det blir pannkaka av alltihop....
De e faktiskt knepigt det här, och jag har inte sett nån perfekt lösning. kanske för att "alla" som utvecklar sånt här är amerikaner, och dom fattar inte alltid att världen är mer än USA....

Använd en on-site betalningsmetod via API så inte kunden kan ange olika länder i olika skeden. En begränsning skulle isf vara att "shipping address" måste vara i samma land som utfärdat kreditkortet (inte särskilt stor m.a.o.).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-12-30 13:20

Hej!

Jag är inte så haj på detta men eftersom vi har många kortköpare på jobbet som är utländska kanske jag kan bidraga lite... Eftersom du har ett svenskt företag och du säljer till privatpersonen ska dom väll betala svensk moms!

När vi har kunder som köper här så är det bara företagare som kan välja om dom vill betala momsen här eller i deras hemland (INOM EU!!!) vet inte hur det är med amerikaner och sådana...

Är säkert annorlunda när det är Webhandel men jag fick kanske igång diskussionen iallafall!

MvH \\ Bylund

Två saker:

1. Det låter lite som att du skapar ett problem där inget finns. Om de uppger att de bor i Långtbortistan så är det ju den informationen som gäller för allt, leveransadress, momssats och kreditkorts-land? Är det inte?

2. För att kommenter Csofts inlägg: Idag fick jag en broschyr i brevlådan från våra kära vänner på Skatteverket: "Moms vid utrikeshandel".

Den förklarar dels att moms beskrivs i flera broshyrer, men i inledningen står även

"vara eller tjänst beskattas i Sverige bara om den anses omsatt i Sverige" /.../

"Med momsättning menas i första hand att du levererar varor eller tillhandahåller tjänster mot ersättning" /.../

"Det är inte alltid självklart var en omsättning anses gjord. Om du säljer en vara som du skickar till en privatperson i ett annat EG-land anses omsättningen gjord i Sverige."

Så idiotiskt nog skall man dra svensk moms i vissa fall när man levererar till privatpersoner utomlands.

Men utomlands består av två delar: Länder inom respektive utanför EG. (Inom den förra gruppen finns även en del undantag, tex Åland är momsfritt, men Finland är det inte).

Du får sälja utan moms under följande förutsättningar (gäller handel till annat EG-land):
A. Köparen är registerad för moms i ett EG-land.
B. Köparen åberopar ett giltigt momsregistereringsnummer.
C. Varan transporteras från Sverige till ett annat EG-land.

Det finns en massa mera "roliga" regler i denna broshyr, tex att om du säljer över en beloppsgräns till ett annat land inom EG så skall du momsregistera dig där och ta ut det landes moms på försäljningen dit... Vilket kanske är bra eftersom det ger kunden ett lägre pris, men blir mera krångel för dig.

Försäljning av vara till annat land utanför EG innebär att du skall sälja den momsfritt.

Så genom att kunden anger en leveransadress, så skall din webbhop kunna beräkna hur det skall vara utifrån den informationen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-30 17:50
Ursprungligen av Taz_1999:

Två saker:

1. Det låter lite som att du skapar ett problem där inget finns. Om de uppger att de bor i Långtbortistan så är det ju den informationen som gäller för allt, leveransadress, momssats och kreditkorts-land? Är det inte?

2. För att kommenter Csofts inlägg: Idag fick jag en broschyr i brevlådan från våra kära vänner på Skatteverket: "Moms vid utrikeshandel".

Den förklarar dels att moms beskrivs i flera broshyrer, men i inledningen står även

"vara eller tjänst beskattas i Sverige bara om den anses omsatt i Sverige" /.../

"Med momsättning menas i första hand att du levererar varor eller tillhandahåller tjänster mot ersättning" /.../

"Det är inte alltid självklart var en omsättning anses gjord. Om du säljer en vara som du skickar till en privatperson i ett annat EG-land anses omsättningen gjord i Sverige."

Så idiotiskt nog skall man dra svensk moms i vissa fall när man levererar till privatpersoner utomlands.

Men utomlands består av två delar: Länder inom respektive utanför EG. (Inom den förra gruppen finns även en del undantag, tex Åland är momsfritt, men Finland är det inte).

Du får sälja utan moms under följande förutsättningar (gäller handel till annat EG-land):
A. Köparen är registerad för moms i ett EG-land.
B. Köparen åberopar ett giltigt momsregistereringsnummer.
C. Varan transporteras från Sverige till ett annat EG-land.

Det finns en massa mera "roliga" regler i denna broshyr, tex att om du säljer över en beloppsgräns till ett annat land inom EG så skall du momsregistera dig där och ta ut det landes moms på försäljningen dit... Vilket kanske är bra eftersom det ger kunden ett lägre pris, men blir mera krångel för dig.

Försäljning av vara till annat land utanför EG innebär att du skall sälja den momsfritt.

Så genom att kunden anger en leveransadress, så skall din webbhop kunna beräkna hur det skall vara utifrån den informationen.

hehe..
Du börjar med att säga att jag själv skapar problemet.
Sen börjar du beskriva LITE av just dom problemen jag menar..
Jag antar att man i slutändan struntar i att försöka vara duktig och anpassa för olika köpare. Alla får pröjsa samma, och sen får dom väl själva göra vad dom vill med kvittot...

Ursprungligen av Danne V:

hehe..
Du börjar med att säga att jag själv skapar problemet.
Sen börjar du beskriva LITE av just dom problemen jag menar..
Jag antar att man i slutändan struntar i att försöka vara duktig och anpassa för olika köpare. Alla får pröjsa samma, och sen får dom väl själva göra vad dom vill med kvittot...

