Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läser någon 99macs nyheter?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan 99mac v6 lanserades för nästan en månad sedan har vi haft dagliga nyheter och notiser på 99mac.se, men hur många här läser egentligen dom? Skulle vara intressant att veta hur väl det slagit igenom.

Mycket bra nyhetsrapportering, Adrian!
Jag läser, men känner inte att jag haft något att tillföra i form av kommentarer.

Ursprungligen av Kristofer:

Mycket bra nyhetsrapportering, Adrian!
Jag läser, men känner inte att jag haft något att tillföra i form av kommentarer.

Tackar! Ja, det är ju absolut inget krav att man ska kommentera. Men skälet till att jag frågar är att jag tror många går direkt till forumet (så gjorde jag själv förut) eftersom 99mac traditionellt inte haft så regelbundna nyheter.

Varför jag tar upp det är för att jag har sett i forumet att saker diskuterats som det funnits svar på i nyheterna och för att jag fått länkar på ICQ till sidor som folk på forumet hittat via MacFeber och PrylFeber, trots att jag rapporterat om detta på 99mac före dom sajterna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-31 02:22
Ursprungligen av Adrian B:

Men skälet till att jag frågar är att jag tror många går direkt till forumet (så gjorde jag själv förut) eftersom 99mac traditionellt inte haft så regelbundna nyheter.

Huvet på spiken. Ska försöka komma ihåg att kolla in nyheterna då & då också.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-31 01:52

Jag skulle vilja placera mig nånstans mellan "ibland" och "dagligen". Jag går själv direkt till forumet, men häromdagen fick jag tummen ur och la nyhetssidan i bokmärkesraden också

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-31 02:15

flödet ligger med i Google reader vilken läses flera ggr dagligen så ja. känns dock som om de svenska macsidorna kanske skulle titta lite utåt och inte bara på varandra ibland...

Ursprungligen av tegel:

flödet ligger med i Google reader vilken läses flera ggr dagligen så ja. känns dock som om de svenska macsidorna kanske skulle titta lite utåt och inte bara på varandra ibland...

Hur menar du? Jag tar inte mina nyheter från andra svenska macsajter. Jag försöker komplettera dom, om jag ser att t.ex. MacWorld eller MacFeber redan skrivit om en intressant sak (och jag själv inte sedan tidigare hade planerat att skriva om det) så länkar jag bara till dom istället genom en notis.

Vad är det man får fram när man klickar på RSS i Safari? Nyheter väl?? Dagligen. Åtminstone nästan.

Ursprungligen av pjorgensen:

Vad är det man får fram när man klickar på RSS i Safari? Nyheter väl??

Ja, om du är på förstasidan blir det nyheterna (och notiserna). Är du i forumet blir det forumets RSS.

Jag läser dagligen nyheterna. Förutom välskrivna artiklar är det också en väldigt bra samlingsplats då man även vill ha koll på vad andra skriver.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-31 11:50

Lite förbryllande alternativ.
Jag läser nyhetssajter dagligen, men sällan specifika Mac-nyhetssajter.
Vilket menar du?

Förresten: Har ni ingen statistik på besökarna? När, var och hur vi navigerar 99mac osv?
Testa i så fall t.ex. http://www.webstat.com som medger bra, detaljerad statistik, både individuellt för varje besökare (se bild) och hopsamlat. Billigt och snabbt.

Ursprungligen av Danne V:

Lite förbryllande alternativ.
Jag läser nyhetssajter dagligen, men sällan specifika Mac-nyhetssajter.
Vilket menar du?

Sorry, jag kanske skulle ha varit lite tydligare: Jag menar macnyheter. Dvs det som jag rapporterar om på förstasidan.

Ursprungligen av Danne V:

Förresten: Har ni ingen statistik på besökarna? När, var och hur vi navigerar 99mac osv?
Testa i så fall t.ex. http://www.webstat.com som medger bra, detaljerad statistik, både individuellt för varje besökare (se bild) och hopsamlat. Billigt och snabbt.

Jag tror Martin har nån form av statistik, han brukar gilla sådant, men jag är inte riktigt insatt i det. Får fråga honom, tack för tipset annars.

Jag läser det dagligen. Det är inte så ofta jag går till forumet ALLS nuförtiden!!! Jag brukar bara läsa nyheterna och kolla om det är något spännande under "Senast i forumet" (eller vad det heter).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-31 14:03

Jag får inte RSS-feeden att fungera för nyheterna i FireFox. Nya inlägg fungerar däremot fint. Om RSSen hade fungerat hade jag läst nyheterna för det är så jag läser alla andra macnyheter.

