Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac G5 (iSight) 20" får fel upplösning vid video ut, varför?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har nyss fått min nya iMac och ville prova att koppla datorn till tv'n. Allt fungerade klockrent, utom en sak. Upplösningen på macen blev konstig. Min plan var att alltid ha en sladd från iMacens video ut till tv'n, för att slippa koppla i och ur hela tiden. Problemet är dock att om jag har sladden inkopplad så får iMacen fel upplösning, en liten bild med stora svarta kanter runt om.

Drar jag ur sladden så återgår iMacen till normal upplösning. Detta är inget stort problem, men det skrotar min plan att ha kabeln inkopplad mellan datorn och tv'n hela tiden.

Finns det någon lösning?

iMacen stöder inte två skärmar med olika upplösning, utan bara spegling. det innebär att båda skärmarna får samma bild och samma upplösning.
det finns en lösning, och det är programmet screen spanning doctor.
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html
Det är ingen jättebra lösning tyvärr, det funkar inte för alla och det sägs att garantin upphör att gälla om man använder det, men att koppla in och koppla ur sladden är inget vidare heller. min imac g5 rev b gick sönder efter att jag dragit ur videoadaptern.

Ursprungligen av johan ekstrom:

iMacen stöder inte två skärmar med olika upplösning, utan bara spegling. det innebär att båda skärmarna får samma bild och samma upplösning.
det finns en lösning, och det är programmet screen spanning doctor.
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html
Det är ingen jättebra lösning tyvärr, det funkar inte för alla och det sägs att garantin upphör att gälla om man använder det, men att koppla in och koppla ur sladden är inget vidare heller. min imac g5 rev b gick sönder efter att jag dragit ur videoadaptern.

Hej och tack för svaret.

Jag har testat progget du tipsar om, men det enda som händer är att man får "utökat skrivbord". Problemet är att front row visas på datorn, och det utökade skrivbordet på tv'n.

Som sagt, det är inget jätteproblem, jag får helt enkelt vänja mej vid att dra ur och sätta i kabeln vid behov, eller köpa en svindyr tv som klarar imacens upplösning, om det ens finns en sån tv ;-).

Tack igen för ditt svar.

Ursprungligen av MauserMan:

Som sagt, det är inget jätteproblem, jag får helt enkelt vänja mej vid att dra ur och sätta i kabeln vid behov, eller köpa en svindyr tv som klarar imacens upplösning, om det ens finns en sån tv ;-).

Jag var nyss och tittade på en ganska trevlig Loewe som fixade iMacs upplösning både via VGA och DVI, så TV-apparater finns.

Vilken upplösning har förresten iSight, den inbyggda kameran?

iPhones kamera är på 2 Megapixel.

1
Bevaka tråden