Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jamen, ta bort reklamen då.

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-21 06:29

Halloj,

Jag vill inte se reklamen, och har betalt för att slippa.
I den här tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90438 svarar Belak att det är på gång. Det var en vecka sen och det känns lite nonchigt att inget hänt än.
Hurusom går det?

Ursprungligen av Danne V:

Halloj,

Jag vill inte se reklamen, och har betalt för att slippa.
I den här tråden http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90438 svarar Belak att det är på gång. Det var en vecka sen och det känns lite nonchigt att inget hänt än.
Hurusom går det?

I väntan på att det ska ske, kan jag varmt rekommendera Safariblock som gör mitt surfande till den avspända fröjd det bort vara från början.

hm.... nu verkar http://braden.machacking.net/ ligga nere men i väntan på att den vaknar till liv kan du läsa lite mer på den här nödvändiga sidan:
http://pimpmysafari.com/plugins/safariblock-112

[PRIVAT]Är det bara jag som inte störs det minsta och är glad för alla pagehits som genererar små slantar till 99amc? [/PRIVAT]

Senast redigerat 2005-12-21 21:29
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det bara jag som inte störs det minsta och är glad för alla pagehits som genererar små slantar till 99amc?

Jag är glad för alla pagehits som drar in slantar till 99mac MEN jag är larvigt känslig för minsta blinkeblink. Så fort jag ser nåt som blinkar så bussar jag SafariBlock på blinket och lyckas freda min arbetsplats. reklam som sitter still har jag mycket lättare att överse med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-21 08:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Är det bara jag som inte störs det minsta och är glad för alla pagehits som genererar små slantar till 99amc?

Hmm....är det din "officiella" synpunkt som moderator, så är det en aning illasmakande, eller hur? Om du representerar 99mac som vi har betalat för att bl.a. slippa reklamen, så ska du väl inte börja argumentera för att reklamen genererar slantar. Det är ju precis det ni fått av oss. Om ni både vill äta kakan och ha den kvar, så vill jag ha tillbaka mina pengar IDAG.

Ursprungligen av Danne V:

Hmm....är det din "officiella" synpunkt som moderator, så är det en aning illasmakande, eller hur? Om du representerar 99mac som vi har betalat för att bl.a. slippa reklamen, så ska du väl inte börja argumentera för att reklamen genererar slantar. Det är ju precis det ni fått av oss. Om ni både vill äta kakan och ha den kvar, så vill jag ha tillbaka mina pengar IDAG.

Det är inte min offciella synpunkt, det är min högst privata synpunkt ang reklam och 99mac.

Nästa gång ska jag innesluta sådana här inlägg med [PRIVAT] [/PRIVAT].

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-12-21 08:45
Ursprungligen av Danne V:

Det var en vecka sen och det känns lite nonchigt att inget hänt än.
Hurusom går det?

Inte för att vara sån men...
Belak svarade jakande på frågan om det var på G. Han sa inte vad vad det innebär för tidsperspektiv. Är det inte lite nonchigt att påstå då att det är nonchigt hanterat när du inte vet vilken tidsrymd han planerar för eller vad som är orsaken till att det inte blivit gjort?

För att ta det lite mer konkret: Hur ser den preliminära tidsplanen ut för att få bort den omtalade reklamen? Belak? Någon?

Rent allmänt sett så tror jag inte det är många företag/organisationer (om ens någon) som skulle kunna agera på så kort tid än en vecka (med reservation för att jag inte vet historien bakom utfästelsen om reklamfri 99mac för Plus/Pro-medlemmar). Det finns alltid en "myriad" saker som står på att-göra-listan för en sådan här sajt och ofta får man kasta om prioriteringarna.

Överkurs:
För min egen del känns detta med reklamen som ett mindre problem men det kan ju bero på att jag varit omständig nog att proppa [FONT="Courier New"]/etc/hosts[/FONT] full med 127.0.0.1 clk.tradedoubler.com o.d., lagt in ErrorDocument 404 /null.gif i min [FONT="Courier New"]/etc/httpd/httpd.conf[/FONT] och rundat av det med att lägga en 1x1 pixel stor GIF-bild i [FONT="Courier New"]/Library/WebServer/Documents[/FONT] (Firefox/Safari AdBlock går precis lika bra om inte t.o.m. bättre).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-21 09:00
Ursprungligen av Khedron:

Inte för att vara sån men...
Belak svarade jakande på frågan om det var på G. Han sa inte vad vad det innebär för tidsperspektiv. Är det inte lite nonchigt att påstå då att det är nonchigt hanterat när du inte vet vilken tidsrymd han planerar för eller vad som är orsaken till att det inte blivit gjort?

