Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trådlös säkerhet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 15:02

Hej!
Har just införskaffat airport express. Väldigt nöjd. Nu till den stora frågan vilken typ av skydd bör man ha. Jag har hört att om man kör krypterat kräver det en del av cpu att av-kryptera allt som skickas. Man kan ju med airport express endast låta tillagda mac-adresser få tillgång till nätverket, men är det ett tillräckligt skydd?

tacksam för alla råd i frågan.

Fomps

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-29 15:58

En MAC-adress är väl ganska lätt att spoofa?? Det funkar väl kanske så länge du är den enda MAC-adressen och inte tillåter andra, men när din dator är avstängd kan ju en illvillig människa leka fritt om de spoofar din adress. Jag skulle nog slå på WPA med ett långt lösenord och inte bekymra mig om den försvinnade lilla CPU-tid det tar att dekryptera... Sedan kanske jag är paranoid, men det berättar ju inte historien.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 16:03

Har ingen aning hur lätt det är att spoofa, men om det krävs att man typ laddar ner en widget så är det ju lätt värt att köra WPA. Är det så att det bara är lösenordet som krypteras eller är det inte så att allting som skickas krypteras?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-29 16:04

Allt som skickas krypteras om WPA är aktiverat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 16:06

Tack båda för svar!
Finns det då något bra sätt att hålla folk borta från nätverket utan att kryptera allt som skickas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-29 16:09
Ursprungligen av Fomps:

Tack båda för svar!
Finns det då något bra sätt att hålla folk borta från nätverket utan att kryptera allt som skickas?

Att "hålla folk borta från nätverket" gör du med MAC-låsning. MAC-adresser går att spoofa, men det är nog att vara paranoid om man oroar sig för det i ett hemmanät.

Att hålla folk borta från din data gör du med hjälp av kryptering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 16:13

Tackar!
Då blir det mac-adresser ändå, man vill ju inte verka paranoid

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 17:17

Har både spärrat MAC och krypterat, vet inte riktigt om det gör mig klok eller överbeskyddande.
Jag sover gott om nätterna i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 17:31

Är det nån som vet om kryptering WEP eller WPA görs i airportkortet dvs inte av processorn?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-02 22:37

Funderar också på ett trådlöst nätverk. Paranoid eller inte, beror det på lägenhet eller villa? Rimligtvis bor det ju en del folk inom räckhåll när man bor i lägenhet.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-06 00:31

Det är alltid bra att köra båda två dvs WEP alternativt WPA och MAC-lås, då ligger man ju rätt bra till iaf.. det finns ju alltid en risk att bli sniffad eller något annat vilket också är betydligt lättare i och med det trådlösa. Så är man ute efter ett säkert nätverk är trådlöst inte det man först tänker på. men det är bara att hålla koll på vad som händer.. men att det skulle ta "massa" processorkraft att kryptera skulle jag nog våga säga att du knappt kommer att märka i överhuvud taget.

kan man lite unix så kan man kolla secure.log i /var/log katalogen genom att skriva sudo tail -f /var/log/secure.log
-f gör att loggen "ligger kvar" och uppdaterar om det händer något, som tex om någon rolig person försöker ssh:a in på din dator eller något annat kul. kan man inte unix, ja då kan man faktiskt kolla loggar i programmet "Systemmeddelanden" som är tillgängligt i program>verktygsprogram. men det krävs ju att man vet lite vad man ska kolla efter, men det tar inte så lång tid att få lite basic koll på sånt där, kolla hur de ser ut och sen får du väl så att säga "konsultera forumen"

1
Bevaka tråden