Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behövs för IP-telefoni?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hörde idag talas om något som kallas ip-telefoni. Vilket gör det möjligt att med sin dator ringa telefoner och andra datorer i stort sett gratis. Vad behövs för detta? Fins det möjligtvis någon gratis mjukvara til mac som går att ladda ner? Behövs det någon mircofon eller liknande och vad kostar det?

/Staffan

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 12:26

Jag har Skype (utöver iChat) och MicFlex från MacMice (Macoteket för 499SEK) funkar hur bra som helst! Micen rekommenderar jag starkt, ingen installation, bra ljud och snygg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 13:13

Om man nu ska vara petnoga så är Skype inte IP-telefoni i dess egentliga mening. Skype är ett program som via ett proprietärt och hemligt protokoll tillåter dig att prata med andra Skype-användare, och numera även via nån gatewayfunktion ringa till fasta telefoner.

IP-telefoni är Voice over IP, eller VoIP; dvs man ringer som vanligt genom växlar till och från telefoner (eller andra typer av IP-baserade terminaler, exempelvis en programvara i din dator). VoIP bygger på öppna standarder och gemensamma protokoll såsom H.323 eller SIP.

Skillnaden mellan dessa båda kontra vanlig telefoni, är att du använder ett befintligt IP-nät för signalering istället för det vanliga telefonnätet. Det kan till exempel vara Internet eller ditt företags interna nätverk.

Slutpetat.

Men kostar det något att ringa till vanliga telefoner? det kan väl inte vara gratis? ett mobiltelefon samtal kostar ju skitmyket i vanliga fall?

/Staffan

Ursprungligen av Staffy Star:

Men kostar det något att ringa till vanliga telefoner? det kan väl inte vara gratis? ett mobiltelefon samtal kostar ju skitmyket i vanliga fall?

/Staffan

Ja det kostar pengar. Skypes priser hittar du här: http://www.skype.com/products/skypeout/rates/all_rates.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 14:54

Att ringa mellan två datorer med Skype är gratis, om du ska ringa till en telefon från Skype kostar det pengar. Det ska väl vara något billigare än att ringa med vanliga telefonen om jag har förstått det hela rätt... För mer info om Skype, kolla www.skype.com. Där står info om priser och annat.

Menar du IP-telefoni så beror det helt på vilken operatör du har/skaffar.

När man ringer från Skype till Skype är ljudet simplex. Är det duplex när man ringer med SkypeOut (till vanliga telefoner)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 15:03
Ursprungligen av Kristofer:

När man ringer från Skype till Skype är ljudet simplex. Är det duplex när man ringer med SkypeOut (till vanliga telefoner)?

Det är i duplex både mellan Skype-Skype och Skype-tfn. Har man "Echo Cancellation" i kryssat stängs ens egen mic av när den andra pratar vilket kan uppfattas som simplex.

Ursprungligen av osve97:

Det är i duplex både mellan Skype-Skype och Skype-tfn. Har man "Echo Cancellation" i kryssat stängs ens egen mic av när den andra pratar vilket kan uppfattas som simplex.

Aha! Tack

mycket snack om skype...
vad gäller ip telefoni så kan du mao skippa ditt nuvarande teleabonnemang med fasta kostnader och allt vad det nu innebär. Du betalar minuttaxa som vanligt men den e ganska billig. tycker det kan hacka en del när man snackar med någon som har iptelefoni men det blir väl bättre snart...

  • Medlem
  • 2005-04-26 17:36

Vill du ha det optimala, så kan du ju göra som jag. Skaffa rix telecoms ip-telefoni. Det kostar 75kr i månaden och samtalen kostar inget. Endast mobil och utlandssamtal kostar någonting, och då rabatterat jämfört med t ex Telias samtalstaxor.

För att köra Rix använder du antingen ett program i datorn (X-Lite), med headset, eller så köper du en IP-telefonidosa från Rix som du kopplar in i ditt nätverk, den vanliga telefonen kopplar du till IP-telefonidosan.

Rekommenderas skarpt. http://www.rixtelecom.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 17:54

Jag har själv tänkt att överge telias nät inom kort och ser tele2s bredbandstelefoniabonemang (utan månadsavgift) som ett lämpligt alternativ. Åtminstone för mig som inte ringer sådär våldsamt mycket på det fasta nätet.

Ursprungligen av osve97:

Det är i duplex både mellan Skype-Skype och Skype-tfn. Har man "Echo Cancellation" i kryssat stängs ens egen mic av när den andra pratar vilket kan uppfattas som simplex.

Simplex är väl BARA i en riktning typ radiutsändning.
HalvDuplex när man talar en åt gången som på en gammal komradio.
FullDuplex när man kan tala samtidigt ("tala i munnen på varandra") som i en vanlig telefon.

Eller har jag missuppfattat det hela med Simplex-HalvDuplex-FullDuplex!?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-26 19:41

Nilsanders: Nej, du har helt rätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-26 19:43

Comhem ska ju snart lansera sitt paket i hela Sverige. Det ska erbjudas hela Sverige innan året är slut. Finns på några platser redan. Dom har 3 olika paket ifrån 60 kr och uppåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 08:29

Jag har Tele2:s lösning. Ingen abonnemangsavgift och minuttaxor en liten bit under Telias. Man måste dock köpa en dosa för 699 kr. I dosan kan man sedan koppla in valfri telefon. Man behöver inte vara bredbandskund hos Tele2 utan det går bra att flytta med sig dosan dit man behagar, när man flyttar eller till sommarstugan t ex, bara det finns bredband. Har haft den i över ett halvår och den funkar kanon (som en vanlig telefon helt enkelt :-). Nummerpresentation och röstbrevlåda kostar några kronor i månaden, men funkar bra det också.

