Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibookägare: är Ibook TYST?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, undrar om de som äger nyare ibook och kör Tiger kan bekräfta att datorn verkligen är TYST? Det verkar så när man läser tidigare inlägg, men här och var är det någon som tycker att den låter. Jag har just nu en PB 12" som jag skrivit en del om i PB-delen. Den låter så mycket att jag inte ser att jag kan använda den till det den är tänkt för. Den gör att jag tappar koncentrationen hela tiden när jag arbetar med den, och den stör andra i offentliga miljöer. Jag behöver en tyst dator mer än jag behöver en kraftfull dator. Är Ibook verkligen tyst, både vad gäller fläkt (som helst ska vara avstängd så gott som alltid) och vad gäller hårddisksuset (som låter alldeles för mycket med den toshiba 5400rpm som sitter i PB)?

Min iBook (senaste 12" modellen) är riktigt tyst. Fläkten går nästan aldrig igång, den har inte gått igång på ett par månader. När fläkten väl är igång så är den tyst, för att vara fläkt. Och hårddisken hör man inte alls. Det enda som låter är DVD-läsaren som låter ganska mycket när den är igång.

  • Medlem
  • 2005-11-04 10:56

Ja, den är tyst. I vilket fall jämfört med en PB15" (drygt ett år gammal). Själv tycker jag dock att min börjat låta lite mer (om än fortfarande tystare än PB). Har inte tänkt på det men det kan vara sedan jag bytte till Tiger. Men så är min ett och ett halvt år (800 GHz, 12") så det är kanske inte så konstigt.

Som headlessmike skriver låter CD/DVD-läsaren mycket, samma som PB skulle jag säga. Jag kör med en extern LaCie D2 och den låter ingenting om man kör den med min iBook (med en kraftigare datorn blir den ju snabbare och då låter den också betydligt mer).

Vad gäller fläkten så går den igång ytterst sällan, i alla fall för mig. Håller med dig att ljudnivån är viktig och att det kan vara otroligt störande när fläktar mm låter. Satt och skrev uppsats med en kompis som hade en bärbar Compaq och jag blev helt vettskrämd av ljudet. Förstår inte hur hon kan jobba alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 11:16

Håller med ovanstående. Fläkten går i princip aldrig igång, när den gör det så låter den men inte alls i paritet med mina vänners bärbara pc-burkar. Den har i princip bara startat när jag spelat warcraft för övrigt.

Hårddisken hörs inte i normal miljö.

Som alla skriver här är iBooken tyst, den nuvarande tystaste Macen har det väl sagts. Så länge jag själv sitter med Word, iTunes och Safari håller jag mig långt under gränsen för att fläktarna på min iBook G4 800 ska gå igång. Fläktarna hörs bara då datorn pressas en längre stund med krävande program, eller då luften inte kan cirkulera och kyla datorns undersida. DVD-spelaren låter däremot lite mer, men jag använder den ändå bara ibland så det är inget problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 11:22
Ursprungligen av fredrikolsson:

Hej, undrar om de som äger nyare ibook och kör Tiger kan bekräfta att datorn verkligen är TYST? Det verkar så när man läser tidigare inlägg, men här och var är det någon som tycker att den låter. Jag har just nu en PB 12" som jag skrivit en del om i PB-delen. Den låter så mycket att jag inte ser att jag kan använda den till det den är tänkt för. Den gör att jag tappar koncentrationen hela tiden när jag arbetar med den, och den stör andra i offentliga miljöer. Jag behöver en tyst dator mer än jag behöver en kraftfull dator. Är Ibook verkligen tyst, både vad gäller fläkt (som helst ska vara avstängd så gott som alltid) och vad gäller hårddisksuset (som låter alldeles för mycket med den toshiba 5400rpm som sitter i PB)?

Har haft och jobbat med två tre stycken iBooks 12" och använt dom rätt hårt. Nu kör jag en Pb 12" och anänder den exakt som iBooksen. Skillnaden är riktigt stor när det gäller ljud. Den blir helt enkelt mycket varmare än ibooken och med det går fläkten igång bra mycket oftare på Pb:n.

