Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min bok idag!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gjorde en bok i iPhoto över hustruns måleri.
Den kom med UPS idag och jag måste säga att jag är nöjd.
Över förväntan faktiskt.
Bra tryck , fint papper och ett helt fantastiskt slutresultat.
Och till ett rimligt pris också.
Jag tycker 496 kr inkl allt för en inbunden bok med 32 sidor är
riktigt vettigt.
Normalt sett är ju allt som har med Apple att göra svindyrt men den
här boken tycker jag faktiskt att jag fått till ett billigt pris.

Så jag rekommenderar gärna er att pröva själva att göra en egen bok
kring nån företeelse!
Slutresultatet blir mycket bättre än vad man förväntat sig.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-28 19:02

Har aldrig ens övervägt detta förrän jag läste ditt inlägg. Får väl ge det en chans då.

Kul! Skulle du kunna lägga upp en bild på hur det kan se ut?

Jag har en kompis som gjorde en bok genom iPhoto men blev inte lika förtjust i denne.

Andra ställen som gör samma sak:

http://www.fotolabo.se/sverige/fotobok.php
http://www.gordinegenbok.se/

--
Daniel

Kristofer
Så här blev omslaget och ett exempel på insida!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-28 21:35

sventa46: körde du med detta "hack" eller standard?
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72843&highlight=iphoto+bok

  • Medlem
  • 2005-12-28 22:12

Verkligen fina bilder du har i boken. Bra gjort!

svampmoln , tack för det tipset , det ska jag testa nästa bok vi gör!

Tack MP , här har du en hel drös : http://www.gullmarie.info.se

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-12-29 01:51

när det kom med ups... fick du ta emot paketet själv eller hämta du ut det på posten med avi o.s.v..

För jag har beställt en bok som kommer efter nyår(skulle ha kommit innan jul) men nu är det så att jag reser hemifrån den 1:a så om den inte kommit på den första så kan inte jag själv ta emot den eller hämta ut den.

Så om det är ett avi så är det inga problem för då hämtar en annan person ut den. Men om det levereras till dörren eller liknande så vet jag nog inte riktigt vad jag ska göra..

tacksam för svar

ps: mkt trevligt att du uppskatta din bok, gör mig säkrare på att jag gjort ett bra val... plus att jag använde hacket så ska berätta hur det blev sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-29 09:49

Jag fick min bok igår. Ett fint kuver med en mellanstor fotobok med mjuka pärmar. Först blev jag förvånad att den var så tunn, men sedan blev jag mer och mer imponerad och nöjd.

Fotoböcker är faktiskt en perfekt produkt. Det ultimata sättet att spara sina bilder på ett annat sätt än i datorn. Man slipper framkalla, sätta in i album och allt sånt och man får med precis de bilder man vill ha och kan dessutom leka med bildstorlekar, layouten och så vidare. Mycket bra. Det kommer att bli fler böcker för mig. Min vän undrade om han kommer att kunna göra lika fina böcker när han köper mac

Jag har inte använt hacket men tänker göra det nästa gång.

Klas , testa hård pärm nästa gång!
Det blir mer "bokkänsla" över det då!
Mitra
Betr leverans så kom det till dörren med UPS!
Men gå till UPS hemsida och skriv in numret du fick på mail från
Apple så ser du var godset befinner sig!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-29 15:04

Jag har gjort flera fotoböcker i olika format. Denna funktion från Apple är sensationell - sanslöst hippt! Priserna är också sensationella. Den enda begränsningen är typsnitt - man kan inte använda vilka fonter som helst. Men detta kan man leva med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-29 15:09
Ursprungligen av mjg:

Den enda begränsningen är typsnitt - man kan inte använda vilka fonter som helst. Men detta kan man leva med.

Det går ju att ändra typsnitt när man gör boken. Räcker inte det? Eller menar du att det är vissa typsnitt som inte fungerar? Någon speciell sort?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-03 15:29
Ursprungligen av klas:

Det går ju att ändra typsnitt när man gör boken. Räcker inte det? Eller menar du att det är vissa typsnitt som inte fungerar? Någon speciell sort?

Använder man dom kända traditionella typsnitten är det nog inga problem, men jag har fått mail (från mailrobot) en gång där Apple förklarade att dom inte kunde printa min bok p.g.a. typsnittet som använts - jag använde Scala Caps Sans Serif om jag inte minns fel.

Ursprungligen av klas:

Det går ju att ändra typsnitt när man gör boken. Räcker inte det? Eller menar du att det är vissa typsnitt som inte fungerar? Någon speciell sort?

Vissa Postscript Type 1-typsnitt.

Tackar för bilderna Sventa! Ser ju riktigt trevligt ut.

Du målar riktigt fina bilder Sventa, om man kunde ge dig kharma så skulle du fått det genast

Nja nu är det inte jag som målar , utan min hustru!:)
Själv klarar jag knappt en streckgubbe!:))

Jaha, isf får du väl hälsa

  • Oregistrerad
  • 2006-01-03 10:11

Fint fint!

Fast när jag fick min fotobok måste något galet ha skett... jag fick inga uppslag! Alla sidorna hade lagt sig på högersidan. Jag reflekterade inte över det så mycket när jag fick den. Men nu när jag såg dina sidor så blir jag lite besviken. Man redigerar ju sidorna och uppslagen med bildkompositionen i åtanke. Har någon mer råkat ut för detta?

PS. Jag gjorde hacket som står skrivet ovan. Bilderna blev kanon... men kan det ha påverkat slutresultatet med sidorna?

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-01-03 12:56
Ursprungligen av hawknew:

Fint fint!