Tycker du verkligen att jag är nonchig som frågar efter en sak jag betalt för, men som inte levererats trots att det gått bortåt tre veckor sedan man drog igång den nya versionen?

Tvärtom har jag min fulla rätt att fråga utan att behöva be om ursäkt och framför allt inte ta kritik från andra för att jag gör det.

Jag tycker dessutom att det är tråkigt att man från 99macs håll inte varit mer förekommande och alldeles på egen hand meddelat vad som händer. Med andra ord: Precis samma förväntningar som jag tror att 99mac har på sina egna leverantörer. Varken mer eller mindre.

Egentligen borde naturligtvis inte den här versionen av forumet ens ha aktiverats innan saken hade varit fixad, och jag kan svårligen begripa att det ska ta tre veckor att rätta till.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-12-21 11:39

Jag tar metadiskussionen (diskussion om diskussionen) först så kommer jag tillbaka till sakfrågan sen.

Nonchig; slangform av att vara nonchalant. Nonchalera; inte bry sig om, strunta i.

M.a.o. uttryckte du en åsikt (anser jag) om att du upplevde det som att man från 99macs sida inte bryr sig om och struntar i att ordna detta med ett reklamfritt skin, grundat på ett antagande som du inte kan veta om personen du pratar med delar. Det jag reagerade på var detta, allt för vanligt förekommande, hopp till snabba och illasinnande slutsatser och nu råkade du bli föremål för min protest denna gången.

Det magiska ordet du skrev och som jag missade är "upplever", jag kan egentligen inte ifrågasätta vad du upplever, det är ju din upplevelse, inte min. Jag försökte också skoja lite om ordet "nonchig" och försökte visa detta genom att hänga på en ironi-smiley där på slutet men ämnet är tydligen för infekterat för sådant så det skall jag inte upprepa i detta sammanhang.

Så till själva sakfrågan:

Personligen anser jag att detta med ett reklamfritt skin är en storm i ett vattenglas MEN är det så att du löste ett Plus/Pro-abbonemang enbart eller framförallt på grundval ett sådant löfte så kan jag förstå besvikelsen.

Sedan så håller jag med dig till fullo om att man kanske kan vara mer proaktiv från administratörernas sida och självmant meddela vad som händer och inte händer så folk inte behöver jaga information. Jag har själv varit på Björnström själv om detta vid ett flertal tillfällen.
99mac drivs trots allt av framförallt ideelt arbetande personer, de pengar vi har betalat in räcker inte på långa vägar för att ha en full kader av personal som jobbar med detta på heltid och arbetsinsatserna blir därefter, stötvis och i viss måns sporadiska. Uppenbarligen saknar man ett verktyg för att visa vad som görs, vad som är på gång, vad som står på önskelista och preliminära tider för allt detta. Nackdelen med att ha sådan information är att då kommer andra personer bli upprörda när tiderna inte håller eller ideer helt stryks.

Åter lite off-topic:

Problemet är nog att folk inte förstår detta och har orealistiska förväntningar bara för att man har betalt någonting, som kanske i en första jämnförelse dessutom är rätt dyrt när man sneglar på många webhotell. Kruxet är att dessa hotell når stordriftsfördelar som 99mac/mac.se aldrig kommer att nå.

Självklart är du fri att tycka vad du vill. Problemet är att det är jag med. Personligen anser jag att det kanske går att ha en mjukare attityd när man frågar om saker och ting och det var det jag ville framhäva. I grund och botten delar jag din kritik. Jag har fösökt göra hyfsat saklig inlägg i diskussionen men upplever du dig som orättvist påhoppad så ber jag självfallet om ursäkt.

Nu skall jag hålla mig bort från 99mac ett par timmar, känns som jag skriver alldeles för mycket utan att egentligen tillföra något. Tack till alla och envar som orkade läsa ända hit...

Skrivet med all vänlighet och den största respekt,

Mr. K

PS. Hedman hade också en smiley på sitt inlägg men som sagt, ämnet är känsligt tydligen. Slappna av gott folk, världen är inte emot er, alla är inte onda och illasinnande och djävlas med er med flit. Det finns ofta en bra förklaring till det som (inte) händer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-21 10:51

Jag håller fullständigt med Danne V och blir genast skeptisk till att betala något till 99mac, vilket jag hade planer på att göra.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-12-21 11:57

Khedron: Bra att du förklarade vad nonchalant betyder, Khedron, för ingen annan här förstår ju så svåra ord. Tur att vi har dig.

ok. ni kan väl svalna en stund nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-21 12:06

Khedron,

Tack för ett rörande inlägg (som jag inte citerar, av utrymmeskäl).
Det kanske låter som om jag är grinigare än vad jag egentligen är. I så fall ber jag om ursäkt.

