Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem tillverkar denna lilla plastkrokodil?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hoppas på turen och den enorma kunskapsbank som 99Mac-medlemmarna utgör genom denna lilla korkade fråga: Vem tillverkar denna lilla, tre cm höga plastkrokodil?

Här är vad jag vet:
* Köpt en exakt likadan för mer än 15 år sedan i en leksaksbutik i Uppsala (använde den sedan i en bra present).

* Köpte denna igår i butiken Mix Max på Hantverkargatan i Stockholm (nära Kungsholmstorg) för 5:-. Det fanns bara en. Där ville ägaren inte säga varken vem som tillverkade den eller varifrån han köpte in sina. Då hade jag tänkt att köpa ett trettiotal liknande plastfigurer av dessa i utbyte mot den informationen. Han berättade dock att den tillverkas i Kina (suprise!) och att den kommer i påsar om fem eller sex stycken. Det fanns även större påsar.

* Den är ca 3 cm hög (minus 2-3 mm), i botten finns ett litet hål, som är för litet för att rymma en blyertspenna. Tillverkad i hård plast.

* Det finns ingen tryckt text någonstans på den. Den är också handmålad.

Så, var kan jag köpa ett gäng till?

(Jag har testat Google men ingen tur, inte heller via http://www.chinabusinessworld.com/ )

Sicken jäkla ogin snålpitt till ägare - den informationen borde han väl ha tyckt var bara roligt att ge.

Tyvärr kan jag dock inte besvara din fråga...

Schleich (eller liknande) tillverkar sånadär plastfigurer.

Står det inget under? Brukar stå iallafall nån tillverkningskod.

Nä, det står inte en enda bokstav någonstans. Eller på någon av de andra liknande figurerna. Inte i mönstret på krokodilen eller på undersidan.

Har Googlat på Schleich en stund nu, hittar en stor mängd med realistiska plastdjur och likande. Men inget som det jag söker. Tack för tipset i alla fall, för det ledde till en del andra roliga figurer. Men vill gärna hitta exakt rätt, så flera tips uppskattas.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-29 21:15

Lacoste?

Haha, bra gissning, men riktig så söt är väl inte deras krokodil?

Hmm.. finns det inte program som kan jämföra bilder på internet så att du skulle få några olika valmöjligheter?

schnappi?

(Varför blir jag inte förvånad när du vill köpa 30 plastkrokodiler?)

Gjorde en Google images-sökning på ordet "croc", hittade denna roliga bild men inte min krokodil:

Skall kolla igen.

Vad ska du ha dem till? Jag menar om du redan har en?

Tack för din fråga. Svaret är att jag vill köpa flera och med flera menar jag tusentals. De hade som jag nämnde tidigare bara en kvar i butiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 21:38
Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för din fråga. Svaret är att jag vill köpa flera och med flera menar jag tusentals. De hade som jag nämnde tidigare bara en kvar i butiken.

Har du prövat leksaksbutiken i Uppsala, de borde ju ha kvar källan i sin bokföring. (kanske lite vänligare än säljare #2)

/Kalle

Ursprungligen av Taz_1999:

Tack för din fråga. Svaret är att jag vill köpa flera och med flera menar jag tusentals. De hade som jag nämnde tidigare bara en kvar i butiken.

Du har fortfarande inte svarat på frågan! Vad ska du ha dem till?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-12-30 17:24

Annars kan du ju fråga i butiken, om de nu inte vill berätta vem de köper dem av, om du kan få sisådär 80% rabatt om du köper så många. Försöka går ju...

Nja, butiken är nedlagd sedan fler år tillbaka. Tror den hette Bästis och den låg i korsningen St Persgatan och Kungsgatan.

Ursprungligen av Taz_1999:

Nja, butiken är nedlagd sedan fler år tillbaka. Tror den hette Bästis och den låg i korsningen St Persgatan och Kungsgatan.

Om det nu kan vara till någon hjälp såhär tre år senare så heter leksaksbutiken på S:t Persgatan Nallens och verkar iallafall enligt hemsidan (Nallens Hemsida) finnas kvar. Jag bor inte längre i uppsala och har inte heller gått förbi där på länge så jag vet inte om det stämmer med verkligheten. Om det däremot var butiken Bästis du menade så låg den på Vaksalagatan, och den är nog borta sedan flera år.

Köp ett lassobaserat affärssystem – få plastkrokodil på köpet?

Visst kunde jag handla från Mix Max, men attityden hos ägaren pekar ganska tydligt i mina ögon på att jag inte får ett speciellt bra pris där.

Kristofer: Du undrar vad jag skall med 1000 plastkrokodiler till? Tja, behöver en liten arme av figurer som kan tillbedja en plastdinosaurie (en T-Rex) som numera fattar alla mina beslut. Min högaktade ledare heter Bambi, vad heter din?

(Eller så kan du söka på present här på 99Mac, kanske finns den där gamla tråden kvar...)

Senast redigerat 2005-12-31 13:03

Provade att leta nyss, tråden finns inte kvar.

Vet att jag har haft två såna där krokodiler i olika storlekar. Har för mig att de var nästan exakt likadana, men den större var av typ porslin eller nåt liknande och den mindre i plast.
Vet inte var de kom ifrån dock.

Inte skulle jag väl begränsa din fantasi genom att svara på den frågan heller!

Ursprungligen av Taz_1999:

Inte skulle jag väl begränsa din fantasi genom att svara på den frågan heller!

Jamen, om det nu inte är en affärside så spotta ur dig förklaringen genast! Och om det nu råkar vara det så säg åtminstone det så vi slipper flundra och fråga dig hela iden!

Hehe, sluta!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-31 16:00

Gäller de big busniess kan jag låta finna den då jag har goda kontakter i Kina.

Släng iväg ett mejl till nicklas@klejm.se

Det ska bli USB-minnen va!?

*grubblande* Kanske samma ställe som gör plastsmurfar?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-12-31 20:49

Om ingen annan lyckas hitta dem kan det kanske vara läge att skicka vidare frågan till answers.google.com. Är det så många du vill ha så kan det säkert vara värt en hundring eller så att lyckas få svaret...

Det är kul med folk som vet vad de vill ha, men själv förstår jag inte varför du ska ha ett helt rum dedikerat till 1000 platskrokodiler och en dinosaurie

Bevaka tråden