Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modem och Router - sant?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-12-25 14:39

God fortsättning alla experter!

Har köpt Netgears DG632 ADSL-modem och? router etftersom jag tänkte sätta upp ett trådlöst nätverk till min ibook samtidigt som jag kör imacen via ethernet. Har Bredbandsbolagets ADSL med fast IP.

DG632 fungerar bra som modem, om jag i setupen väljer alternativer modem. Den verkar fungera som router om jag väljer det alternativet, åtminstone får jag en IP-adress som verkar trolig, men i detta läge fungerar den inte som modem. Jag kan fylla i alla rutor med uppgifter men de sparas inte.

Enligt den svenska installationsguiden är detta en "Router med Inbyggt ADSL-modem". Men när man loggar in på routern finns valet i setup devise Modem or Router (rullist). Detta tyder på att det är en pryl som är antingen eller, inte både och.

Kan lägga till at setup wizard inte klarar att ställa in automatiskt.

Är problemet att jag har fast IP eller att jag köpt fel pryl?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-27 22:36

Det finns ingen orsak varför du inte ska kunna använda en adsl/routerkombination bara för att du har fast IP. Isåfall är det en ovanligt dum begränsning från linksys sida. Hur har du haft det kopplat tidigare, innan du köpte routern?

Jag skulle kunna tänka mig att BBB knutit ditt fasta IP till den dator du hade tidigare, så den alltid får samma IP från BBBs DHCP-server. När du ställer in routern som router så försöker den fråga ip-adress istället, och eftersom BBB inte känner igen den så får du inget IP.

Min Linksys-router har en ruta där man får fylla i en egen MAC-adress om man vill, för just detta ändamål.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-28 10:33

Har inte någon erfarenhet av den aktuella modellen men har en DG834G och det som skiljer modellerna åt verkar vara att DG632 inte har inbyggd switch eller trådlöst nätverk efter att snabbt kollat databladen.

Om modemet fungerar och du kan du surfa fungerar ju både modem, router och uppkopplingen, eller?

Men du nämner trådlöst nätverk ovan, fixar du det på annat sätt eller finns det fler varianter av DG632 som har inbyggt trådlöst nätverk? Vad jag kan se har DG632 bara en ethernet- och en USB-port, förutom själva ADSL-modemet.

Med DG834G kan man f ö ange egen MAC-adress om man vill.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-12-28 21:02
Ursprungligen av tonbe370:

Om modemet fungerar och du kan du surfa fungerar ju både modem, router och uppkopplingen, eller?

Nja, det är så här:
I admingränssnittet kan man gå in och styra om prylen skall vara modem ELLER router. Om jag väljer router fungerar den inte som modem och om jag väljer modem fungerar den inte som router. Så egentligen finns det en logik i detta. MEN - i den svenska bruksanvisningen står det modem OCH router. Dessutom är den bestyckad med ETT uttag för nätverk, ETT uttag för telefonlinje och ETT USB-uttag. Jag ser inte hur man kan använda en sådan pryl som enbart router, eller tänker jag fel?

Det trådlösa löser jag med en airport express kopplad till switchen som sitter och väntar på en IP-adress från routern.

Om man inte själv kan byta MAC-adress (MAC står för något i stil för Media Access Control och inte för Macintosh) så kan man ringa i det här fallet Bredbandsbolaget och säga att man t ex bytt dator och vill att de uppdaterar sin databas så att de läser in den nya MAC-adressen.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 01:54

Den ska fungera både som modem OCH router. Jag skulle köra på "Router Device Mode", som ger ett lokalt skyddat nätverk, innebär alltså inte att modem-funktionen slutar fungera. Om du vill att AirPort:en och andra datorer kopplade till switchen ska få ett IP-nr automatiskt måste DHCP vara aktiverat i routern. Om du har fortsatt problem, kolla att routerna har senaste firmware, enligt Netgears hemsida är det "Beta Version 3.6.0" (jag har kört med beta-versioner på min DG834G och det har fungerat bra).

Klipp från manualen jag laddade ner.
--
Modem or Router Device Mode
The DG632 modem router can be set to operate in either Modem Device Mode or Router Device
Mode.

Modem Device Mode
When set to operate in Modem Device Mode, your computer must be configured for whatever
settings your ISP requires. Also, if your ISP uses software to establish your Internet connection,
the DHCP spoofing feature will eliminate the need to run that software.
When DHCP spoofing is enabled, the modem obtains the actual Internet WAN IP address from the
ISP during connection setup and forwards it to the attached computer.

Router Device Mode
In Router Device Mode, the DG632 supports configuration of the Transmission Control Protocol/
Internet Protocol (TCP/IP) parameters and login functions on the modem.
The DG632 supports Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) and Routing
Information Protocol (RIP). Appendix B, “Network and Routing Basics” provides further
information on TCP/IP.
• Automatic Configuration of Attached PCs by DHCP
The DG632 dynamically assigns network configuration information, including IP, modem,
and domain name server (DNS) addresses, to attached PCs on the LAN using the Dynamic
Host Configuration Protocol (DHCP). This feature greatly simplifies configuration of PCs on
your local network.
• DNS Proxy
When DHCP is enabled and no DNS addresses are specified, the modem provides its own
address as a DNS server to the attached PCs. The modem obtains actual DNS addresses from
the ISP during connection setup and forwards DNS requests from the LAN.
• Classical IP (RFC 1577)
Some Internet service providers, in Europe for example, use Classical IP in their ADSL
services. In such cases, the modem is able to use the Classical IP address from the ISP.
--

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-12-31 18:47

Sådärja, nu är nätverket i drift!

Efter kontakt med BBB lade jag Modem/Routern åt sidan och köpte en enbart router med trådlöst nätverk och switch, D-link DI 614+. BBB säger att man inte kan lova att man har stöd för andra modem än sina egna, så det så. Men jag kör med mitt gamla, D-link DSL-300G och det går jättebra. Enda problemet var att första D-linkroutern var felaktig, den rebootade var tredje minut, så det blev ändå en ganska lång historia. Men nu är den utbytt.

Men svaret verkar vara att Modem + Router är bara sant ibland, beroende på vilken ISP man har.

Det har inte med MAC-adressen att göra, med gamla modemet kan jag köra med olika datorer och det fungerar klockrent, med eller utan router. Har t.o.m. haft en PC ansluten, men den fick snabbt virus, har ju brandväggen i macen, hi-hi.

Gott slut på 2005. Kom ihåg att nästa år är det noll sex hela året!

1
Bevaka tråden