  • Medlem
  • 2005-04-27 20:40

Vill nog igen lobba litet för Rix, då jag hört många som varit besvikna på just Tele2-s lösning. Här betalar man ingenting för nummerpresentation och endast utland och mobilsamtal kostar någonting. Även IP-telefonidosan (för övrigt samma som Tele2 har) kostar här bara 595 kr.

Rekommenderas!

http://www.rixtelecom.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 21:39
Ursprungligen av Korsriddaren:

Vill nog igen lobba litet för Rix, då jag hört många som varit besvikna på just Tele2-s lösning. Här betalar man ingenting för nummerpresentation och endast utland och mobilsamtal kostar någonting. Även IP-telefonidosan (för övrigt samma som Tele2 har) kostar här bara 595 kr.

Rekommenderas!

http://www.rixtelecom.se

Jösses, detta blir svårt - Aftonbladet eller Expressen, Beatles eller Rolling Stones...
Jag som minimalistisk telefonist blev dock lockad av den månadsavgiftsfria lösningen som tele2 har.

Vet du lite mer specifikt vad folk är besvikna på när det gäller tele2? (Ljudkvaliteten? Tillförlitligheten? Kundservicen? Hantering/gränssnitt?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 10:12

Tele2 låser sin dosa, så det går inte använda den med någon annan operatör.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-21 18:25

F'låt en total novis men är det så här att:
- det är gratis att ringa Skypeanvändare emellan?
- men det kostar något att ringa en annan IP-telefonör, en som exv använder Gizmo eller vad det nu kan vara för VoIPprogram?

Ursprungligen av Le:

F'låt en total novis men är det så här att:
- det är gratis att ringa Skypeanvändare emellan?
- men det kostar något att ringa en annan IP-telefonör, en som exv använder Gizmo eller vad det nu kan vara för VoIPprogram?

- Skype till Skype är gratis. Vill du ringa till ett vanliga telefonnummer måste du köpa en samtalspott.

- Skype är ett stängt nätverk. Du kan bara ringa andra datoranvändare som har Skype installerat. Gizmo däremot bygger på SIP-standarden, vilket gör att du kan ringa andra mjuk- och hårdvaruklienter. Här kan du hitta andra SIP-nätverk som fungerar tillsammans med Gizmo.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-30 17:43
Ursprungligen av Christofer:

Gizmo däremot bygger på SIP-standarden, vilket gör att du kan ringa andra mjuk- och hårdvaruklienter. Här kan du hitta andra SIP-nätverk som fungerar tillsammans med Gizmo.

Men fortfarande med en köpt pott motsvarande en för SkypeOut?

Ursprungligen av Le:

Men fortfarande med en köpt pott motsvarande en för SkypeOut?

Stämmer bra. Den motsvarande tjänsten heter "Gizmo Call Out". Här hittar du de aktuella priserna. Det skiljer sig en hel del mellan Skype och Gizmo, så om man inte är låst vid någon av dem är det värt att kolla upp taxorna.

  • Medlem
  • 2005-12-30 12:34

När det gäller tele2 så tar de dessutom betalt för supportsamtal till dem, 25 kr styck tror jag. Uselt, support skall vara fritt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 11:05

Dock så kommer skype att vinna mark när dem får en fin och fungerande videokonferans till macen så man kan ringa och även se windowsanvändare.

Personligen såär jag trött på att ha pcn kvar för att kunna enkelt se mina vänner. När video till skype kommer så tvingar jag skype på dem. För dem som inte har ett skypekonto ännu alltså

skype rockar tycker jag

Min flickvän är sugen på detta:
http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_fasttelefoni_bredbandstelefoni_ombredbandstelefoni&t2page=privat_fasttelefoni_safungerardet

Hon använder idag UPNET-S internetanslutning genom Uppsala Universitet (studentrum) som kräver webblogin för att komma åt internet. Tror ni detta kommer fungera i praktiken? Jag är lite skeptisk till att anslutningen verkligen kommer hålla sig "uppe".

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-02-11 13:59

Kan bara hålla med Korsriddaren om att Rix Telecom fungerar ypperligt för mig också. Tele2 verkar ha ett bra erbjudande men det är ju inte utan månadsavgift utan med en minimidebitering på 69 kr/mån som man visserligen får ringa för. Rix Telecom tar 75 kr/mån inkl. gratis samtal fast->fast telefon. Jag ringer med vanlig telefon via en telefonidosa och det fungerar utmärkt.

Är Rix Telecoms bredbandstelefonidosa låst då?

  • Medlem
  • 2006-02-20 22:54

Det är den när man får den, men skulle man ha intresset -och / eller kunskapen så låser RIX upp den om du ringer och ber om det. Själv har jag aldrig brytt mig om detta, men många gör och sitter och grejar med den själv. Med andra ord inga problem!

1
Bevaka tråden