Men jag är av den gamla stammen, med Lutheransk uppfostran och har i ryggmärgen att man ska hålla sina löften, oavsett om man driver en rent ideell verksamhet eller nåt annat. Om jag lovar en polare att laga hans bil alldeles gratis, så tycker inte jag att jag kan strunta i det bara för att jag gör det utan ersättning. I vart fall är det ju vanligt bonnförnuft och umgängesvett att man i så fall ringer upp och talar om att man tyvärr inte har tid utan fixar bilen nästa vecka eller nåt. Eller hur?

På samma sätt tycker jag det är lite nonchalant att man har den nya versionen ute flera veckor utan att lösa problemet och utan att spontant och regelbundet informera om läget. Om du dessutom har kontaktat Björnström om detta tidigare, så är det ju bara ännu tråkigare.

Jag kan visst förstå att saker och ting ibland tar tid. Men jag anser ändå att man var lite för het på gröten och släppte den nya versionen innan den var mogen. Tyvärr.

Ursprungligen av Danne V:

Jag kan visst förstå att saker och ting ibland tar tid. Men jag anser ändå att man var lite för het på gröten och släppte den nya versionen innan den var mogen. Tyvärr.

Det berodde på att allting hängde ihop. Det fanns inte tid att göra klart allting och sedan lansera det. Så det fick bli lansering när det var "tillräckligt klart" och sen fixa resten av grejerna i mån av tid. De som besökt förstasidan har säkert sett att den ändrat sig en del till exempel. Det har varit många saker att jobba med och ett reklamfritt skinn är bara en av delarna. Du får ju tro att det ligger nonchalans bakom det om du vill, men så är det inte. Vad är väl en vecka i julstressens december? Ingenting.

För att komma till kärnfrågan först: Var står det att det i Plus-medlemskapet ingår ett skin utan reklam?

Reglerna för Plus/Pro är under omarbetning vilket har diskuterats lite i Plusforumet, men de regler som gäller just nu står beskrivna här:

http://www.99mac.se/info/plus.php

Det är under dessa regler jag gissar att Danne V har tecknat ett medlemskap och där står: "Kan välja mellan flera olika utseenden (skins) av 99mac".

(Då reglerna är under omarbetning så är länken till dem borttagen från 99Mac-utseendet men de förekommer även i en tråd.)

Så även om det har tidigare funnits ett reklamfritt tema som betalande Plus-medlemmar kan välja kan jag inte se någon information någonstans om att det ett sådant ingår i Plusmedlemskapet och dels att brist på detta utgör avtalsbrott som leder till att pengen för Plusmedlemskapet skall betalas tillbaka omedelbart.

Sedan ser jag heller på samma sätt inte VAR och NÄR någon har lovat att ett reklamfritt utseende skall vara färdigt den 21 december 2005 eller var någon har lovat att våra frivilliga alltid skall rapportera status på alla de arbetsuppgifter de arbetar med och att brist att göra det ena eller det andra detta innebär att vi är nonchalanta.

Jag hoppas att det har framgått att Plusmedlemskapen är ett sätt för att att få in pengar till att täcka våra kostnader. Så gillar man webbplatsen 99Mac, så finns en möjlighet att stödja vår verksamhet genom Plusmedlemskapet. Avsikten var inte att ge medlemmar nya möjligheter att använda intressanta adjektiv om oss i forumet Feedback, om ni förstår vad jag menar.

Sedan glädjs jag samtidigt åt att det aldrig råder någon brist på kreativitet hos våra härliga medlemmar i att hitta på nya arbetsuppgifter för våra frivilliga. Däribland kan nämnas kravet att kostant hålla dem informerade om varje detalj i driften och utvecklingen av 99Mac, en punkt som jag särskilt vill orda något om.

Som ni kanske förstår så fungerar det så att om vi skulle följa ditt förslag och lägga några minuter varje dag på att uppdatera en tråd med status på saker och ting, så betyder det att det är några minuter mindre varje dag på att sköta vårt jobb och faktiskt utföra själva arbetsuppgiften. Det i sin tur är inte riktigt vad vi vill åstadkomma, särskilt som listan med saker som behöver göras är väldigt lång. Så tack för ditt förslag, vi har skrivit upp det på listan.