Ursprungligen av klas:

Jag får inte RSS-feeden att fungera för nyheterna i FireFox. Nya inlägg fungerar däremot fint. Om RSSen hade fungerat hade jag läst nyheterna för det är så jag läser alla andra macnyheter.

Jag använder Atom-feeden i NetNewsWire och den fungerar bra:

http://www.99mac.se/index.php/weblog/rss_atom/

Dock, den validerar inte, så den är uppenbarligen inte helt korrekt. Verkar dock som om NNW är förlåtande.

Det finns även RSS 1 och 2:
http://www.99mac.se/index.php/weblog/rss_1.0/
http://www.99mac.se/index.php/weblog/rss_2.0/

Men ingen av dessa validerar heller, är ett problem med teckenkodningen där. Jag har uppmärksammat Belak om det, men jag vet inte om han hittat någon lösning.

Läser inte nyheterna på 99Mac, läser i princip endast på MacPro* eller nyhetssidor på engelska, fast nu när FireFox verkar ha problem med rss för mig så har det inte blivit så mycket med det.

En av anledningarna till att jag inte läser andra svenska mac-nyhetssidor så ofta är att jag inte vill råka ut för att "kopiera" nyheter därifrån (jag skriver ibland på MacPro)

* Och varför står inte vi med på tredje alternativet?

p.s Upplägget med notiser längst upp till höger är snygg kan jag säga (tittade dit nyss)

Ursprungligen av Markus Bennermo:

En av anledningarna till att jag inte läser andra svenska mac-nyhetssidor så ofta är att jag inte vill råka ut för att "kopiera" nyheter därifrån (jag skriver ibland på MacPro)

Ah, ja då kan det ju bli så. Jag läser en del av dem för att kunna länka till dom om de skrivit något bra som jag inte tagit upp.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

* Och varför står inte vi med på tredje alternativet?

Eh, sorry, jag visste att det var en sajt jag hade glömt...

Edit: nu är ni med!

Ursprungligen av Markus Bennermo:

p.s Upplägget med notiser längst upp till höger är snygg kan jag säga (tittade dit nyss)

Tackar. Vi hade en annan lösning först, men ändrade till denna för den första var rätt dålig (den finns kvar på ipod.se, där har vi inte ändrat ännu).

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, ja då kan det ju bli så. Jag läser en del av dem för att kunna länka till dom om de skrivit något bra som jag inte tagit upp.

Eller så går man till MacWorld, då får man en fin sammanställning om vad dom andra macsajterna skrivit om

Ursprungligen av Adrian B:

Tackar. Vi hade en annan lösning först, men ändrade till denna för den första var rätt dålig (den finns kvar på ipod.se, där har vi inte ändrat ännu).

Tack jag vet, det var det som fick mig att peka om mitt bokmäre till /forum...

P.S borde inte trådens rubrik vara "Läser ni 99macs nyheter?"

Ursprungligen av Markus Bennermo:

P.S borde inte trådens rubrik vara "Läser ni 99macs nyheter?"

Jo, sant, det var väl bara jag som för ett ögonblick tvivlade på att någon alls i forumet besökte förstasidan

Nu visar ju omröstningen tydligt att medlemmarna i forum också är medvetna om våra nyheter.

Några har svarat att kvalitén är för dålig, vilket ju är helt ok att tycka, men det skulle vara intressant att få konstruktiv kritik. Vad är det som är dåligt? Är det språket? Urvalet av nyheter? Mängden?

Ursprungligen av Adrian B:

Några har svarat att kvalitén är för dålig, vilket ju är helt ok att tycka, men det skulle vara intressant att få konstruktiv kritik. Vad är det som är dåligt? Är det språket? Urvalet av nyheter? Mängden?

För min del är det nyhetsurvalet. Du gör ett jättebra jobb, förstasidan har blivit mycket bättre, men nyheterna tilltalar inte mig. De har samma problem som svenska MacWorld, de utav nyheterna som jag finner intressanta har jag redan läst mer ingående om på andra ställen, övriga sorteras in under lättsamma/roliga eller programuppdateringar.

Ursprungligen av Hagelin:

För min del är det nyhetsurvalet. Du gör ett jättebra jobb, förstasidan har blivit mycket bättre, men nyheterna tilltalar inte mig. De har samma problem som svenska MacWorld, de utav nyheterna som jag finner intressanta har jag redan läst mer ingående om på andra ställen, övriga sorteras in under lättsamma/roliga eller programuppdateringar.