Du lär märka stor skillnad med en iBook.

Mvh Jocke

Min flickväns iBook 12a (sommar -05) är totalt knäpptyst.. HDn rasslar pyttelite vid uppstart men annars märker man inte av den så mycket. Mitt nyinköpta dasslock låter som en dammsugare jämförelsevis.

Jag har en 1,33GHz och jag tycker nog att fläkten går igång lite då och då.
Tex om man surfar på aftonbladet utan flashblocker eller gör nån annan halvt cpu-krävande aktivitet.
Värst är det när man har den kopplad till en extern skärm med hög upplösning, då kan fläkten gå igång om man scrollar för mycket.
Men när fläkten är avstängd så låter den ganska behagligt.

Om man ska ha en helt tyst dator (men samtidigt ha prestanda) får man tyvärr bygga den själv, vilket naturligtvis inte funkar så bra med bärbara.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 13:07

Min nya IB är tyst som en mussla. Den enda gången fläkten går igång är när man skriver stora mängder data till disken samtidigt som man kör tunga applikationer, eller om du sitter i sängen och ställer datorn på ett täcke samtidigt som du kör något tungt. Min uppfattning är att det ät disken som skapar den större delen av värmen. I övrigt så är den HELT knäpptyst. Du kan utan problem sova med den som kudde om du vill..

Min är tyst också, enda som låter är fläkten som kanske går igång ett par minuter/timme. Den låter heller inte mycket så den är oerhört tyst.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-11-04 14:11

Den är tyst som en mus! Fläkten går nästan aldrig igång. Skulle det vara någonting som krasslar till ibland är det CD-ROM. Alltså, tyst som en mus!

Knäpptyst. Som andra säger, slot-in:en låter lite men inget annars. Fläkten går aldrig igång

Jag har en ett år gammal iBook som är ljudlös, fläkten har varit igång någon enstaka gång.

Sitter med en vecko-gammal iBook 12" och jag visste inte ens att den hade en fläkt. Knäpptyst är väl det ord som beskriver den bäst, förutom möjligen snygg.

Jag har också en veckogammal iBook 12", som nästan är kusligt tyst. Nu kommer jag visserligen från en lång, stormig relation med en stationär PC som låter som ett mindre jetplan -- och då har jag ändå byggt den i ett *tyst* chassi. Det tog ett par dar innan jag fattade varför det kändes så annorlunda att sitta i mitt arbetsrum. Sen slog det mig: det är helt tyst härinne, så när som på ett *mycket* svagt surrande och lite hemtrevligt knastrande från hårddisken då och då.

min ibook g3 600mhz 80 gb låter fan ingenting, men! när man använder cd läsaren så börjar grannarna klaga!!! den låter som den ska flyga ut ur datorn närsomhelst fast man(jag) använder den välldigt sällan.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-29 16:41

hmmm, blir lite orolig. har en helt ny 1.33 som visserligen är tyst länge (5-6 timmar), men när fläkten väl går igång så stannar den inte (har nu säkert gått i 1,5 timme) igår var det likadant. Är det fel på den tro? Har senaste uppdateringen av OS X. Den står på ett skrivbord, måste man palla upp den? Kör bara ett par program åt gången.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-29 16:51

Hittade den här länken:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88970&highlight=p%E5g%E5ende+processer

Det visade sig att den där iPhoto widgeten som står om på startsidan slukade MASSOR! Bort med den! Nu är den tyst och snäll igen.

Ursprungligen av rana:

Det visade sig att den där iPhoto widgeten som står om på startsidan slukade MASSOR! Bort med den! Nu är den tyst och snäll igen.

