Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filsökning - hittar inte alla filer?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 18:57

Lilla rutan längst upp till höger i varje finder-fönster ger tre träffar. Locate ger sex träffar (= alla?). Åtminstone om man kör locate.updatebd först. Kan man justera så att finder oxå hittar det man vill?

Det verkar som om sökverktyget i finder-fönstret hoppar över en del mappar som ligger i roten. Kanske annat oxå?

Det är Apples s.k. innovation Spotlight som har den lustiga egenheten. Tyvärr suger Spotlight och det enda vettiga alternativet är att ha en jäkla björnkoll samt att skaffa ett bra tredjepartssökverktyg. Nackdelen med Locate är ju att databasen måste vara uppdaterad, själv kör jag därför med find kommandot (i terminalen)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-29 21:23

Den där förbannade Spotlighten är totalt värdelös (jo, jag uttrycker mig alltid lite rakare än Rönnbäck. Men han menar samma sak.) Jag fattar inte vad dom hade i skallen (blöt blomkål?) när dom bestämde sig för att ta in skiten i systemet. Om dom åtminstone hade gett fan i att ta bort den gamla vanliga sökfunktionen.

Spotlight hittar INGA dolda filer eller mappar, trots att man kan välja "visible or invisible". Jättebra! - Inte.

Jag brukar använda antingen BBEdit eller EasyFind.

Kontakta gärna Apple och vräk kritik över dom. Så här idiotiskt tror jag inte ens Microsoft skulle bära sig åt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-29 22:17

Jag har också upptäckt Spotlight utelämnar vissa filer ( misstänkte långt senare )
Skit alltså

Kanske det här kan hjälpa er?

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-30 00:22

Nu har jag bara kört mac i ca 3 månader, men är otroligt nöjd med kombinationen Spotlight/Finder..
Spotlight för att öppna filer och Finder för att öppna/hitta/ändra/flytta...

I windows finns endast "Sök"-programmet som tar lång tid att söka igenom datorn...I Tiger tar det 5 sekunder att söka igenom hela datorn och man får oftast exakt det man letar efter.

/Kalam

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 01:19
Ursprungligen av Kalam:

Nu har jag bara kört mac i ca 3 månader, men är otroligt nöjd med kombinationen Spotlight/Finder..
Spotlight för att öppna filer och Finder för att öppna/hitta/ändra/flytta...

I windows finns endast "Sök"-programmet som tar lång tid att söka igenom datorn...I Tiger tar det 5 sekunder att söka igenom hela datorn och man får oftast exakt det man letar efter.

/Kalam

Ja, när spotlight väl fungerar är det kanon! Tyvärr gör det inte alltid det.

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-30 12:44

Alla nya program har väl barnsjukdomar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-30 16:50
Ursprungligen av Kalam:

Alla nya program har väl barnsjukdomar?

Visst.

Men dom kunde ju ha låtit den gamla sökfunktionen vara kvar. Det hade inte kostat dom ett nickel.
Och som Richard säger: Det är ju VÄRRE med en sökfunktion som bara hittar det man söker ibland. man har ju ingen aning om hur säkert ett sökresultat är. Vad spelar det för roll om det går på 5 sekunder när datorn säger att en fil inte finns, fast du kanske t.o.m. sitter och stirrar på den?

Nä. Förbannade skitprogram är vad det är, och Apple-folket har i det här faöllet burit sig åt som om dom hade huvudena nånstans långt upp där varken sol eller måne lyser...

  • Medlem
  • Skara
  • 2005-12-31 03:07

För avancerade användare som ni så kanske inte Spotlight riktigt räcker till...
Men för mig och säkerligen "your average Joe" är Spotlight supersnyggt och enkelt. Jag har faktiskt aldrig inte hittat det jag sökt efter (Puh, dubbelnegation)...

Kom att tänka på innan idag när mina Win/Pc-vänner satt och lekte med min Powerbook och var mäkta imponerade över Spotlight; men det är ju en sak hur det ser ut och en annan hur det fungerar.

Om ni säger att det är skit så är det väl det.

/Kalam

Jo men det får inte ha så allvarliga brister i det som är dess kärnfunktion - ett sökvertyg som fungerar bara nästan är ibland värre än ett som inte fungerar alls, eftersom det lurar användaren att tro att filen han/hon söker inte finns

Nä två saker kan vara sanna samtidigt - det kan funka utmärkt för dig, och vara hemskt för andra, beroende på att man har olika behov.

