Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itrip laglig & säljas i Sverige?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var en säljare på applestore som sa till mig att det kommer bli legalt med I trip i sverige och att den då också kommer börja säljas här.
Någon som vet om det sker någon lagförändring på den fronten?

Det stod nåt om det i kvällstidningarna nyligen!

Varför är det egentligen olagligt? Är det bara för att man inom sin bil sänder en radiosignal utan att betala skatt på det?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 15:46

Du måste ha tillstånd för att sända på de frekvenserna. Du riskerar att störa andra mottagare i närheten, men effekten på en iTrip kanske är så låg att det inte är något problem. Det är väl det PTS tittarpå.

Tänk om den i bilen bredvid lyssnar på Vanilla Ice via sin iTrip! :eek:

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-09 10:05
Ursprungligen av oskard:

Du måste ha tillstånd för att sända på de frekvenserna. Du riskerar att störa andra mottagare i närheten, men effekten på en iTrip kanske är så låg att det inte är något problem. Det är väl det PTS tittarpå.

Tänk om den i bilen bredvid lyssnar på Vanilla Ice via sin iTrip! :eek:

nja den sänder gott och väl en 20 meter åt båda håll har jag upplevt nere i australien närjag lekte med min itrip

vi hade en parkeringsplats som var 40 meter lång där det stod 8 minibussar och alla kunde få in vad jag sände

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-10 07:40
Ursprungligen av eznug:

nja den sänder gott och väl en 20 meter åt båda håll har jag upplevt nere i australien närjag lekte med min itrip

vi hade en parkeringsplats som var 40 meter lång där det stod 8 minibussar och alla kunde få in vad jag sände

Då måste du ha oerhört bra antenner i de bilarna, vilket också spelar roll för hur långt den räcker.

Min har inte klarat mer än max 6-7 meter. I bilen, som har en erkänt kass antenn (som antagligen är sönder på något sätt med tanke på att vi inte får in nästan någon radiostation ), försvinner stereoljudet på mindre än en halvmeter ifrån bilstereon...

Har någon svensk någonsin blivit dömd för att sänt egen radio 10 meter?

Ursprungligen av kitesurf:

Har någon svensk någonsin blivit dömd för att sänt egen radio 10 meter?

Jag tror inte de e dig de e ute efter, det är nog bara så att den inte får säljas här.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 20:45

Ja äger en iTrip. Det e så dålig sändare i en iTrip så den sänder bara nån meter ifrån. så den skulle inte ha en chans i världen att kunna ta över en större kanal.

Skulle inte förvåna mig, det var ju en dam som gick till domstolen för att hon sa att hon hade betalat de där 50 öre medan företaget(eller om det var en polis) som sa att hon inte hade det.
Om det finns tid hos domstolen för sånt onödigt trams så borde väl någon ha blivit dömd för 10 meters radio med isf...

Ursprungligen av apple4ever:

Skulle inte förvåna mig, det var ju en dam som gick till domstolen för att hon sa att hon hade betalat de där 50 öre medan företaget(eller om det var en polis) som sa att hon inte hade det.
Om det finns tid hos domstolen för sånt onödigt trams så borde väl någon ha blivit dömd för 10 meters radio med isf...

Ja, men då måste ju någon anmäla dig.

Ursprungligen av ronny_fritsche:

Det var en säljare på applestore som sa till mig att det kommer bli legalt med I trip i sverige och att den då också kommer börja säljas här.
Någon som vet om det sker någon lagförändring på den fronten?

Jag vet att Jens of Sweden försökte trycka på för att få en ändrad lagstiftning på den här punkten, han började ju stoppa in FM-sändare i sina mp3-spelare för nåt halvår sedan eller så.

Jag har en fråga om iTrip. Kan jag sitta i skolbussen och (bara för att slippa att lyssna på mossiga gubbar som pratar) sända min musik så att den spelas i bussens radio? Jag vet att bl. a. mmdr skrev att FM sändaren var värdelös. Men kan man det. Skulle vara kul. Orkar inte sitta med hörlurarna på hög volym så man inte hör om någon pratar med en.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 22:07
Ursprungligen av ztaafen:

Jag har en fråga om iTrip. Kan jag sitta i skolbussen och (bara för att slippa att lyssna på mossiga gubbar som pratar) sända min musik så att den spelas i bussens radio? Jag vet att bl. a. mmdr skrev att FM sändaren var värdelös. Men kan man det. Skulle vara kul. Orkar inte sitta med hörlurarna på hög volym så man inte hör om någon pratar med en.