Fast när jag fick min fotobok måste något galet ha skett... jag fick inga uppslag! Alla sidorna hade lagt sig på högersidan. Jag reflekterade inte över det så mycket när jag fick den. Men nu när jag såg dina sidor så blir jag lite besviken. Man redigerar ju sidorna och uppslagen med bildkompositionen i åtanke. Har någon mer råkat ut för detta?

PS. Jag gjorde hacket som står skrivet ovan. Bilderna blev kanon... men kan det ha påverkat slutresultatet med sidorna?

det är itne så att du slog av "dubbelsidor" grejen på teman? för då läggs allt på högersidan..

annars får jag min senare idag så då kan jag kolla. jag gjorde hacket med så....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-03 11:59

Denna lite dolda tjänst är helt och hållet suverän! Folk man visar sina böcker för blir helt klart imponerade och ställer frågan - "Hur gör man det? Är det svårt?. När man visar dom hur enkelt det är så fattar dom inte riktigt...

Har beställt böcker för över 6000:- vid det här laget. Suveränt att samla sina bästa bilder på barnen, släkten och olika händelser man vill föreviga i en snygg förpackning med egen text till bilderna.

Helt och hållet suveränt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-27 22:57

Tänkte att det var onödigt att skapa en ny tråd när denna redan finns. Jag gjorde en bok i iLife 06 och efter ca 2 veckor så har vi fått den. 82 sidor med bilder från min Brasilien resa där jag träffade min sambo för första gången. Jag var då PC nisse och det var hon som fick mig hit till mac världen. Jag ska försöka lägga upp en länk med några bilder hur det ser ut men jag kan säga att jag är verkligen imponerad. Trots att det blev nästan 1000:- för få boken så känns den värt varenda öre och bara känslan att blädra genom sina bilder känns riktigt bra. Det kommer att bli fler böcker det kan jag lova!

Jag tycker att det är lite synd att man inte få se eller höra så mycket om andra böcker som gjort er glada. Och jag kännde innan jag skulle skicka iväg boken för att bli tilverkad en viss ångerst dels för att det blev dyrare änn jag beräknat och dels att man nästan bara sett Apples reklam foton på sina böcker och det ger en kännsla av otrygghet och som kanske många känner.

Jag vill därför som Sventa46 visa lite hur det kan bli.

Ursprungligen av what:

Trots att det blev nästan 1000:- för få boken så känns den värt varenda öre och bara känslan att blädra genom sina bilder känns riktigt bra. Det kommer att bli fler böcker det kan jag lova!

Vad kul att höra! Jag var rätt nöjd med min bok, fast det var ju med den sämre upplösningen, skulle säkert vara ännu mera impad nu.

Ursprungligen av what:

Jag tycker att det är lite synd att man inte få se eller höra så mycket om andra böcker som gjort er glada.

Jag gav bort min bok som bröllopsgåva, så jag har tyvärr inte kvar den, annars hade jag kunnat ta bilder på den.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-28 08:07

Bilder kommer lite senare i eftermiddag.

Senast redigerat 2006-02-28 09:26

Adrian - visst sa Steve på senaste stora konventet att det nu är mycket bättre kvalitet på böckerna? jag har en som är gjord med gamla kvaliteten (gjord augusti-05) så det ska bli spännande att se hur mycket bättre nästa bok blir.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-28 09:48

Jag har ingen aning om vilken kvalitet det var tidigare. Men jag är mycket nöjd och det känns bra. Det är inte Foto kvalite men det går att jämförsas med bilder från en riktig foto bok av en fotograf som man köper ute i butik. Nu har jag bara fotoat med en enkel sony digital kamera och upplösningen på bilderna har varit 1600x1200 Möjligen med högre kvalitet på optik och kamera och samt om de där extra pixlarna kanske man kan skapa ännu vassare bilder. Men även om det inte är foto kvalitet så känns det mycket bra.

Färgerna är inte riktigt vassa på alla bilder de känns lite nertonade lite "gråa" inget jag stör mig på så mycket men några bilder upplevs lite vassare på skärmen. Annars känns färgerna naturliga.

Någon bild har blivit svagt randig som om det var en utskrift från skrivare. detta syns inte tydligt utan man måste kolla närmare på bilderna.

Boken känns rejäl och det är ett plus det känns som ett bra format på boken. Svart tyg runt om och det känns bra.

Pappers kvaliteten känns också bra. Det fungerade bra med åäö i texterna.
Som helhet att få ha några minnes bilder i en bok mycket bra. Det känns som det är en bra present eller ett bra sätt att vissa upp sin portfolio tex. Min bok inerhåller 82 sidor och kostade ca 997 inkl frakt vilket blir ca 12kr per sida och det är + -0 om man skulle skriva ut 82 sidor A4 på en färg skrivare.

Ursprungligen av what:

Färgerna är inte riktigt vassa på alla bilder de känns lite nertonade lite "gråa" inget jag stör mig på så mycket men några bilder upplevs lite vassare på skärmen. Annars känns färgerna naturliga.

Så kommer det dock alltid att bli. På skärmen ser du bilderna i RGB. Det är en mycket större färgrymd än den fyrfärgsrymd (CMYK) som bilderna trycks i.

Tack för inläggen annars. Ser fram emot att testa att beställa en bok själv...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-26 19:46

FIck min bok häromdagen.

Bilderna var väl rätt ok, men all text som fanns med på sidorna i iPhoto SAKNADES i boken..

Kasst. Har kontaktat Apple via en knölig supportsida.
Återstår att se vad som händer nu.

325 spänn kostade fiaskot.

Ursprungligen av Micke F:

Återstår att se vad som händer nu.

Så, vad hände? Har det löst sig?

Bevaka tråden