Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkert och snabbt LAN

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-12-27 22:05

Hej

Tänker sätta upp min server i dagarna. Något jag vill eftersträva är snabba överföringar mellan mina egna datorer samt att det inte blir någon flaskhals om folk laddar från min FTP samtidigt som jag själv flyttar filer mellan mina datorer. Servern kommer även att syssla med andra saker så jag skulle nog vilja hjälpa processorn med avlastning från att hantera strömen från nätverkskortet (speciellt då jag vill ha det krypterat)

Så nu undrar jag vad man bör tänka på med nätverkskortet om man vill kunna ha all trafik krypterat i LANet samt även den trafik som går ut (om det går) samt hur snabb hastighet kortet bör klara för att inga flaskhalsar skall uppstå och belasta CPU´n.
Kommer även se film från servern så jag vill verkligen optimera det hela.

Mycket tacksam för svar.
Såg detta kortet, undrar om det är något ??

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DGE-550T

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-31 09:18

Vad är det för dator du ska använda som server, för är det en mini eller en iMac så har du som bekant inget val när det gäller NIC.

Men jag antar att det är en PC med linux du ska köra och då är min rekomendation solklar: Intel
Dom må vara dåliga på CPU och helt katastrofalt urusla på grafik men nätnärkskort det kan dom göra. Ett alternativ som har kommit på slutet är broadcom som börjar ha riktigt fina prylar.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-12-31 12:05

Hade nog tänkt mig Windows server 2003 faktiskt, mest för att jag inte tror jag kommer behärska Linux när det gäller alla inställningar till FTP, mail, och Web server.
Skall titta på de märken du nämde.

Tackar

1
Bevaka tråden