Jo, jag upptäckte det jag med (se min kommentar), min fläkt gick som tokig. En snabb koll med "top -o cpu" i terminalen visade att det var Dashboard som var skurken. Jag tog bort iPhoto-widgeten och vips slutade fläkten gå.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 01:45
Ursprungligen av fredrikolsson:

Hej, undrar om de som äger nyare ibook och kör Tiger kan bekräfta att datorn verkligen är TYST? Det verkar så när man läser tidigare inlägg, men här och var är det någon som tycker att den låter. Jag har just nu en PB 12" som jag skrivit en del om i PB-delen. Den låter så mycket att jag inte ser att jag kan använda den till det den är tänkt för. Den gör att jag tappar koncentrationen hela tiden när jag arbetar med den, och den stör andra i offentliga miljöer. Jag behöver en tyst dator mer än jag behöver en kraftfull dator. Är Ibook verkligen tyst, både vad gäller fläkt (som helst ska vara avstängd så gott som alltid) och vad gäller hårddisksuset (som låter alldeles för mycket med den toshiba 5400rpm som sitter i PB)?

Har en iBook G4 12" 1.2Ghz med 768MB Ram & 30GB Hd. Den använder aldrig fläkten, den hörs absolut INGET. Den enda gången fläkten rullar är när den är nersänkt i täcket i min säng och jag laddar batteriet samtidigt som jag ser på dvd.

Min iBook är alldeles ljuvligt tyst! Det knattrar lite från hårddisken under uppstart och med många program igång (men det borde bli mindre av den varan när jag petar i mer minne inbillar jag mig) och cdn viner rätt bra när den är igång, men förutom detta - noll.

Den enda gång fläkten gått igång var när jag kollade på film med datorn i knät i en hotellsäng (hotelldöden är verkligen hemsk) och det vart lite varmt på undersidan. Däremot undrade jag först om det verkligen var fläkten som var igång - den var ju så tyst?

De gånger jag får igång är fläkten är när jag har varit inne på Aftonblandet, IDG eller andra siter nerknarkade i flash-träsket. Har en iBook 12" 1.33.

iBook en så tyst att man undrar om den är på... Min Fru sitter mittemot med en peze som tröskar på rätt hårt..

ru4real?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-01 22:50

Jag kanske är känslig, men jag hör hårddisken. Nu har jag visserligen väldigt bra hörsel och är känslig för ljud.

Sen kan jag bekräfta tidigare inlägg om att kopplar man in extern skärm så drar fläkten gärna igång. Och DVD-läsaren är ju inte överdrivet tyst, fast absolut inte högljudd.

Tänkte bara säga att min iBook (12", 1,2 ghz) inte är så tyst som det verkar som att alla andras är. Dock så är den bra mycket tystare än mina kompisars pc-maskiner.

jag har en G3a från 2001, med nytt batteri och ny hårddisk, kändes inte som 10gb räckte:P det fick bli en 80:) men iallafall:P fläkten har aldrig gått igång. jag stör mig iofs på cd läsaren som fan! den är VÄLDIGT högljudd ibland.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-04 02:23

jag upplever ibland att min fläkt drar igång när jag öppnar den och den går ur viloläge. annars nästan aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 12:37

Fläkten låter ganska mycket när den går. Å andra sidan gör den nästan aldrig det Hårddisken är i stort sett helt tyst.

Har svårt att tänka mig en mer försynt medatbetare

// tm

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-05 10:05

Återkommer här efter ytterligare några dagar med en helt ny iBook 12". Har sedan tidigare en iMac G3 och den var efter håddiskbyte till en Seagate fullständigt tyst, fläktlös som den är. Min största oro inför ett byte var att jag trodde aldrig mer få uppleva en sådan tystnad framför datorn. Men iBooken är faktiskt lika tyst och det är verkligen roligt. Fläkten har bara gått igång två gånger och då var det pga ett litet program som måste varit felskrivet, se tidigare i tråden, för övrigt är det bara hårddisksuset och det hörs bara om man lägger örat till. Suset från radiatorerna låter mycket mer i det här rummet.

Ljudlös, hårddisken kan "knacka" lite och "purra" lite men anars är det inte ett ljud. Om man inte laddar den och har den i knät tex. då går fläkten igång, men det är inte så farligt det heller!

Bevaka tråden