Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta BankID från PC till Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker försöka mig på att flytta BankID filer från en PC till Mac. Allt detta gör jag för att Handelsbanken totalt vägrar att göra något åt sitt undermåliga Mac-stöd för BankID. Jag vet att vissa hävdar att det inte går att flytta mellan systemen men jag är desperat och gör ett försök i alla fall. Eftersom jag inte har skapat dom ännu undrar jag var dom hamnar på PCn. Vilka filer och var skall jag leta?

/m

Numera fungera Handelsbankens BankID utmärkt (från 10.3.8 och uppåt). Har du uppdaterat till deras nya säkerhetsprogramvara, SmartTrust?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-06-01 00:24

Handelsbanken BankID från MAC till PC

Jag kopierade min certifikatfil (*.p12) från macen till en pc här om dagen.
Sedan installerade jag säkerhetsprogrammet från Handelsbanken även på PC´n
och importerade den kopierade *.p12 filen i PC´s säkerhetsprogram.
Fungerade bra, så nu har jag samma konto på två datorer.

Ursprungligen av morgan_a:

Numera fungera Handelsbankens BankID utmärkt (från 10.3.8 och uppåt). Har du uppdaterat till deras nya säkerhetsprogramvara, SmartTrust?

Utmärkt vet jag inte. Exempelvis går det inte att byta PIN-kod via Mac.

Förtydligande: jag pratar om BankID, alltså det man använder för att logga in på skattemyndigheten, försäkringskassan o s v. INTE inloggningsprogrammet. Är det någon som har lyckats skapa ett dylikt på HB så är ingen gladare än jag.

/m

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-06-01 11:53

För att summera morgan_a och Ermedahl så pratar ni om varandra. För BankID fungerar fortfarande inte, medans inloggningen till Internetbanken fungerar bra (och har gjort det före 10.3.8). Genereringen av nycklar för BankID (i .../cbt-mappen) avslutas aldrig och man står kvar med trasiga/ofullständiga nycklar (som bla kraschar http-sessionen med Försäkringskassan).

  • Medlem
  • 2005-06-01 11:58

Jag fixade BankID på en PC och flyttade över detta till macen..
följ http://susning.nu/BankID så funkar det!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-28 23:37

Verkar inte som om susning.nu's beskrivning funkar längre.
Har i min cbt-mapp följande:
BIDT.krg
cbt.properties
bankid.p12

Försöker ändra efter susnings tips utan framgång.
Någon som på senare tid flyttat bankid från PC till Mac och fått
det att fungera? Vilka rader ska man ändra?

Mvh/Jens

Är det inte bara att importera certen?
Jag har alltid kört SHB i Netscape i OSX och det har funkat fint.
Men förra veckan gick jag över till bankens nya system med kodkort som man skrapar fram
en kod på.
Jättebra tycker jag för då kan man använda vilken dator som helst som är i närheten för att göra sina ärenden.

Har aldrig följt någon instruktion på susning.nu, men häromdagen uppdaterade jag certifikaten för Bankid i VirtualPC. Sedan exporterade. Filerna som kopierades till mac-sidan:
BIDT.krg
bankid.p12

Fungerar perfekt!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 12:07
Ursprungligen av morgan_a:

Har aldrig följt någon instruktion på susning.nu, men häromdagen uppdaterade jag certifikaten för Bankid i VirtualPC. Sedan exporterade. Filerna som kopierades till mac-sidan:
BIDT.krg
bankid.p12

Fungerar perfekt!

Hmm... det är ju precis så jag gjort. Körde dock riktig PC istället för virtuell men det är ju ingen skillnad.

På test.bankid.com dyker mitt BankID upp men när jag fyller i lösenord och klickar OK
så blir java-scriptet "grått" och verkar hänga sig. Har väntat typ 10 min utan att något
hänt. Kanske är nått problem med java på min Mac. Kör med Netscape 7.1.

Behöver man kanske importera BankID på SHB sida för att det ska bli aktivt?

Jag sparade bank id på usb disken som jag har i nyckelringen, nu går den både till Pc och macen
Hans

Jag skapade idag BankID på Handelsbanken med Virtual PC. Kopierade sedan hela cbt-mappen(innehåller tre filer) till min hem-mapp. Funkar klockrent med Safari!:)

Ursprungligen av souljens:

Hmm... det är ju precis så jag gjort. Körde dock riktig PC istället för virtuell men det är ju ingen skillnad.

På test.bankid.com dyker mitt BankID upp men när jag fyller i lösenord och klickar OK
så blir java-scriptet "grått" och verkar hänga sig. Har väntat typ 10 min utan att något
hänt. Kanske är nått problem med java på min Mac. Kör med Netscape 7.1.

Behöver man kanske importera BankID på SHB sida för att det ska bli aktivt?

När jag flyttat filerna till macen kör jag BankID med Safari 2.0.2, INTE Netscape.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-04 23:55

Funkar fint med Safari 1.2.4 åxå

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 02:32
Ursprungligen av morgan_a:

När jag flyttat filerna till macen kör jag BankID med Safari 2.0.2, INTE Netscape.

Får det att funka med Safari nu efter ditt tips. Tackar. Skumt, eftersom SHB kräver Netscape trodde jag detsamma gällde för deras Bank ID.

/Jens

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 11:36

Är det någon som fått bank-id att fungera med FSB´s nya internet bank?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 11:09

Kul det måste jag prova, har ett företag i handelsbanken men det borde ju vara samma som för privatpersoner.

Och vad drar man för slutsats av detta?

Det måste ju vara så att bankerna använder fel kompetens när man har tagit fram e-legitimation eller också vet inte vad de som tagit fram Bank ID vad de sysslar med.

1
Bevaka tråden