Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera Video???

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick en ENORMT grym julklapp i år: En videokamera med allt från grym zoom till mikrofonmuff ( ) och så tar den självklart vanliga VHS-Band... Kameran är från 80-talet men är en RIKTIG PROFFSKAMERA !!!

Nu undrar jag om det går, och isf vad jag behöver, för att redigera film i min PMG3 233mhz med OS 8.6 (:D ), både hårdvaru- och mjukvarumässigt???

HUR svårt är det att redigera film??? Jag vill helst undvika att hålla på och läsa en massa bara för att komma igång och redigera (som jag fick göra när jag skulle börja filma då det var en hel vetenskap att starta en inspelning )!!!

Ja, det är ju ingen dundermaskin du har direkt, det går att redigera film på den, men eftersom processorn är rätt så slö så får du hålla dig vid format så som Component Video eller MJPEG som inte drar så mycket kraft, men däremot tar mycker plats.

EDIT:
Redigera film är inget svårt när man väl lärt sig det, man behöver bara kunna några gyllene regler samt några funktioner i programmet du ska använda, så kan du göra enkla grejer enkelt.

Program, kan du leta och se om någon snäll skäl ger bort sina gamla Adobe Premiere eller liknande.

Ursprungligen av apple4ever:

Ja, det är ju ingen dundermaskin du har direkt, det går att redigera film på den, men eftersom processorn är rätt så slö så får du hålla dig vid format så som Component Video eller MJPEG som inte drar så mycket kraft, men däremot tar mycker plats.

EDIT:
Redigera film är inget svårt när man väl lärt sig det, man behöver bara kunna några gyllene regler samt några funktioner i programmet du ska använda, så kan du göra enkla grejer enkelt.

Program, kan du leta och se om någon snäll skäl ger bort sina gamla Adobe Premiere eller liknande.

Aha, så då är det megahårddisk som gäller då???

Jag vet att datorn inte är något rivjärn, men jag kom att tänka på den tiden den var "modern", redan då kunde man väl tekniken med att redigera film i datorn, eller???

Och isf kan de ju inte heller ha använt några rivjärnsdatorer heller!!! Även min datormodell har ju varit modern en gång i tiden, och man har kanske rentav använt sådana här datorer för att redigera film!!!

Vad är då förresten Component Video & MJpeg, skillnader m.m???

Och nu har jag ju mjukvarukrav (Adobe Premiere), men vad behöver jag för hårdvara???

Den "slutgiltiga" idén är att få mina redigerade filmer på VHS igen, precis samma media som jag spelar in på!!!

Hur svårt det är att redigera är lite svårt att svara på.
Det beror helt på vilket resultat du vill få fram.
Jag fick i uppdrag att lära mig Final Cut PRO för ett par år sedan och det jag gjorde då var att köra igenom de tutorials som följde med i paketet.
Med de kunskaperna jag fick där kunde jag faktiskt slänga ihop en kortare filmsnutt som vi sedan körde på en mässa. Sedan när jag satte mig igen inför ett nytt projekt så kom dök det upp problem som måste lösas och när jag sökte svar hittade jag ett forum som hjälpte mig otroligt mycket. Dessutom så läste jag mig till massvis av svar i manualen (som ät FEEEEET). Men faktum är att man lär sig bäst genom att prova, prova, prova, leta svar och prova igen.

Men att göra enkla klipp i rätt ordning kräver inte så mycket läsande.

Lycka till

- Slice -

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-12-28 09:43
Ursprungligen av martinalexander:

Fick en ENORMT grym julklapp i år: En videokamera med allt från grym zoom till mikrofonmuff ( ) och så tar den självklart vanliga VHS-Band... Kameran är från 80-talet men är en RIKTIG PROFFSKAMERA !!!

Nu undrar jag om det går, och isf vad jag behöver, för att redigera film i min PMG3 233mhz med OS 8.6 (:D ), både hårdvaru- och mjukvarumässigt???

HUR svårt är det att redigera film??? Jag vill helst undvika att hålla på och läsa en massa bara för att komma igång och redigera (som jag fick göra när jag skulle börja filma då det var en hel vetenskap att starta en inspelning )!!!

