Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var är bildskärmsinställningarna!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-27 00:25

Symbolen för bildskärmar har försvunnit från systeminställningar! När jag går in under hjälp och trycker "öppna" bildskärmsinställningar så får jag ett meddelande att de kan vara avaktiverade. Hur aktiverar jag? Den har ju funnits där förut...

Jag har nog ingen hjälp att komma med, men för att andra ska kunna hjälpa så underlättar det nog om du berättar vilken version av OSX du har...

Och kanske även vilken dator-modell det är...

Dags att köra "Skivverktyg" och reparera behörigheterna... ligger i mappen "Verktygsprogram".

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-27 22:39

Sorry, lite trött... Det är en iMac 20" med 10.4.3

Har redan reparerat behörigheterna men det funkade inte.

Kolla i System > Library > PreferencePanes om det finns en fil som heter "Displays.prefPane".
(Det är kanske andra namn om du har svenskt system)

Om den inte finns så kan du antingen plocka den från din Tiger-skiva (t.ex med programmet Pacifist), eller göra en ominstallation av systemet och välja varianten "Arkivera och installera"

Om den finns så kanske den har fel ägare eller behörighet (du har kanske bytt användare, eller bytt namn på en användare). Eller så är den skadad. Har du provat att köra "Repair disk" (finns på samma ställe som reparationen av skivbehörigheterna)?

Eller så är den verkligen avaktiverad, så som ditt felmeddelande säger. Har du "lekt" med terminalen eller något verktygsprogram, typ TinkerTool eller något liknande?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-28 11:08

Ja jag är helt övertygad om att jag själv ställt till med något Frågan är vilken åtgärd som är enklast.

Syns det inte något i Finder under Innehåll?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-30 00:25

Nope, borta där med.

Vad händer om du dubbelklickar den här filen?
/System/Library/PreferencePanes/Displays.prefPane

Har du testat att radera preferensfiler för display settings etc?

1
Bevaka tråden