Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

idé för att minska piratande av film/media

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:44

Först o främst: detta är enbart idé för diskution, dvs ingen reel lösning, men kom gärna med förslag, kritik osv.

Varför piratar man?
jag tror inte det finns ett enkelt, rakt svar på frågan, men min uppfattning är följande.
man piratar för att man vill ha tillgång till det man är sugen på just när man är sugen på det! man orkar helt enkelt inte vänta på att det kommer på bio/dvd/tv och man vill inte behöva vänta till klockan xx för en viss serie osv.

Så huvudsaken är altså tillgänglighet och utbud.

Ja, kabeltv säger de flesta, men fortfarande måste man anpassa sig efter sändningstider osv.
vad händer då ifall man kan hyra film/serier osv direkt till datorn?
många har ändå tv-ut på datorn, och en sådan lösning är sällan dyr.

Det kanske finns redan, men till hutlösa priser och dåligt utbud. jag pratar inte bara om de nyaste filmerna/serierna utan det kanske är ett gammalt avsnitt vänner som man inte har sett eller dendär sjukt bra filmen från 1984 som man inte har sett än. oftast är ens enda val att pirata för att få tag på det.

Tänk er en itunes-tjänst med kabeltv-pris, kanske med månads-kort så man kan titta hur mycket man vill/hinner för typ 200-300 kronor? med utbud på minst några tusen filmer och hundratalet kompletta serier?
Hur många skulle pirata om man kan se en episod för en femma? för mer än så kan det inte kosta jämfört med kabeltv-priser.

jag skulle slänga ut allt sånt på studs och köra enbart på en sådan tjänst om/när en sådan lanseras.

kabeltv är passé, video on demand är framtiden. skippa tv-tablån och välj själv vad du är sugen på att se. men inte till vilket pris som helst.
det är där den nuvarande marknaden skjuter sig i foten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-29 21:02

Du är inne på helt rätt linje skulle jag säga. Jag skulle gära betala (rimliga summor) för det jag laddar jag men jag vet inte om någon sådan tjänst i dagsläget förutom möjligen ITMS i usa och då är det oxå på gränsen till för dyrt om inte för dyrt... hur många fyller en 60Gb iPod med laglig musik från ITMS det skulle ju kosta typ 100 000 kr... inte så rimmligt... Om man dessutom går den lagliga vägen så får man ju i dagsläget ofta en sämre produkt dessutom den har ofta sämre kvalitet och dessutom en massa mer eller mindre begränsande DRM. Har lite svårt att betala för något som är sämre än det jag laddar ner gratis.
Ett annat stort problem som jag ser det är mediebolagens ide om att det ska lansera allt i europa flera månader/år efter att det kommer i usa vi lever i en gobal värld det fungerar inte att dela upp världen på det sättet. Det gäller ju både serier och filmer, om jag läser om en ny serie på en blog i usa tex så vill jag ju inte behöva vänta ett halvår extra för att få se den i europa.
Jag tror att det är tvserierna som kommer att visa vägen i det är fallet, de verkar inte vara lika upplåsta vid gamla distributionskanaler som musik och filmbolagen. De ser upp att se möjligheterna och inte bara begänsningarna.
Ska bli mycket spännande att se hur det kommer att utvecklas i framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 21:34

precis

en streaming-server istället för kabeltv tror jag är framtiden.
Jag gjorde en snabb kalkyl; 300 kr/mån för kabeltv gör timkostnaden till 42 ören. det anser jag är helt klart en rimlig siffra om man tar betalt per timme underhållning.
min tanke är nämnligen att det får inte bli dyrare än nån krona/episod, för dels vill man titta på flera serier/dag, dels vill man kanske se samma ep flera gånger. och i slutändan blir det mer förtjänst för bolagen för dom skippar mellanhanden (kabelbolagen). dessutom får vi som konsumenter slut på det eviga förbannade reklam-avbrotten stup i kvarten.

Hm, gillar id'en skarpt. Hörde på tv för något år sedan om att något liknande var på väg. Hoppas att det blir så.

