Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min kunskap = 0 Behöver hjälp med serversaker.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-23 21:22

Hej.

Jag går i köpartankar och funderar på att köpa en begagnad PowermacG4, cuben eller en mini. Jag har redan en ibook idag som jag använder och jag tänkte då använda den "nya" som en server. Dels för att flytta all musik till och kunna streama den över nätet när man inte är hemma till ibooken, dels som mailserver eftersom den tillhörande brevlådan till telia adresser är 5mb, dels som filserver i övrigt, kunna droppa över större filer som jag inte behöver dagligen och som webserver för att kunna ha mina hemsidor på den.

Min fråga är vad jag behöver, har följande frågor;

1. Behöver man köra MacOSX Server eller funkar det jag är ute efter med det vanliga OSX?

2. Vad är att föredra, 10.3 eller 10.4?

3. Finns det någon bra guide som förklarar det jag vill göra med min dator, hur man ställer in allt?

4. Något som jag behöver tänka på när införskaffar någon av datorerna?

5. Vilken dator är att föredra?

6. Vilka program kan tänkas behövas?

7. Vad behöver jag mer tänka på?

Jag kommer säkert på fler frågor men de återkommer jag med, tills dess; GOD JUL

Först och främst, det finns många trådar om just det här, search and you shall find.

Vill man mecka lite så kan man göra "allt" i vanliga os x som man kan göra i serverversionen. Vanliga versionen borde räcka tycker jag, även om det självklart underlättar om du kör serverversionen. Då ingår vad jag vet allt du efterfrågar, förutom möjligtvis musikgrejen. (Du får nog utveckla det lite mer, vad är det du vill?).

Cuben har ju 3,5 tums hårddisk, så på den punkten är den ju snabbare. I övrigt så är ju minin överlägsen. Mycket minne är ju aldrig fel heller.

God jul & Gott nytt år!

Jag kommer snart att införskaffa en Macmini för FTP,Web (Ruby/PHp/MySQL) samt Mail. Kommer köra operativet på en FW HD samt med 1Gb RAM. Det är diskarna som Minin brister i, och det löses lättast med en extern sådan

God jul på dig själv.

Joakim

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-12-23 23:30

Ang musikgrejen så menar jag att kunna lyssna på min musik vart jag än är via internet. Typ kopla upp sig mot serverna och köra itunes via server och dess musik.

Det däremot är inte möjligt utan ett tredjepartsprogram, kommer inte ihåg vad det kallas men det använder sig av Bonjour-tekniken som Apple har.

Borde väl funka om man sätter upp nån sorts tunnel? (VPN?)

har ingen större koll på det dock.

1
Bevaka tråden