Om du vill redigera i bra kvalitet behöver du också ett bra Video "fångar" kort, de ingångar som ev. följde med på din G3'a "om du har tornmodellen" kan inte "fånga" med bättre upplösning än ca 1/4 av det din kamera har, Har ett proffs kort som ligger och skräpar PM mig om du vill veta mer.

Kom ihåg at inte slänga ut allt för mycket pengar på den gamla datorn bara
Jo, Component Video tar 20 Megabyte/s av hårddisken, alltså ingen höjdare, MJPEG kan man bestämma kvalitéen själv, men brukar inte ta mer än 2-5MB/s i bra kvalitée.
Videoredigera kan man även göra enkelt i QuickTime Pro om man inte behöver massa flashit som text och övergångar, om du bara vill sätta ihop klippen och kanske lägga till ljud.
Dock är det aningen jobbigare eftersom det inte finns några timelines att se på, men du borde satsa på nåt gammalt Premiere, jag tror jag har ett hemma som jag faktist kan skicka dig, ska kolla under helgen

Jag tror att det kan bli billigare och smidigare i längden att skippa alla idéer att bygga ut G3an och istället köpa en Mini eller en begagnad Power Maciontosh G4.

Ja, men han måste ju isf köpa ett TV-kort för att dra in det analogt i datorn, alternativt........köpa...en -.- PC MED BILLIGT TV KORT OCH REDIGERA I DEN!! Man kan ju köra Linux ifs.

Ursprungligen av apple4ever:

Ja, men han måste ju isf köpa ett TV-kort för att dra in det analogt i datorn, alternativt........köpa...en -.- PC MED BILLIGT TV KORT OCH REDIGERA I DEN!! Man kan ju köra Linux ifs.

Oj. Jag missade att det var en kamera av den gamla typen. :rolleyes:

Ingen liten uppförsbacke du tar på dig om du ska tycka att det kommer att bli värt besväret.. om jag vore du så skulle jag leta efter en konverteringsburk som du kan plugga in kameran i och sedan få ett hanterbart format av... fast även det är tveksamt då OS 8.6 med 233 MHz borde ha förflyttats till närmsta museum... menar inget elakt med det men någon borde nog avråda dig från att gå vidare med det här projektet.

Liten gliring till de som tror att man i en handvändning kan lär sig redigera - ok, på ett år eller så ja då kan man bli en hyffsad knapptryckare, "redigerare" ja då pratar vi några år.

TIPS: OM du vill lära dig grunderna för filmning och lite små goa detaljer då det gäller redigering på nybörjarnivå, ja då kommer du få ut en hel del av denna länk - via iTunes kan du/man prenumrera på hans filmsnuttar: http://www.izzyvideo.com/ Dom är enkla råd som gör att resultaten bli bättre.

Mvh - Olle ( redigerare till vardags, dvs. ca: 36 år )

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-28 14:02

Rent tekniskt sett är det lätt som en plätt att klippa video i dator...men att bli en bra redigerare/klippare är något helt annat. Det handlar om "musikalitet" - känsla för tempo, vilka övergångar som passar till just det klippet och inte minst: Förmågan Att INTE Ta Med Allt - "kill your darlings"...utan att blinka en sekund.
Fixar man dessa parametrar så kan man bli en utmärkt klippare. En del kan aldrig bli det hur mycket dom än klipper...det är som med bollsinne ungefär.
Filmar man så gäller samma lagar för känslan för bildsnitt och sceners längd och tempo - förmågan att avsluta pano/zoom/tilt så att det går att klippa i harmoniskt. man klipper i huvet redan när man filmar.

Att köra mjukvaran - Final Cut t.ex. - är inte svårare än att köra t.ex. Word (för mig är Word värre
iMovie klarar barn av...men det är mycket begränsat...men kul nybörjarapplikation.

Man ska nog inte heller glömma att om man anser att man har en historia att berätta, ja som man brinner lite för ja då är man på god väg. Som jag ser yrket så är det en fördel att man är 2 personer när man redigerar, någon att bolla med där 2 ideér stöts och blöts för att leda fram till något som kan/bör bli ännu bättre. Jag har sett exempel där reporter/producent satt sig ned och redigerat med ett pinsamt slutresultat som följd, kort och gott så bör man vara vaken för lite go input & feedback och sedan vara beredd på att göra en hel del förändringar till det bättre.

