Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech V270 Bluetooth Cordless Mouse - ett första intryck

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-27 15:06

Chansade och köpte denna mus idag eftersom jag råkade springa på en datahandlare som hade den inne. Jag har länge önskat en bluetoothmus med strömbrytare under, för att kunna slå av den och slänga ner i datorväskan utan att oroa sig för att den blir utan ström när den inte används.

Förpackningen innehöll förutom det vanliga krafset (drivrutins-cd för windows, instruktionsbok, logitech produktbroschyr för 2003 (?!) samt garantiinformation) också ett fodral i nåt material som påminner om ett tucano-skin samt två AA-batterier. Duracell, plus i kanten!

Parningsleken gick finfint. I med batterierna, på med strömbrytaren, systeminställningar, tangentbord och mus, bluetooth, ny enhet, hitta musen, para ihop, klart. Tog runt 15 sekunder. När man slår av den tar det några sekunder innan mac os x visar en transparent "Kopplingen förlorad"-ruta i samma stil som volymkontrollen. När man slår igång den igen tar det några sekunder innan den börjar fungera. Allting smärtfritt.

Några drivrutiner för mac fanns inte på skivan och logitechs hemsida hänvisar till att mac os x stöder den direkt. Så var också fallet. I inställningspanelen för mus i "systeminställningar" får man ställa acceleration precis som vanligt, men skalan verkar inte riktigt OK. Det långsammaste läget är alldeles för slött, nästa läge upp är lite nervöst och de följande är bara idiotiskt snabba. Jag bestämde mig för det nervösa läget.

Jag är van med en vanlig logitech sladdmus med usb overdrive för att slippa musaccelerationen, och den nuvarande versionen av programmet verkar inte stöda bluetooth. Enligt hemsidan är det dock på G till nästa version, som tur är.

Musen "somnar" när man låter den ligga ett litet tag, precis som med alla andra trådlösa. När man sen tar tag i den igen tar det nån halvsekund innan den börjar fungera.

Musen är en vanlig tvåknappars plus scroll, där scrollhjulet går att trycka ner som tredje knapp. Inga övriga knappar finns. På undersidan hittar man strömbrytaren samt en reset-knapp. Hjulet har någon konstig accelerationseffekt som jag faktiskt inte vet om det är apples eller logitechs påfund, eftersom jag alltid kört sladdmus med usb overdrive tidigare.

Musens exakthet är nog inget att komma med om man jämför med min tidigare mus, logitech mx 510. Det är dock en "gaming-grade"-mus, och jag antar att logitech använt nån enklare sensor till denna bluetoothmodell. Kanske pga energiförbrukningen? Hur som helst är det lite synd, det känns som en nergradering.

Som testbänk användes en Powerbook 12" av senaste snitt, med fullt uppdaterad OS X Tiger.

Om intresse finns kan jag ta lite kort. Om det är nåt jag glömt ta upp, så fråga gärna!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-27 22:17

Att koppla i "gamla bettan" logitech mx510 efter en dag med V270 känns som att komma till himlen igen. Jag tror nog den där får åka i retur till affären. Inexakt och seg och omöjlig att ställa in som folk med hjälp av tigers musinställningspanel - nej tack.

Synd, jag har länge velat ha en trådlös mus utan störande adapter.

1
Bevaka tråden