Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FW och USB samtidigt ?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tyvärr konstaterat att mina gammla fw-drivar inte kan få nyare firmware som egentligen skulle behövas och snubblade över en för mig möjligen intresant extern fw-drive från Western Digital ( Western Digital USB2.0/Firewire 320GB 8MB Dual Option ). När jag så läste en recention av disken som en privatperson skrivit några rader hos Komplett.se så står där att "Överföringen sker via USB och firewire samtidigt (manualen rekommenderar detta), men det går utmärkt att köra via enbart den ena kabeln." Blir något förvånad över att dom tydligen rekomenderar att båda kablarna bör vara inkopplade. Så min fråga är då, har WD hittat ett sätt att snabba upp överföringarna på ett nytt sätt eller kan det bara vara ett missförstånd?

Off-topic: Det blir inte fler gånger att jag köper ett udda märke av en fw/usb-diskdrive, gillar inte att behöva upptäcka att leverantören inte släpper uppdaterade firmware, grejerna måste ju fungera längre som t.ex när Apple uppgradera sitt OSX. Mina gamla diskar fungerade bra fram tills jag gick över från Panther och över till Tiger.

Det som skulle kunna hända är att hårddisken monteras två gånger i Mac OS X och att du då beroende på till/från vilken monterad volym du överför data kan välja vilken överföring du vill använda och t ex överföra en fil genom USB samtidigt som du överför en annan via FireWire.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-28 03:44
Ursprungligen av Olle@mac:

Off-topic: Det blir inte fler gånger att jag köper ett udda märke av en fw/usb-diskdrive, gillar inte att behöva upptäcka att leverantören inte släpper uppdaterade firmware, grejerna måste ju fungera längre som t.ex när Apple uppgradera sitt OSX. Mina gamla diskar fungerade bra fram tills jag gick över från Panther och över till Tiger.

Får man lov och fråga vilken tillverkare det är?

Ursprungligen av Flip:

Får man lov och fråga vilken tillverkare det är?

Förmodar att du avser den krånglande disken. Beteckningen är "Prolific PL3507 Combo Device", när jag försöker mounta den via FW så går inte detta även fast Skivverktyg kan se den. Skivverktyg misslyckas med att formatera disken via FW. När jag testar samma sak fast via USB så står det "ST312002 6A Media". Att det står "Media" kan möjligen ha att göra med att jag för länge sedan hade döpt en disk till Media och siffrorna tror jag härrör till Seagate Baracudas sätt att märka diskar.

Just i skrivandets stund då jag upptäckte att den även har en USB in/utgång (Combo) så testade jag att försöka formatera den via USB, allt i tron att det åter igen skulle sluta med att det inte gick... några sekunder senare är jag klart förvånad över att det lyckas att formatera via USB men inte via FW... mycke underligt. Så med detta så kanske problemet är löst... fast något underligt är det att det inte går att formatera via FW. Har nu testat att avmontera och montera via FW och allt beter sig helt normalt, behöver inte skifta mellan de 2 olika in/utgångarna.

God fortsättning

1
Bevaka tråden