Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"den dåliga skärmen...?"

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 09:48

Hejsan på er och tack för ett bra forum.

Har själv en gammal Dell som kraschade (ja för ett halvår sedan), och nu vill man mer och mer ha en bärbar - så det lutar helt och hållet och en iBook. Vad det blir får vi se i januari - efter keynoten. Nu till min fråga. En del vänner jag pratat med är nöjda med sina böcker medan andra tycker att skärmen är sisådär. Skulle någon lite mer exakt kunna beskriva vad en dålig skärm innebär. Kan man använda den till (normal) bildbehandling, videoredigering, eller kanske ljudinspelning. För den fungerar väl till (självklara) saker som ordbehandling och internet...?

/Simon

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-12-26 10:40

Ta det lugnt, simonn. iBookens skärm kanske inte är vassast på marknaden, men den är långt från dålig. Det man tittar på är väl främst ljusstyrka, responstid och upplösning. Hade jag varit dig hade jag slagit till. iBookens skärm duger gott till hemanvändning!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-26 10:46

Nja, det dåliga med iBookens skärm är betraktningsvinkeln framförallt. Man ser nästan inget om man tittar i fel vinkel. Men jag störs personligen måttligt av det. Sitter ju (ok då, ligger) faktiskt med just en sådan dator just nu och surfar obehindrat.

Men jag hoppas verkligen det blir en 13.3"-skärm med bättre betraktningsvinkel och gärna ljusstyrka också framöver!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 10:52

ok... tack för svar. inväntar som sagt keynoten i januari för att se vad som kommer där. en powerbook blir det nog tyvärr inte för där säger plånboken nej. har ni något annat annorlunda som är bra / dåligt och som man ska känna till inför köp så får ni gärna berätta...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-26 11:05

Powerbooken på 12" har samma dåliga skärm, så jag skulle inte rekommendera den.

Egentligen är det mest skärmen jag skulle vilja se bättre på iBooken. Priserna har ju gått ned på TFT-fronten, så nog borde Apple kunna hitta en bättre modell till rimligt pris.

Så vore jag du skulle jag också vänta på Keynoten.

Skärmens dåliga betraktningsvinkel är det som hindrar mig från att köpa en iBook också. Annars är skärmen rätt ok. Men man ska inte behöva sitta i exakt en vinkel för att se vad man har på sin skärm. Färgskiftningar när man flyttar huvudet är inte acceptabelt, speciellt inte om man ska göra något grafiskt. Så samma för mig, väntar på vad dem nya iBookarna har att erbjuda. Är det lika kass skärm blir det inget köp hur snabba och snygga dem är i övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-26 22:28

okej... roligt att höra lite vad andra tänker.
tobiwan: tror du att en eventuell 13,3" widescreen-skärm kommer att göra bättre?

"Skärmens dåliga betraktningsvinkel är det som hindrar mig från att köpa en iBook också."

Förstår inte vad ni snackar om.
Jag sitter här med en nästans sprillans ny 12" iBook och jag kan vrida den hur mycket som helst utan några problem.
Men det vanligaste är ju faktiskt att man har skärmen framför sig!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 21:36

"Dålig" betraktningsvinkel är väl både bra och dåligt. Vill man vara privat offentligt är det nog uppskattat.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-27 22:30
Ursprungligen av svampmoln:

"Dålig" betraktningsvinkel är väl både bra och dåligt. Vill man vara privat offentligt är det nog uppskattat.

Ja, såklart! Det är en feature.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 14:33

Jag skulle inte kalla betraktningsvinkeln för dålig, däremot får man märkbart sämre kontrast i vissa vinklar. När jag fick min IB 12" (senaste) så slogs jag dock av de trötta färgerna, men detta avhjälptes snabbt med lite justeringar i syteminställningarna. Rekommenderar alla att rodda runt lite med inställningar tills man bli nöjd. På det stora hela så är jag mycket nöjd med skärmen- den är ju fantastisk för att vara så liten!

Jag har en Ibook G3/800 från 2002 vars skärm har en dålig betraktningsvinkel. Om jag t.ex. tittar på färgpaletten i Photoshop med ögonen på samma höjd som skärmens mittpunkt, blir många av färgerna på tok för mörka. De flesta gråa och lila nyanser ser nästan svarta ut. Samma effekt uppnås om jag råkat vinkla skärmen för mycket utåt. Lyfter jag huvudet till "normal" arbetshöjd, ser det bättre ut. Har skärmarna på Ibookarna har blivit bättre sedan 2002?

  • Medlem
  • 2006-01-08 14:15

Har den senaste iBooken 1,33 Ghz. Inget som helst fel på betraktningsvinkeln på min inte. Ställde mig för skojs skull bredvid så att jag precis kunde visuellt uppfatta vad som fanns på skärmen, och det är lika bra som om jag satt mitt framför den. Och ja.....jag har haft flera macar sen 1987 och ja..... jag jobbar med trycksaker, men då självklart med en extern skärm tillkopplad. Sluta gråta och köp en iBook

  • Oregistrerad
  • 2006-01-08 14:34
Ursprungligen av Korsriddaren:

Sluta gråta och köp en iBook

Oja... vi får väl se vad som händer efter tisdag

  • Medlem
  • 2006-01-08 17:10

Kanske jag som sitter o bölar då kanske?!

1
Bevaka tråden