Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk skadad? PB12

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-29 20:49

Jag misstänker att min dator har problem med hårddisken, då den sedan tidigare idag vägrar starta. Den stannar när "mätaren" innan inloggningsskärmen gått till 100%. Det tar dessutom en evighet att ta sig till den punkten. Kanske 15-20 minuter.

Märkte för några dagar sedan att den på ett märkligt sätt började låsa sig lite då och då när jag arbetade med den, men kom sedan igång igen efter en stund. Jag körde en hardware-test, men inga fel hittades och en disk utility repair. Den hittade fel men alla reparerades.

Idag efter att den inte längre startar så hittade den en massa fel på disken som inte går att fixa. Hårddisken arbetar dessutom konstant, man hör hur det knastrar, även om man inte gör nåt med den.

Ironiskt nog så slutade datorn fungera under tiden som jag säkerhetskopierade mina viktigare dokument, men jag fick inte över dem helt och hållet.

Någon som har några tips på hur jag kan göra för att kunna komma åt filerna?
Är det ett fysiskt fel, eller går det att åtgärda genom att ominstallera nåt?

Starta i target mode inkopplad till en annan mac (t nertryck vid uppstart till fw symbol kommer upp på skärm)

/JohanW

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-29 22:54

Tackar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-30 11:10

Det verkar dock inte fungera särskilt bra... får inte upp nån disk på den andra datorn när jag startar den...

Gör antagligen nåt fel? Försökt hitta nån pedagogisk förklaring till hur jag ska göra och försökt följa de jag hittar, men det funkar ändå inte.

Några fler tips?

Senast redigerat 2005-12-30 12:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-30 13:49

Jag har kollat i systeminformation och det verkar som att det verkar finnas nåt där... det står nåt som target disk mode i alla fall. Jag får upp namnet på hårddisken och allt, men ingen hårddisk mountas?

Undrar om du gör rätt...
Tryck ner T-tangenten på den Mac du vill använda som "hårddisk".
Den startar och visar en blå skärm med en stor FireWiresymbol på.
Nu kan du plugga in din Firewirekabel i den andra datorn:
Disken du startat med T-tangenten visas på skrivbordet som en extern HD.

Kom ihåg att mata ut FW-disken när du är klar, innan du drar ut Firewirekabeln.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-30 15:55

Nej, tyvärr gör jag rätt.

Den visar sig i diskverktyg också, men verkar vara för skadad för att ens lägga på skrivbordet. Det går inte heller att köra en reparation...

Det verkar rätt kört onekligen. Om inte nån känner till nån med magiska krafter dvs? hehe

Då blir nästa frågan: Kan man byta hårddisken själv? Vilka hårddiskar ska det vara? Fick datorn i jan 04. En PB12 med 80 gb (Toshiba MK8025GAS)

Jo det kan man om man anser sig händig, och vet vad som gäller.
Här har du Gör det själv manualer
http://www.pbfixit.com/Guide/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-30 16:11

Tack tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 17:53

Jag råkade ut för exakt samma sak. Jag köpte en ny HD. Men för skojs skull så testade jag den gamla innan jag satte in den nya. Datorn hoppade igång och jag säkerhets kopierade allt och sen bytte jag HD:n. Min knarrade oxå först, jag gissar att den blev för varm och expanderade eller så. Min vilade i 3 dagar så det inte fans nån möjlighet att den inte var rumstemperad. Jag tycker du inte ska använda datorn på någon dag och sen testa igen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-01 22:51

Kan säga att jag lyckades rädda allt från min hårddisk med programet "Data Rescue II".

1
Bevaka tråden