Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pixelmått för webbläsarfönster?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har sparat ett fungerande script som känner av hur stor skärm som användaren har ställt in sin monitor till och anpassar webb-fönstret därefter, dvs. fullskärm? Eller ett som jag kan modifiera lite? Har sökt säkert en timme men hittade bara sådana för popup och dom bör man nog passa sig för. Min index.html har 2 frameset men strängen ska ligga i index.html

Tack på förhand - Olle

Du har inte lust att visa filerna för oss? Spontant så får jag rysningar när frames och webb nämns i samma stycka :/

Men har jag förstått dig rätt så vill du att ett element ska ha en viss storlek i förhållande till klientens upplösning? Borde gå att fixa med lite CSS-hacks.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Du har inte lust att visa filerna för oss? Spontant så får jag rysningar när frames och webb nämns i samma stycka :/

Men har jag förstått dig rätt så vill du att ett element ska ha en viss storlek i förhållande till klientens upplösning? Borde gå att fixa med lite CSS-hacks.

Att jag valde 2 frameset beror helt enkelt på att jag behövde en 16 pixlar hög frame överst och som hara innehåller grå bakgrundsfärg. Sitter med Rapid Weaver och den plug som jag valt medger inte att jag överst har mer än en bild och den är avsedd för en HSB-logga inkl. text för den HSB-förening som jag flyttade ifrån för 1 år sedan. Det är därför som jag vill att fönstret automatiskt ställs in för t.ex 1024 pixlars bredd. Skulle det vara möjligt att i den gråa html-filen lägga in en 1024 långsmal transparent fil för att tvinga fönstret till den bredden ??

Tyvärr så vill jag inte visa sidorna medans jag arbetar med dom, där finns några fula skavanker som jag inte är så glad åt, men dom måste vara klara till nyårsnatten.

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig använt mig av framesets, men det du beskriver kan göras ganska lätt med lager och simpel CSS.

Har du en layoutmall så kan jag ta på mig att koda upp sidan i mån av tid, så slipper du frames och transparenta .gif . Inget ont om dem, men den tekniken är post millenium :/

Som Joakim säger så är frames en förlegad teknik, finns mycke snyggare sätt att göra de du är ute efter. Antingen med css och divar eller med tables tex.

  • Medlem
  • 2005-12-24 12:11

Kan hålla med om att frames känns som en gammal, icke-optimal lösning - men samtidigt är det viktigare att få ett bra resultat än att använda de senaste, fräckare teknikerna. Och det var väl inte riktigt frames/tables/css-diskussionen det gällde nu...

Javascript innehåller egenskaperna "screen.height" respektive "screen.width" där du kan läsa skärmens upplösning. Sedan kan du köra metoden "window.resizeTo(width, height)" för att sätta storleken på fönstret.

Har aldrig använt ovanstående (fullskärmsfönster är ett otyg, om du frågar mig) så kan inte presentera ett färdigt och fungerande skript.

Den bästa lösningen är att låta bli :-). Webbplatser som bråkar med besökarens webbläsare besöker man i regel bara en gång.

Ursprungligen av system.log:

Den bästa lösningen är att låta bli :-). Webbplatser som bråkar med besökarens webbläsare besöker man i regel bara en gång.

Instämmer märkligt nog, har nu gjort om allt till 780 p i bredd...

Gör den till 760px så har du lite marginal för folk med Windows och dess benägenhet att ha +20px med ramar runt fönstrerna.

Joakim

Ursprungligen av Olle@mac:

Någon som har sparat ett fungerande script som känner av hur stor skärm som användaren har ställt in sin monitor till och anpassar webb-fönstret därefter, dvs. fullskärm?

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
self.moveTo(0,0);
self.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);
</script>

Det blev 780 pixlar efter att ha lyssnat på vettiga invändningar och nu får det duga, den ligger uppe för den som är road av en tämligen enkel site ( http://www.kranskotaren.se/ ) - trevligt att ha fått leka med Rapid Weaver, klart värt var enda krona... blir enkelt att byta utteende när det blir dags att byta i övergången mellan 2006/2007. Behöllt dock frameset, fast det syns knappast att jag bara breddade det gråa några pixlar i överkant, inte värt att gå in och hacka i de templates som följer med den aktuella pluggen.

1
Bevaka tråden