Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacOS X 10.2.3 är släppt

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har lanserat en ny uppdatering för MacOS X användare - nu är version 10.2.3 tillgänglig via programuppdaterings-funktionen i systemet:

"10.2.3-uppdateringen ger förbättrad funktionalitet och ökad pålitlighet för följande program, verktygsprogram och tekniker: AppleScript, Classic-kompatibilitet, Skivavbildning, Skivverktyg, Bildinsamling, Mail, OpenGL, Utskriftskontroll och Rendezvous. Den ger också förbättringar för ljud, skivinspelning, grafik, utskrifter och AFP- och WebDAV-nätverk. Uppdateringen ger även uppdaterade säkerhetsfunktioner och inkluderar de senaste säkerhetsuppdateringarna."

- Du läste det först på 99mac.com! -

Tack till Valle99 & Olav Rust för tipset!

[ 19 December 2002, 23:30: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

Såg två tecken idag på att det var nära, först så var det Connectix som skrev att VPC kräver 10.2.3 när de släppte 6.0 idag, trots att 10.2.3 inte var släppt. Det var mycket snack om på VT.

Sen så var det RAILhead Design som skrev detta:
OS X 10.2.3 Closer Than We Think…?
It’s getting down to the wire: will Apple release OS X 10.2.3 and the updated iApps this week or next? There’s a really good chance they might — even before January 7. We’ll see…

Passar på att posta en lista med samtliga förbättringar. Apples länk fungerar som vanligt inte.

Digital Hub and Peripheral Device Enhancements

* Enhances support for Force Feedback-based USB devices.
* Disc burning speed selection is now retained between Finder CD burns.
* Certain files and folders specific to Mac OS file systems, such as a Temporary Items folder or Desktop Folder, are no longer copied to the disc when burning a CD.
* Addresses a situation in which Disk Copy may not proceed beyond the "Configuring Burn" stage when used with some external FireWire-based CD burners.
* Addresses a potential issue in which some computers do not mount in FireWire Target Disk Mode.
* Improves compatibility for iPhoto and Image Capture with Canon IXY DV, Optura200MC, Elura 40MC, zr50, and GL2.
* Adds disc burning support for some third-party burners, including: LaCie d2 CD-RW 48x12x48x FireWire, LaCie d2 CD-RW FireWire 52x24x52, and BUSLINK RW5252FM 52x24x52x

Networking, iChat and Modem Enhancements

* Addresses an issue in which the computer does not sleep if Personal File Sharing is on.
* Connect to Server may now connect to an FTP server when using the Japanese localized version of Mac OS X.
* Improves compatibility for USB-based CDC modems.
* Connections with iDisk volumes over a busy network or low-bandwidth connection are improved; for example, when attempting to use an iDisk while also playing a streamed Internet radio broadcast via iTunes over a dial-up modem connection (PPP).
* Improves results when selecting iChat message text.
* Improves spacing when using Option-Return in an iChat message.
* Improves results when transferring file names via iChat that begin with a ">" character.

Application Enhancements

* Improves compatibility for the HP Communications application.
* Provides a zero all data feature in Disk Utility, for supported hard disks.
* Improves iPhoto slide show function on some systems which use ATI Rage 128 graphics accelerator chips.
* Allows for improved results with applications that switch emulated address spaces, such as Connectix Virtual PC.
* Improves compatibility for OpenGL-based software on some computers that use ATI Rage 128 graphic accelerator chips; improves reliability for OpenGL-based software while Screen Saver effects are enabled on some computers that use ATI Rage 128 graphic accelerator chips.
* Addresses a situation in which some animated GIFs could cause Preview to unexpectedly quit.
* Allows for improved display of fonts via the Microsoft Word Font Toolbar.
* Improves compatibility with Netopia Timbuktu for TCP/IP connections.
* Improves compatibility for Image Capture when downloading large AVI files from some digital cameras.
* US English spellings are no longer interpreted as correctly spelled when using the built-in British English Dictionary.
* Improves compatibility for Mail when accessing accounts, such as AT&T Broadband, which require SSL v2 or v3 over SMTP.
* Addresses some situations in which the Mail application does not quit as expected.
* Addresses an issue in which Mail may become unresponsive when attaching certain kinds of JPEG files to a message.