Fick höra av en kompis som går media att de på skolan har gamla redigeringsmaskiner som man kopplar mellan tv och kamera och styr med små rattar och "drar" över effekter m.m...

NUUU blev jag VÄLDIGT intresserad, men finns sådana att köpa för personligt bruk???

Om du nu på fullaste allvar ska satsa på detta så ring runt till lite ställen och fråga om dom är villiga att skänka lite utrangerade prylar till dig, kort och gott så är det ingen som ens skulle komma på tanken att betala för så gamla grejor. Jag köpte förvisso en sådan bandare på en loppmarknad i Dalsjöfors, hmm.. fick en nostalgi trip. Den har en himla massa BNC-kontakter, inbyggd TBC, 422-styrning för t.ex redigeringspanel, tror jag gav 30 kronor för den. Vill med det bara ha sagt att det du letar efter i det närmaste kan betecknas som skrot om än med viss tur fungerande skrot. En vild gissning är att den typ av bandare som du hört talas om inte har tillverkats de senaste 15 åren, dvs. inga reservdelar.

hehe, om man nu bara visste var man fick tag på sådana eller vart man skulle ringa =D... Har ingen aning!!!

Det är väl bara att gå på nån loppis eller gå till någon skola som har sådan utrustning liggandes och fråga.

Men... VARFÖR tillverkas inte sådana i "modern design", och vad finns det för möjligheter med en sådan apparat, är den bara till klippning eller???

Vad jag vet så är det rattar, med dom så får man ratta sig fram till rätt frame(25 frames/s) sen klippa och ha sig, jag har inte använt en sån själv, men antar att man ska ha kameran kopplat till redigeringmaskinen, sen koppla redigeringsmaskinen till en video om den inte har en inbyggd video vilket den brukar ha.
Nu för tiden så behöver väl ingen såna nya, kanske finns att köpa till datorer, allt sköts ju så lätt digitalt nu, så varför ratta när man bara kan klicka på några knappar?

Jojo, men som skrivet ovan så tar ju digital redigering en jäkla plats på hårddisken!!!

Ursprungligen av martinalexander:

Jojo, men som skrivet ovan så tar ju digital redigering en jäkla plats på hårddisken!!!

Nja... med tanke på hur billiga hårdiskarna blivit så kan jag inte hålla med dig om detta.. du får en USB2-disk på 320 GB för under 1.800 kronor - där får du plats med i runda slängar 20 timmar råmaterial när det är DV. ONOF rear en WesternDigital för 1.790 kronor just nu.

Ja, men du frågade ju varför man inte tillverkar nya modeller längra av dessa ratt-maskiner, saken är just det att det är proffs som köper dem oftast och alla som skulle kunna köpa en ny sådan för 10000:- skulle nog helldre köpa sig en dator med digital videokamera för samma peng och få riktigt bra kvalité på bilden samt enklare att konvertera till andra format.
Men jag förstår vad du menar, helt och hållet. Hur stor är din hårddisk förrästen?

Apple4ever i Borås har en poäng... berätta hur stor/liten hårdisk du har ( dvs. ledigt utrymme ) så blir det lättare att säga om du verkligen ska bry dig om detta ifall du inte kan tänka dig att köpa en extern disk. Räkna med att du utöver råmaterialet även ska ha plats för renderingar och möjligen skriva ut projektet till en MPEG4-fil eller så...

Höhö, då MÅSTE jag nog köpa en ny disk, den interna är på 4gb...

Nej, men först så visste jag ju absolut inte något om detta, och jag trodde faktiskt att man i något program kunde redigera filmen direkt från kasetten precis som en sådan där ratt-maskin ;-)!!!

Jag har ALDRIG sysslat med det tidigare, men jag VILL hemskt gärna lära mig... Har ändå haft stora planer på att uppgradera maskinen rejält, ÄVEN om det är "overkill"!!!

Men du, släng inte ut för mycket pengar som sagt, annars kan du kanske spara ihop, leta & hitta en begagnad DV-Kamera(digital video) och sen köpa en nyare dator, t ex så räcker en PowerMac G4 400MHz faktist till för att hålla på med DV, en sådan maskin borde inte kosta mycket nu.