(Nu känner jag mig dålig eftersom jag skriver ett så kort inlägg )

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 22:00

Detta är verkligen helt rätt lösning om videobolagen vill få bort piratandet. Så länge en DVD film kostar ex 199kr att köpa och är nästintill gratis att ladda ner så laddar fler ner, och samma sak gäller tv. Betalar man inte TV licens kan man åka dit hårt om man ändå har en TV, men man kan alltid ladda ner serierna. Idén med ett månadskort är helt enkelt lysande, video on demand är framtiden. Vad anbelangar ITMS så anser jag att det är för dyrt, och om jag ändå ska köpa musik så köper jag den hellre på CD direkt så jag har den kvar ifall datorn skulle crascha...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-29 22:16

Jag tror inte på streaming som en lösning det kräver allt för mycket bandbred hos leverantören, jag tror det är bättre att utnyttja p2p tekniken då räcker det om leverantören seedar filmerna/serierna. Det utnyttjar tekniken på ett mycket effektivare sätt än alla streaminglösningar. Som jag set det så skulle jag vilja kunna prenummerara på de serier jag vill ha, alt få ladda ner så mycket jag vill till en fast kostnad. Men jag tror prenumerations grejen är väldigt smidig. Använder Azureus just nu med en RSS plugin så att den automatiskt laddar ner nya avsnitt direkt när det kommer upp på Pirate Bay, så när men vaknar på morgonen så finns det man vill se redan nerladdat automatiskt... väldigt smidigt. Hade man kunnat göra det lagligt så hade jag mer än gärna gjort det, men då måste det ju vara minst lika smidigt...

Vad gäller ITMS och köpa CD skivor direkt så håller jag med om att ITMS är på för dyrt, en 10-20 kr per album kanske vore rimligt... men jag måste säga att jag tycker det är mycket skönt att slippa alla plastbitar (CD-skivor) när man handlar där Jag använder aldrig CD-skivor tycket det är bara är i vägen att samla på sig en massa sådana... sen så är ju tillgängligheten så mycket bättre på ITMS man får det man vill ha direkt.

Jag tror du har rätt i alla fall för en stor del av användarna, man skulle gärna betala men när det man vill ha bara finns piratvägen så har man inget val.

Problemet är att det vill till en fantastisk massa avtal med en massa rättighetsinnehavare innan man kan strömma eller seeda tillräckligt stort utbud för att det verkligen skall spela någon roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 08:38

ingemar; jo, visst skulle det bli en byråkratisk härva, fast det är ju upp till bolagen ifall dom vill att folk slutar pirata deras egna filmer. om ett bolag skulle gå med så skulle troligen andra följa. och byråkratin anser jag att bolagen får lösas själva. varken jag som kund eller leverantören har nån skyldighet att jobba arslet av sig för att bolagen ska tjäna pengar. ställ ett ultimatum, antingen går ni med i denhär streaming-organisationen eller så kommer folk fortsätta pirata era filmer.
för slutgiltigen är det ändå den enskilde datoranvändaren som bestämmer sig att ladda ner, finns inte varan till enkelt förfogande så kommer han/hon välja den "mörka" vägen.

Tegel; jo, det kommer krävas ganska hygglig bandbredd, fast jag tror att tom dagens nät skulle kunna hantera det. en knapp timmes episod av nån serie är runt 300-400 mb stort, och det kan man hantera med typ 50-talet kunder. och då tänker jag ändå min egen bandbredd. tänk om leverantören i sammarbete med streaming-organisationen ställer upp?

och över lag; visst; typ torrent skulle fungera absolut bäst för oss användare, men hur skulle det gå att lösa licens-biten?
kanske att ha nån form av shareware-dialogruta som kräver användarnamn/lösenord? och/eller i kombination med spelaren, att man måste ha ett konto typ itms?
det blir ju lätt lite svårt att hålla efter ett sånt system eftersom användarnamn kommer spridas i kodlistor.
om jag får lov att brainstorma lite till; tänk en usb-dongle som motsvarar sattelit-kortet? som median kräver för att fungera korrekt?
hur tror ni?

1
Bevaka tråden