Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Oderland problem med sin internetanslutning? (050915 00:26)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon annan som är vaken så här sent tro, och som kan ha någon idé om vad det är som gör att man inte kan ansluta till Oderlands servrar?

Alla deras tjänster verkar ligga nere sedan 22-tiden.

/M

"Sent igår kväll inträffade ett avbrott hos en av våra leverantörer av Internet. Vi har inte fått en rapport om vad som har hänt , men det verkar ha att göra med den stormen som härjade i västra Sverige inatt."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-23 14:25

Dags igen!

Nu verkar det som Oderland har problem igen med sin åtkomst (fredag vid 13-14-tiden)
Är det någon som vet hur tillförlitligt Oderland egentligen är jämfört med andra webbhotell?
Oderland skriver ju pliktskyldigast på sin hemsida att det varit avbrott, men den uppgiften försvinner ju så småningom så att man inte kan se någon helhet.
/Leif

Ett större avbrott i månaden / varannan månad verkar de ha. Ett problem är att Oderland bara använder sig av Bredbandsbolaget som operatör utan diversitet. Vid minst två tillfällen har det varit inbrott på en Telestation och de har snott utrustning vilket har gjort att Oderland har stått still. Vet inte om det är samma problem denna gången. Men de borde skaffa sig en backup operatör tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-23 14:38

Tack för snabbt svar

Är det kanske läge att byta leverantör när den ettåriga avtalstiden går ut?

Tja... .. sett över året så håller de sig säkert på 99,97% uptime..eller nåt.... och jag vet inte om andra är bättre och vad oderlands avtal säger... men visst - det kan alltid vara värt att testa att byta...

Tror jag hittat problemet : Från bredbandsbolagets hemsida :

"Driftavbrott VDSL och ADSL i Göteborg. 2005-12-23 12:22
Driftavbrott drabbar kunder i Göteborg. Kunder boende i Kollered, Kungsbacka och Lindomme saknar fungerande internetuppkoppling."

Oderland sitter i Kungsbacka...men de borde ju inte köra varken VDSL eller ADSL utan fiber - men det kan ju vara nån central router som kajkat ihop...men som sagt - med tanke på antalet kunder Oderland har så fattar jag inte att de vågar köra hela webbhotellet på en enda operatör. Oseriöst.

nu verkar det vara uppe igen. hurra!

Jajemen :

Oplanerat driftavbrott pga avgrävt fiberkabel i Mölndal. Mölndals Energi har lyckats orsaka ett stort avbrott i Mölndal. De har släckt halva kommunala nätet och flertals fiber/telestationer.
Avbrott from 12.25 - 15.15

Ursprungligen av lilledanne:

Jajemen :

Oplanerat driftavbrott pga avgrävt fiberkabel i Mölndal. Mölndals Energi har lyckats orsaka ett stort avbrott i Mölndal. De har släckt halva kommunala nätet och flertals fiber/telestationer.
Avbrott from 12.25 - 15.15

Det är onekligen rätt ballt att det går å sy ihop skadan så snabbt ändå.

1
Bevaka tråden