Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Autogenererad trängselskattefråga

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-27 10:36

Tjenixen,

Jag satt och funderade lite kring den kommande trängselskatten och kom fram till att eftersom det är en skatt så måste ju underlaget för skatten vara en offentlig handlig som skall kunna begäras ifrån skattemyndigheten. Steg två i min tanke bana var att om steg ett stämmer borde man tillverka en enkel liten hemsida där folk kan lägga in sitt registreringsnummer och mailadresser som sedan skickar ett mail till skattemyndigheten en gång per dag och begär ett utdrag över de passager som skett under angiven dag. Ni kan ju tänka er vilken kostnad det skulle bli om man får 10.000 personer att anmäla sig till en sådan tjänst. Bara portot skulle uppgå till min. 50.000 SEK om dagen för att inte tala om all administrativ kostnad det skulle innebära med diarieföring och liknande hos skattemyndigheten.

En sådan tjänst borde ju enkelt kunna lösas via PHP och en mySQL databas. Nu var det ett tag sedan som jag satt och kodade PHP men mins jag inte helt fel så kan man väll skapa automatiska script som körs vid en angiven tidpunkt varje dag t.ex?

Senast redigerat 2005-12-27 11:01
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-27 11:04

Moget förslag. Vi kan väl göra såhär vad gäller alla skatter och uppnå full personlig frihet?

Testa att skriva insändare, rösta och engagera dig aktivt politiskt istället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-27 11:15

Moget och moget? Förmodligen är min ide fruktansvärt omogen (precis som jag), men omogen eller ej så gillar jag att testa och påvisa brister i olika system. Och om man med ett enkelt PHP script (vilket egentligen var frågan, går det att skapa script som körs automatiskt) kan generera en fruktansvärd kostnad och arbetsbelastning så anser jag att man både har hittat och påvisat en allvarlig brist.

Offentlighetsprincipen!=Brist

Ursprungligen av a-born:

Moget och moget? Förmodligen är min ide fruktansvärt omogen (precis som jag), men omogen eller ej så gillar jag att testa och påvisa brister i olika system. Och om man med ett enkelt PHP script (vilket egentligen var frågan, går det att skapa script som körs automatiskt) kan generera en fruktansvärd kostnad och arbetsbelastning så anser jag att man både har hittat och påvisat en allvarlig brist.

Jag vet inte om offentlighetsprincipen skulle kunna kallas en brist, sedan tror jag inte direkt att en mailbombning skulle göra att de skickar ut infon till alla. Då kanske de kräver skriftligt via post istället, och då kan ju de som vill ha ett utdrag betala 5kr i porto varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 06:33
Ursprungligen av hanha014:

Jag vet inte om offentlighetsprincipen skulle kunna kallas en brist, sedan tror jag inte direkt att en mailbombning skulle göra att de skickar ut infon till alla. Då kanske de kräver skriftligt via post istället, och då kan ju de som vill ha ett utdrag betala 5kr i porto varje dag.

Nu påpekar ju a-born att det verkar som att bristen är åtgärdad. Man kan få reda på hur mycket man är skyldig via en hemsida. Poängen var ju att man kanske löpande vill ha reda på hur stor ens skuld är.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-27 11:19

Min poäng är att detta gäller alla offentliga handlingar. Du har i såna fall hittat en brist i den statliga administrationen, inte i trängselavgiftssystemet.

Och för att besvara din fråga så funkar det givetvis att skapa skript. Det går också att skapa skript som mailbombar, etc.

Senast redigerat 2005-12-27 12:01
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-27 11:33

Jag ser din poäng. Dock tycker jag inte att detta generellt är en brist eftersom jag gillar offentlighets principen. Däremot blir det en brist när man sätter det i samband med trängselskatteförsöket eftersom det enda sättet att veta hurvida din bil har passerat genom några biltullar eller inte är att begära ett utdrag.

Nu hörde jag precis ett rykte som säger att det kommer att komma en sida där man kommer att kunna gå in och kolla hur mycket som man ska betala för sitt registreringsnummer. Om denna kommer så visar det enligt mig att även de som bestämmer sett en brist och åtgärdar denna med en hemsida som man kan hänvisa till när folk efterfrågar informationen om hur mycket de ska betala. Problem solved.

Tack föresten för svaret på min fråga.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-27 12:05

Ah, ok. Jag tolkade dig som att du mest ville krångla till det för myndigheterna, för att de inför en avgift du är kritisk till.

Systemet verkar ha sina potentiella brister, men vi får hoppas att en del av pengarna man får in kan användas för att utarbeta ett väl fungerande administrativt system.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 14:15

politiker är virrpannor överlag som verkar kämpa för att få gemene man att betala mer än året innan..
ett exempel är bränsleskatt/moms/skatten..
och engarera sig politiskt hjälper föga då ett så stort och komplext system inte "vänder på en femöring" utan kräver oftast flera års arbete tillochmed för småsaker..

Lika bra att välja ut ett land som stämmer helt eller delvis med sina egna idéer och lämna sverige.. med tomas bodström är allt på väg ganska käpprakt åt helvete ändå, så varför ösa vatten i ett sjunkande skepp?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-27 15:08

Politiker är vanliga människor (och visst, vanliga människor är ofta virrpannor). De är inte omöjliga att påverka.

Det är inte så svårt att rösta på ett parti som vill sänka skatten om man vill ha sänkt skatt. Men de flesta i Sverige gör ju inte det. Just nu regerar ju S tillsammans med V och Mp.

Så när demokratin får tala har vi hög bränsleskatt. Det går jättebra att flytta utomlands om man vill.

(Fast nu börjar det här bli väldigt off-topic.)

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-12-27 18:38

Eller så kan man göra det enkelt för sig och beställa en transponder - det har iaf jag gjort (tog 5min)...

Verkar som de personer som klagar mest på försöket, vägrar att införskaffa transponder för att de ska kunna klaga ännu mer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-27 22:25

Offtopic

Off-topic, stänger tråden här

1
Bevaka tråden