DV tar bara upp 3.6 MB/s (d.v.s ca 12GB/h), men du behöver helt klart en nyare dator för att köra den komprimeringen, för du kommer inte så långt med din G3a på 233MHz förrutom om du vill handskas med überstora filer.
Det krävs en kraftig maskin för att konvertera Analog signal till DV, så det kan du ju glömma om du inte vill slänga ut 5000:- på en Dubbel MDD G4.
Men med en 400MHz G4 kan du lätt få över digital film till digitalt video format, alltså DV.

Med G4an kan du ju lätt köra OSX med iMovie som en början, jag kör själv iMovie, med några mer plug-ins så tycker jag faktist att jag får väldigt fina saker gjorda. Har inte råd med Final Cut direkt..

Tänk igenom detta noga innan du köper något så att du inte gör nåt fel, tänk på att du kan inte hålla på med din G3a hur länge som helst. Ibland hittar man en G4 för 1500:- vilket jag tycker är helt acceptabelt beroende på vad det är för grejjer i den.
Tänk på att G4an bara kan använda USB tangentbord och inte ditt gamla ADB.
DV kamera brukar ligga på 2000:-, det måste vara FireWire på kameran, annars är det kört. Visst, det finns billigare MPEG4 kameror för 1000:-, men du bestämmer ju bildkvalitéen du vill ha.
Ska skicka dig några länker på vart du kan leta dator och kamera om du inte redan har massa.

Senast redigerat 2005-12-29 10:46
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-29 10:50
Ursprungligen av apple4ever:

DV kamera brukar ligga på 2000:-, det måste vara FireWire på kameran, annars är det kört. Visst, det finns billigare MPEG4 kameror för 1000:-, men du bestämmer ju bildkvalitéen du vill ha.

Var finns så billiga kameror????

Ursprungligen av mjg:

Var finns så billiga kameror????

www.annonsdirekt.se t ex.
Alltså, nu snackar vi begagnat här, nya kostar runt 3200 på netonnet har jag för mig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-29 10:47

Idag ger man i princip bort videomoxrar typ FORA (6 kanaler komponentvideo!). Det handlar om en rackmonterad 30-kilos låda och kontrollpanel med ädelträsidor och miljoner lysande knappar. Allt byggt av komponenter av absolut högsta klass - the state of the art. När dom kom på 80-talet så kostade dom flera hundra tusen spänn!! Idag vill ingen ha dom - dom går till skrot. Idag är allt utan SDI ointressant för proffsbruk.

Men Martin, kan du säga ungefär hur mycket du vill spendera så kan det hjälpa oss att hjälpa dig

Martinalexander, du kanske skulle gå en kurs, typ liknande fritidsgård och mer eller mindre gratis prova på om du verkligen kommer att få mersmak på detta med att filma och redigera - risken är annars att du tröttnar efter att ha handlat på dig en massa kilo utrangerad utrustning. När det gäller DV-kameror så fråga oss först innan du handlar, Apple har en lista över kameror som dom har förklarat som kompatibla med OSX, det finns alltså kameror som fungerar dåligt eller inte alls. För några år sedan så var JVC ett av de märken som användarna hade stora problem med.

Njae, inga kurser... Har gått flera år utan att hittat jobb och pendlat mellan praktikplatser eller utbildningar (är utbildad bilmeckare UTAN körkort (kass utbildning, INGEN fick körkortet klart)) och därför har jag ej fått jobb!!!
Nu har jag gjort en tremånaders praktik på en bilvårdsfirma och nu fått förlängt tre månader med GARANTI för fast anställning efteråt!!!

Men nu har jag iaf sparat en massa pengar, ska lägga 4000 (el. minus) kr på en dator med utrustning...

Men I-N-G-E-N DV, nu har jag ju fått kameran i julklapp för att jag skulle använda den, så den vill jag fortsätta med!!!

Det är förresten en Panasonic MS1 och en bild finns här:
http://www.videokamery.cz/obrazky/a1-ms1-B.jpg

(inte min kamera & så fick jag ej axelstödet med, men dock ett NYTT extrabatteri =P...

Men det SKRIIIKER proffs om den, så jag VILL använda DEN!!!

Bevaka tråden