Ok, har du något exempel på en nyhet i macvärlden de senaste dagarna som jag borde ha tagit upp istället för de som ligger ute nu? Så jag får en uppfattning om vad jag borde titta efter.

Sen så är det ju så att de som aktivt bevarar den internationella macsfären antagligen kommer att känna till det mesta jag skriver om. De, som likt mig själv, har varenda större macsajt i sin RSS-läsare och aktivit följer nyheterna har nog inte så mycket här att hämta. Men dessa "power users" är inte vår målgrupp, vi har inte en chans att tillfredställa dem. Vår målgrupp handlar mera om de som inte själva läser varenda macsajt utan en gång om dagen vill ha sig en dos av vad som är nytt i macvärlden.

En annan sak som jag inte rapporterar om är allt för avancerade nyheter. En artikel om arrayer i CoreFundation kan ju vara intressant för de insatta programmerarna, men inte majoriteten av besökarna.

Ursprungligen av Adrian B:

Ok, har du något exempel på en nyhet i macvärlden de senaste dagarna som jag borde ha tagit upp istället för de som ligger ute nu? Så jag får en uppfattning om vad jag borde titta efter.

Sen så är det ju så att de som aktivt bevarar den internationella macsfären antagligen kommer att känna till det mesta jag skriver om. De, som likt mig själv, har varenda större macsajt i sin RSS-läsare och aktivit följer nyheterna har nog inte så mycket här att hämta. Men dessa "power users" är inte vår målgrupp, vi har inte en chans att tillfredställa dem. Vår målgrupp handlar mera om de som inte själva läser varenda macsajt utan en gång om dagen vill ha sig en dos av vad som är nytt i macvärlden.

En annan sak som jag inte rapporterar om är allt för avancerade nyheter. En artikel om arrayer i CoreFundation kan ju vara intressant för de insatta programmerarna, men inte majoriteten av besökarna.

Jag håller med dig till 100%, och förstår att jag som troligtvis besöker ungefär samma sidor som du inte tillhör målgruppen. Hade det funnits ett "Nyheterna är jättebra, men tilltalar inte just mig"-alternativ hade jag hellre valt det.

Jag läser rubrikerna.

  • Medlem
  • 2006-01-01 13:18

Älskar den "nya" nyhetssidan. Mycket rolig info. Jag läser aldrig på några andra sidor (de flesta är röriga och fula) så nu får även jag lite mer roligt att läsa! Fortsätt definitivt så här så jag kan fortsätta vara mitt lata jag och inte behöva besöka andra sidor än 99mac.

Jag läser nyheterna varje dag , och har fått en massa bra tips och info därifrån. Är mycket imponerad att man lyckas hålla så hög klass på innehåll och presentation av nyheterna. Stort tack till dom sliter med det !
Per S

Ursprungligen av stiko:

Älskar den "nya" nyhetssidan. Mycket rolig info. Jag läser aldrig på några andra sidor (de flesta är röriga och fula) så nu får även jag lite mer roligt att läsa! Fortsätt definitivt så här så jag kan fortsätta vara mitt lata jag och inte behöva besöka andra sidor än 99mac.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

BRA Jobbat Adrian.

Toppen... fortsätt såhär Adrian.. 99mac har fått mervärde med "nyheterna"!

Jag tycker också att nya 99macs förstasida har fått ett ordentligt lyft och jag kollar den minst en gång om dagen, även om jag också har en direktlänk till de nya inläggen på forumet. Kör på i samma goda stil!

Läser när jag ser nåt som verkar intressant för mig.
Med andra ord inte varje dag, men åtminstånde en gång i veckan.
Tycker att det har blivit väldigt flitigt arbete med nyheterna faktist

Jag använder uteslutande NNW för att få mina nyheter, då jag har 50+ med feeds från diverse sajter. 99mac är en av dem. Vidare så kan jag säga att få RSS att validera är lite knivigt med svenska tecken, vet att mina forna programmerare på mactuellt.se satt med den ett bra tag.

Vidare måste jag erkänna att 99mac går åt helt rätt håll, det enda jag saknar är artiklar eller lite längre "tips". Att erbjuda en symbolisk summa för lite längre artiklar skulle ge skribenten en liten morot, kunskapen saknas ju inte precis här på 99mac.

Keep up the good work Adrian B

Bevaka tråden