Hade bara den gamla sökfunktionen funnits kvara så hade jag också tyckt att Spotlight skulle varit ett bra tillskott, men som det är just nu så klarar det inte att ersätta dengamla "dumma" filsökningen

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-12-31 10:20

Om man tycker att Spotlight är värdelös så tror jag att man har missuppfattat vad det är för något. Det är ett suveränt sökverktyg för den normale användaren som har alla sina filer i sin hemkatalog. Jag tycker personligen att Spotlight och launchd är de två bästa grejerna med Tiger. Utan dem så är det ju som Panther ungefär.

Sen kan jag förvisso hålla med om att det inte vore helt fel om man kunde ställa in ett "expert mode" på Spotlight så att den söker på fler ställen. Det hade även jag uppskattat. Men man kan väl knappast förvänta sig att sökningen i Finder ska hitta filer i mappar som Apple har gjort osynliga för att man inte ska vara där och pilla? Är man en poweruser får man väl ändå räkna med att få hänga lite i terminalen?

Om Spotlight som standard skulle visa en massa system-filer och dylikt skulle vi säkert återigen få uppleva problemen som fanns pre-OS X där användare slängde en massa "onödiga" filer som de hittade på hårddisken, och som resulterade i att datorn inte ville boota längre.

Hugin, det är en missuppfattning att tro att den normale användaren har alla sina filer i sin hemkatalog. Jag är ute hos kunder hela tiden och min erfarenhet är att den typen av lösning är väldigt ovanlig, det är nog mest hemanvändare som kör så.

Det är också en missuppfattning att tro att alla är jättenöjda med Spotlight - det är de inte. Visst finns det många goda poänger hos Spotlight, men i vissa avseenden är det katastrofalt dåligt (gränssnitt) och i andra fall klart bristfälligt (funktion)

Att användarna saboterade sina egna system genom att kasta systemfiler till höger och vänster var ju märkligt nog inte särskilt utbrett före Tiger och Spotlight, så jag har svårt att se att Spotlight som något slags systemnanny

  • Medlem
  • 2005-12-31 10:42

Spotlight är skräp, liksom - IMHO - det mesta som har med OS X att göra. Men inte behöver man väl använda Spotlight om man t ex vill hitta filer som innehåller en viss söksträng? Om man inte använder rutan högst upp i varje Finder-fönster utan istället trycker Äpple-F och drar ner rullgardinsmenyn till "Namn" så har iaf jag tolkat det som om den gamla hederliga sökfunktionen används. Men jag kan förstås ha fel.

Vad säger ni om Spotlights beteende i det här fallet? Jag söker efter ett jobbnummer på vår server. Jag vet att jobbet är "Abetong golfinbjudan" men jag är lite slö och skriver bara "betong" i sökrutan vilket ger noll träffar.

.

ja det är ju så med spotlight *suckar uppgivet*

Är det här en finess eller en bugg? Ska man inte kunna få träff på delar av ord? Finns det något sätt att ge spotlight en spark i arslet och göra om indexet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 11:45

Jag har provat EasyFind ett tag nu, tycker den funkar bra, även om den är lite långsam. Den hittar i alla fall filer som Spotlight inte hittar.

Men jag har inte fått EasyFind att funka med filer med svenska tecken, vilket ju är ett minst lika stort aber

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 12:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men jag har inte fått EasyFind att funka med filer med svenska tecken, vilket ju är ett minst lika stort aber

Upptäckte just det.:mad:

Jag har FileBuddy som "djupsökare". Det har jag alltid haft kan man säga, ända sen OS 9-tiden. Speciellt funktionen att kunna söka efter filer ändrade de senaste 5 minuterna är suverän för att följa var filer installeras t ex. De här hjälpprogrammen är bra och behövs men det hjälper ändå inte liksom... om systemet man använder visa upp en sökruta överallt man tittar som säger "sök här lilla vän" så måste den fungera annars vet man inte längre vad man sysslar med.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-01 12:01
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har FileBuddy som "djupsökare". Det har jag alltid haft kan man säga, ända sen OS 9-tiden. Speciellt funktionen att kunna söka efter filer ändrade de senaste 5 minuterna är suverän för att följa var filer installeras t ex. De här hjälpprogrammen är bra och behövs men det hjälper ändå inte liksom... om systemet man använder visa upp en sökruta överallt man tittar som säger "sök här lilla vän" så måste den fungera annars vet man inte längre vad man sysslar med.

Tack för tipset.

Numera helt överens med de som säger att Spotlight suger elefantballe....

Måste hitta ngt annat sökprogram.

1
Bevaka tråden