Audio Enhancements

* Addresses a potential issue in which sound from some USB audio devices may "stutter" after waking from sleep.
* Addresses an issue in which iSub, when used with some third-party USB speakers, could produce static.
* Improves default reverb setting for applications which use QuickTime Musical Instruments.
* Addresses an issue in which audio recorded from a USB device with a sample rate of 48k or 96k may include distortion.
* Improves results when recording from a USB microphone with a sample rate of 11.025k or 22.050k.
* Addresses an issue in which a MIDI device may unexpectedly fail to be recognized, when several devices are connected.
* Refines MIDI device support by removing compatibility for MIDI devices that are connected via a serial port (which Apple has not shipped with machines for several years).

Printing and Print Center Enhancements

* Improves ability of Print Center to automatically find and add USB printers.
* Enhances default printer selection process after network printers have automatically been added.
* Printers configured with a Rendezvous name are now selectable from a Print dialog window.
* Improves notifications when a job cannot be printed due to a stopped print queue.

Other Enhancements

* Improves keyboard navigation behavior in Column view of Finder.
* Addresses an issue in which the computer could become unresponsive when configuring the Screen Effects preference pane.
* Addresses a situation in which the Dock may unexpectedly quit when attempting to display a hierarchical submenu while certain background tasks are in progress.
* Reduces instances on some computers in which keypresses are not detected by the "Are you sure you want to shut down your computer now?" dialog box when some applications are running.
* Addresses a potential kernel panic situation when disconnecting a USB hub from a Power Macintosh G3 (Blue and White) computer.
* Adds a Canadian English language spell checking dictionary.
* Addresses an issue in which Keychain items could become unusable or not allow password changes after a series of different applications request modifications to the item.
* Addresses an issue in which some Power Macintosh G3 computers may be unable to start up in verbose mode with Mac OS X 10.2.1.
* Addresses a potential issue in which some applications may not quit as expected after a USB device is disconnected.
* Addresses a potential issue in which playing certain system alert sounds could cause the Login window to appear.
* Includes OpenGL 1.4 which contains improvements for all systems.

Källa: MacRumors

Ska bli kul att höra hur våra kära vindtunnlar beter sig med 10.2.3. Några rapporter?

/M

Kan i alla fall rapportera att den surriga Powerbooken inte blivit tystare i alla fall.

Kan också glädja de som använder Suitcase 10.2 att det funkar utmärkt med 10.2.3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 00:33

Innefattar "modifications to the operativ system" Cleardock?
Man är ju lite orolig...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: C-mon:
Innefattar "modifications to the operativ system" Cleardock?
Man är ju lite orolig...

Inga problem med den senaste versionen av ClearDock!
(Även om en varningsruta vid start kommer upp och säger att denna version av ClearDock inte testats med din systemversion, hur skulle den kunna ha gjort det)

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 00:41

hade lite sånt.. cleardock osv,
Fullständig fethäng på min iBook 500.
men efter lite fsck -y verkar de funka.
inkl, cleardock.

Jag tycker att bildskärmen på min iMac Flatpanel känns skarpare, eller så är det bara det att det är sent och jag börjar bli trött.

Mitt första intryck;
Mitt tema som jag tidigare använt har försvunnit, de gamla vanliga ränderna är tillbaka. Dessutom tycker jag mig skönja en aningen bättre prestanda vad gäller fönsterhanteringen i findern. Men detta kanske bara är önsketänkande.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 00:46

Och jag som trodde jag var snabb...

