Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire-problem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har införskaffat en Pb g4 och har kopplat en FW 400 mellan den och min gamla powermac g4 för att kunna dela filer. Problemet är att jag kan starta Pb:en i fw-läge och få upp en hd-symbol på stationära, men inte tvärtom! Det jag vill är att kunna jobba med pb:en och ha stationära som extra lagringsutrymme. Vad gör jag för fel? Har Tiger i båda. Kan inte välja att starta i fw-läge i startskive-väljaren på min stationära. Märkligt, tycker jag. Nån som har tips?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-30 11:52

Har du bytt hårddisk i din stationära någon gång? Var den nya i så fall byglad som master? Att köra target-mode fungerar nämligen bara för master-disken, om jag fattat saken rätt.

Gamla PowerMac G4 måste ha en ny firmware för att fungera i target mode. Tyvärr måste firmwareuppdateringen göras i OS9.
Hade ett riktigt strul med det för någon vecka sedan, men sen funkade det utmärkt.

jag tror det är den här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120068

  • Medlem
  • 2005-12-30 16:52

Det kanske besvarar även den här frågan...

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88934

Tack för tipsen! Firmwareuppdateringen som länken gick till gäller inte för Yikes-modellen som jag har
Känner att det börjar bli överkurs för mig här... byglad som master? Jag har två hårddiskar i stationära, den jag har tiger i är extra hårddisk, inte den egentliga startdisken men den funkar att starta på även den, om jag väljer att byta till tiger-disken. Ordinarie (master?) har panter i sig (och os 9). Jag har inte lyckats starta i firewire-läge med panterdisken heller. Det är här som en firmwareuppgradering kommer in alltså?

Det blev knepigt detta men jag måste få nån bukt med det, så jag kan fortsätta redigera svensexafilmerna. Folk väntar...

1
Bevaka tråden