Sorry, ser att jag varit otydlig.

I din fråga så beskriver du problemet att kunden kanske har ett kreditkort från ett land, en leveransadress i ett annat och att en del kunder bor i Sverige och andra utomlands. Min åsikt var att det inte bör vara möjligt för kunden att ange data på det viset. Dvs kreditkortsland = leveransland och inga andra alterantiv skall finnas eller kunna anges.

Så eftersom du verkar vilja tillåta detta, så är det på det viset jag ansåg att du "skapar ett problem som inte finns". Så genom att man har samma land genom hela kedjan är det klart och tydligt vilken momssats som skall användas.

För att ge ett tydligare svar på hur detta åstadkommes i praktiken.

Vad shoppen måste ha som grundläggande funktionalitet är att OM du tänker leverera produkter till flera länder så måste shoppen ha stöd för det på så sätt att du skall kunna ange vilka länder du levererar till. Sedan skall då kunden kunn ange vid registeringen vilket land denne bor i.

Därefter skall du kunna ange data om respektive land, som tex vilka momssatser som finns i landet och vilka momssatser som finns i Sverige.

På produkten anger du sedan i din webbshop vilken momssats den har i vilka länder (tex mat och böcker har i Sverige en lägre moms än andra varor och på liknande sätt är det i andra länder också).

När sedan shoppen "vet" vi vilket land kunden bor och vilken vara kunden skall ha, så kan momsen beräknas av shoppen själv och skrivas ut i varukorgen, innan man väljer betalningsmetod i checkout-processen.

De flesta shoppar har den funktionaliteten och om din saknar detta, så är det där problemet ligger. Jag kan räkna upp ett par stycken som har detta. Tex X-Cart och OS Commerce har det.

Om du väljer att göra som du föreslår, dvs debitera alla kunder svensk moms, oavsett var de bor, så säger jag bara "Good luck with that!".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-31 09:42

Boys,

Kanske bäst att dra alla specifika detaljer, så att det inte blir för abstrakt:

Jag driver ju ett litet bolag som i princip har två olika affärskoncept. Det ena är att hjälpa utländska företag med företagsetableringar och marknadsföring i Vietnam, där jag bott många år, dit jag reser flera ggr/år, och där jag har en representant.

Många som hittar min sajt på webben kontaktar mig och söker nån slags grundläggande marknadsundersökning. Nu har jag äntligen sammanställt ett ganska omfattande material och har tänkt att lägga ut detta till försäljning. Dels i ett paket som både powerpoint och PDF för direkt nedladdning, och dels ett "lyxpaket" med samma powerpoint och PDF-filer, men också en DVD med animerad film och speaker som skickas separat med snigelpost (därav mina idiotfrågor om viddjoproduktion på annan plats).

Har därför ingen cart eftersom man inte gärna laddar ner eller köper mer än ett exemplar. Har direktlänk till gatewayen (2checkout.com i detta fall) som tar alla uppgifter. Behöver således inte samla dom själv på egna sajten.

Det här kommer naturligtvis inte att sälja särskilt mycket, utan är mer en service och ett sätt för mig att visa framfötterna. Men köparna kommer att finnas över hela jorden, inte minst folk som redan finns i Vietnam eller i andra delar av Asien, men som har en helt annan nationalitet.

Därför kommer det att bli väldigt vanligt att man köper med ett kort som är utställt i ett land, men att leveransen ska ske till ett annat. En svensk kan bo i Thailand och köpa för användning i Vietnam. En japan kan vara i Sverige på tillfälligt jobb och vilja köpa - men inte betala full moms, osv.

Beträffande debitera alla kunder svenska moms för att slipppa allt strul: De som köper har liksom inget att jämföra med. Det finns bara några få liknande rapporter till salu på nätet, och dom skiljer sig en hel del från min. Därför är det omöjligt att jämföra priser. Om jag tar 900 spänn plus moms eller 1300 inklusive säger liksom ingenting för dom. Det enda dom eventuellt skulle kunna reagera mot är att den svenska momsen är inkluderad. Inte priset i sig, alltså.

Jäkla bök det här...men jag ska läsa era svar mer noggrannt, och se om det finns nån idé som jag kan utveckla vidare.

Se vilka bra svar man får om man förklarar ordentligt!

Men i så fall låter det inte så svårt. Leverans inom EG inkl Sverige, svensk moms. Leverans utanför det området, ingen svensk moms. Låt leveransadressen avgöra momsen och inget annat. (Att debitera svensk moms när man inte skall bör du kanske diskutera med din revisor, vet inte vad som gäller där.)

Dock är jag ganska säker på att ett av de sätten som kreditkortsbedrägerier bekämpas är just att leveransadress och kreditkortsadress skall vara lika. Så det kan vara ett möjligt problem.

Du skulle kunna visa priserna genom att skapa ett Javascript på webbsidan där man beställer. Väljer man olika land så blir det olika priser och när man klickar på köp hamnar man på olika produkter med olika priser hos din gateway? Men om man där säger något annat så går det inte att göra så mycket åt, men troligen kommer de flesta att göra rätt där i alla fall. (Går också att bygga samma funktionalitet på serversidan via Lasso eller PHP, låter som ett väldigt litet och enkelt jobb, du behöver inte ens en databas, ett par tre timmar kanske).

Så jag önskar dig denna gång ett mycket mera ärligt lycka till!

1
Bevaka tråden