Om du vill spela din musik ut i bussens högtalare får du nog fjäska rätt gött för chaffisen. Han måste i såna fall ställa in samma frekvens på radion som du har valt på din iPod.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 23:48
Ursprungligen av mmdr:

Om du vill spela din musik ut i bussens högtalare får du nog fjäska rätt gött för chaffisen. Han måste i såna fall ställa in samma frekvens på radion som du har valt på din iPod.

Eller vet man vilken kanal bussen har och kan den frekvensen. Då ställer man helt enkelt in sin iTrip efter det och då kanske ens egna musik hörs?
Men jag tror att den större kanalen är så pass mycket kraftigare att din musik inte hörs alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 01:07
Ursprungligen av tännis:

Eller vet man vilken kanal bussen har och kan den frekvensen. Då ställer man helt enkelt in sin iTrip efter det och då kanske ens egna musik hörs?
Men jag tror att den större kanalen är så pass mycket kraftigare att din musik inte hörs alls.

Man kommer inte höra sin egen musik om man har samma frekvens som en större radiokanal. Deras frekvenser e så många gånger starkare än sändaren i iTrip så du kommer inte höra ett skit. Ja har prövat o vet hur det ligger till. Lämpligtvis tar man en frekvens som det inte sänd någonting på typ 87.5 så kommer man att få in sin musik men inte annars.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-30 01:18

Äger också en itrip, testade att försöka sända "över" rix fm i bilen men det hände inget. Itrip sändaren är för svag, men jag har hört att man kan modifiera dom så dom sänder starkare, tidningen Kollamag hade en artikel ang ipod och piratradio för ett tag sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 14:43

Mitt ex kör buss, jag körde faktist min mini iPod med iTrip genom bussens högtalare en gång på väg hem från krogen när hon hämtade mig med Conex buss, ja faktist, ha ha! Men då ställde hon in en kanal utan sändning på för iTripens skull.

Ja det var inte Connex, men då jag vill skydda den onämnda, så skrev jag Connex. De suger ju ändå!

Senast redigerat 2006-01-09 10:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 15:24

Trodde Connex bara syssla med tåg.

Ursprungligen av Netzach:

Trodde Connex bara syssla med tåg.

Nja, dom gör ju inte de ... Connex.se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-09 10:50

http://www.pts.se/Nyheter/nyhet.asp?ItemID=4842

bla:
"Enligt en av CEPT nyligen antagen rekommendation skall FM-bandet även kun-na användas för lågeffektsändare med en maximal effekt på 50 nW.

För närvarande pågår ett intensivt arbete med att ta fram en gemensam europeisk standard för denna typ av sändare. När detta arbete har slutförts avser PTS att genom föreskrifter undanta detta slags utrustning från individuell tillståndsplikt. Sådana föreskrifter skulle enligt en preliminär bedömning kunna träda i kraft nå-gon gång under första halvåret 2006.

Det är inte säkert att de små FM-sändare som tillverkas idag utanför EU (ofta enligt amerikanska standarder) kommer att överensstämma med den framtida europeiska standarden. Det kan därför bli så att sändare som i dag säljs utanför EU (t.ex. iTrip) inte heller i framtiden får säljas eller användas i EU utan anpass-ningar."
""

  • Medlem
  • 2006-01-09 12:32

Då kommer ju iTrip garanterat i en europeisk version.

Ipodden är ingenting utan itrip. Finns inget skönare än att kunna spela sin musik i praktiskt taget vilket stereosystem som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 16:04

Fast den är ju helt värdo! Så svag sänding att den tas ju över av vilken latinamerikansk lokalradiostation som helst! Helt plötsligt när man lyssnar på Henning mankell på vägen hem från fjällen störs hela grejen ut av helt galen hysterisk colombiansk(?) techno!

Bättre skulle det vara om stereotillvärkare hajade att man ska sätta en ipoddock på allt man producerar!

1
Bevaka tråden