Edit: Att man aldrig är först. Nu var jag ju iofs inte ens tionde...

[ 20 December 2002, 00:48: Meddelandet ändrat av: acke ]

Vågar jag hoppas på bättre kompabiltet med Windows i nätverk?

Jag har _verkligen_ inte lust att konfigurera en linux-burk enbart för att få igång kommunikationen mellan min Mac och Wintel.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 01:44

Håller med Martin! Findern är mycket rappare!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Mitt första intryck;
Mitt tema som jag tidigare använt har försvunnit, de gamla vanliga ränderna är tillbaka. Dessutom tycker jag mig skönja en aningen bättre prestanda vad gäller fönsterhanteringen i findern. Men detta kanske bara är önsketänkande.

/M

Det är bara att lägga in temat igen..

JAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!

)) Nu funkar min DV kamera med iMovie igen - Apple - AJ LOVE JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 14:54

Ha… Apple har fipplat lite med METAL-interfacet verkar det som i OSX 10.2.3… Men alla program påverkas inte. Ta en titt på ex. Kalkulatorn och jämför med iTunes. Knapparna MINIMIZE, MAXIMAZE och CLOSE är nu "nergrävda" i metallen kontral "flytande över". Intressant…

Något jag undrar är vad OpenGL 1.4 innebär för systemet? Bättre prestanda? Mer funktioner - isf vilka? I want to know, now!

Systemet känns snabbare också, alltid nått.

Kul med uppdateringen men mindre roligt att den efterföljande uppdateringen till iTunes 3.01 vill göras varje gång man kollar ifall något nytt tillkommit - se min logg - kör svenska 10.2.3, samma problem både på Tibook 550 och 2x1 GHz´aren:

Fri 20 Dec 14.54.41 Europe/Stockholm 2002: Installerade "iTunes" (3.0.1)
Fri 20 Dec 14.59.32 Europe/Stockholm 2002: Installerade "iTunes" (3.0.1)
Fri 20 Dec 15.03.51 Europe/Stockholm 2002: Installerade "iTunes" (3.0.1)

Nån annan som har upplevt att ICQ 3.2 buggar sig?
När jag drar runt listan "rinner bakgrunden igenom" så man ser ingenting. Detta händer även när jag bara petar på listan.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-20 17:04

Jag har precis samma problem med att den hela tiden vill installera iTunes 3.0.1....

Ännu ett problem: Explorer klarar inte längre av att scrolla, när jag scrollar hänger den delen som visas med s.a.s.

Min vill också uppdatera iTunes, trots att den redan är uppdaterad - skumt.

Samma här ( itunes )

iTunes-problem här också.

Inga iTunes-problem på 5 datorer på jobbet och inga här hemma heller. Kör engelskt system.

Förmodligen kan ni lägga iTunes bland de inaktiva uppdateringarna. Kolla i menyerna på Programuppdatering.

Wow - iDisk är verkligen snabbt nu - Testa !

( d

[ 20 December 2002, 20:01: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Wow - iDisk är verkligen snabbt nu - Testa !

( d

Lika sunkigt som vanligt på min burk tar hur lång tid som helst att visa innehållet i en mapp. Goliath hanterar fortfarande iDisken mycket, mycket snabbare för mig.

iDisk är rappare här också. Tankade hem två filer samtidigt och kunde ändå fortsätta browsa mapparna. Kör kabel-internet.

Jag har en iMac G4 800MHz och jag undrar om jag är den enda som tycker att 10.2.3 känns lite rappare och att Findern och allt annat flyter på snabbare.

Har ni andra upplevet att burken verkar lite snabbare och rappare i allmänhet? Eller jag kanske bara inbillar mig...?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-22 01:37

det svänger kongo!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-26 11:31

Jepp! iDisken har blivit MYCKET snabbare...!
Och all skärmgrafik känns aningen softare... (?!)

Aj lajk itt!

Bevaka tråden