Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alt-gr i Remote Desktop

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-12-30 09:39

Hej!
Jag har precis tagit hem Microsofts remote desktop client för min mac och kan nu koppla upp mig mot datorn på jobbet för att arbeta på distans. Mycket användbart!
Har dock lite problem att skriva \, @-tecken osv. Precis som det står i dokumentationen blir det problem eftersom jag saknar alt-gr-knappen på mitt mac-tangentbord.
Finns det något sätt att komma förbi detta problem? Vet att man in linux kan mappa om tangenterna på tangentbordet, finns det någon möjlighet till det i MacOS? Tänkte om jag kunde mappa min högra alt-knapp som alt-gr istället.

Microsoft föreslår att man byter till amerikansk layout på tangentbordet, men jag vill ju gärna kunna använda åäö också.
Att använda "Character map" i windows och kopiera och klistra in tecknen fungerar, men det blir lite bökigt om man omväxlande behöver skriva olika tecken.
Finns det någon annan som har samma problem eller till och med en lösning?

MVH, Jonas Mixter

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-12-30 10:04

Samma problem men ingen lösning.. Kör dock med microsofts förlag om engelsk tangentbords-layout... Surt men det fungerar... Om man har tangentbordslayout väljaren lätt tillgänlig kan man växla rätt fort mellan svenskt och amerikanst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 11:21

ctrl+alt blir samma sak som alt-gr i Windows - det fungerar väl även i remote desktop? Förstår inte varför de inte nämner det ...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-12-30 12:28

Ja, visst gör det det!
Fungerar utmärkt... Känner mig dum att jag inte tänkte på det själv. Tack för hjälpen! Nu blir allt mycket enklare...

Finns det något sätt att ställa in så att F9-F12 blir just F9-F12 (istället för Exposé etc)? Borde isf vara en inställning i OS X.

Svar på inlägget från 2005: (ok en smula sent...) Man kan skriva vissa krumelurer i ett textdokumnet i Mac, kopiera och sedan byta till Terminal Services fönstret och klistra in. Det fungerar eftersom det är så otroligt fiffigt att Macen och TS-klienten delar på klippboken. Otroligt bra.

Svar på inlägget från idag: Prova att gå in under Systeminställningar > Tangentbord och Mus > Tangentbord. Notera kryssrutan där, prova att kryssa ur eller i, beroende på hur den står och rapportera. (Jag har ingen TS att testa mot).

Jag testade att göra en mappning för Remote Desktop för F9 tangenten till ett menyval som inte finns. Fungerade dessvärre inte. Jag vill att F9-F12 ska agera som vanligt i alla programm utom RDP (exempelvis så kör jag RDP mot min jobbdator och uppdaterar mailboxen med F9-tangenten).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-08 10:58

Hej!
Har inget bra tips på F-tangenterna, däremot har jag en fråga till nu när ändå tråden har tagits upp igen.

Det fungerar ju jättebra med Ctrl+Alt istället för Alt-Gr och man kan skriva nästan alla vanliga tecken. Men jag saknar helt möjlighet att skriva < och > när man kör Remote Desktop. Eftersom hela knappen verkar saknas (den är mappad mot § och ° istället för <>) kan jag inte heller skriva pipe-tecken, vilket ställer till det rejält när jag går vidare till en UNIX-maskin med ssh.
Finns det någon vettig lösning på det?

Kanske liknande fråga. men om man kör remote desktop via citrix. Vill få tecknet "!" (utan fnuttar) Hur får jag till den?

1
Bevaka tråden