Jag vill göra det tydligt att just nu omarbetas flera delar av verksamheten, bland annat utseendet på 99Mac och det är en process som får ta den tid det tar och att vi inte kan göra mycket åt det.

/ helpdesk@mac.se

P.S. Kan nämna att priset för ett Plusmedlemskap numera är 10 Euro och det är översatt till 12 USD. Inte 300:- som står i de regler jag länkar till ovan. Det kallas numera också för "The Lounge":
http://www.99mac.se/forum/payments.php

P.P.S Har du provat att ändra storleken på webbläsarfönstret?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-12-21 15:22

tjogin: Så skönt att du tycker så.
David S: Ingen fara.
Danne V: "Taget" (som man säger i det militära) till sista bokstav!
Helpdesk: Det benade upp det rätt bra tycker jag.

Ursprungligen av Khedron:

tjogin: Jag antar att du glömde den här: -->
David S: Ingen fara.
Danne V: "Taget" (som man säger i det militära) till sista bokstav!
Helpdesk: Det benade upp det rätt bra tycker jag.

skönt! jag är så konflikträdd

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-12-21 15:26

Jag har också för mig att jag har läst något om ett reklamfritt skin, men kommer inte ihåg var och orkar inte leta upp det heller.

Men jag fick också uppfattningen om att det skulle vara ännu en lockvara för att få folk att välja att skaffa Plus/Pro. Jag har dock inte läst om något specifikt datum, men det hade varit skönt med ett reklamfritt så snart som möjligt.

Då blir man ju bl.a. skonad från felstavade annonser som t.ex. denna som jag såg imorse

Ursprungligen av Ree_Tab:

Då blir man ju bl.a. skonad från felstavade annonser som t.ex. denna som jag såg imorse

Det värsta är ju att den har legat uppe nu i tre månader och diskuterats i ett antal trådar, men fortfarade inte är fixad. Sanslöst dåligt...

Ursprungligen av Hagelin:

Det värsta är ju att den har legat uppe nu i tre månader och diskuterats i ett antal trådar, men fortfarade inte är fixad. Sanslöst dåligt...

Jag vill barar påpeka att varken är 99mac eller TradeDoubler som förmedlar annonsen som står för utformningen. Vi har inget att säga till om gällande felstavningen, mer än att vi kan ta bort annonsen från sidan. Det är helt och håller AppleStore i Frankrike som styr annonsernas utseende och stavning. Och jag tror inte de läser trådarna här på 99mac.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag vill barar påpeka att varken är 99mac eller TradeDoubler som förmedlar annonsen som står för utformningen. Vi har inget att säga till om gällande felstavningen, mer än att vi kan ta bort annonsen från sidan. Det är helt och håller AppleStore i Frankrike som styr annonsernas utseende och stavning. Och jag tror inte de läser trådarna här på 99mac.

/M

Nej, jag menade givetvis inte att det var ert fel, eller att trådarna här skulle lett till förbättring. Min poäng var bara att felstavningen är rätt irriterande och har rullat på i 3 månader.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-21 17:45

Har faktiskt inte ens tänkt på att det är reklam förrän denna tråden skapades..
Filtrerar nog bort det med automatik i mitt huvud..

Lite fjantig diskussion tycker jag.
En sån här site kan väl inte överleva med bara medlemsavgifter.
Att det går åt annonser begriper väl vem som helst!

Ursprungligen av sventa46:

Lite fjantig diskussion tycker jag.
En sån här site kan väl inte överleva med bara medlemsavgifter.
Att det går åt annonser begriper väl vem som helst!

Lite fjantigt att du som inte betalat en spänn yttrar dig.

Sen var det väl inte heller så att det "reklamfria" utseendet plusmedlemmar hade tillgång till i 99mac v5 var helt reklamfritt. Man slapp högerspalten, men det fanns fortfarande reklam högst upp på sidan -- om jag inte minns helt fel.

Nu bör det finnas en "Nito Plus"-version med lättare reklam. Får ni den att fungera? klicka här för att testa.

Bra att Belak har fått detta att fungera.

Vi tjänar inte en krona på att endast visa reklamen, det krävs klick eller köp för att skapa intäkter. Det är alltså inte därför detta inte blivit gjort utan tidsbrist.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-22 09:38

Ah äntligen.. blinkandet har slutat. Tack!

Yttrandefrihet; hört talas om det?

Bevaka tråden