Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 17" (isight) - ostabil tv-out?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-22 16:08

Tjo!

Jag har en iMac G5 Rec c. När jag kör tv-out via svideo eller rca, så blir bilden på tvn ostabil. Det "rycker" i kanterna på bilden. Det händer samma sak med pappas iMac G5 rev c med en annan tv.

Ska det vara så?
Någon inställning som fixar problemet?

OM du kör med Quicktime så är min erfarenhet att QT suger rejält, ta och testa med att köra samma fil med programmet VLC som i mycket är bra mycket bättre. Fast det kanske är DVD-playern och om den ihop med en TV vet jag nada.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-22 17:03

Bilden "rycker" även om jag bara visar skrivbordet, så det är inget program som spökar. Jag använder iofs en gammal minivga-tvout från en imac G4 och en ibook G3 när jag har testat. De nya kanske är bättre?

Hz och upplösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-23 11:51
Ursprungligen av apple4ever:

Hz och upplösning?

jag har testat med 50hz, 60hz, 800x600 och 1024x768. Saken är ju den att på iMac G4:an så är bilden perfekt med tv-out på samma tv... Kan det vara tv-out-adaptern som är för "gammal" för imac G5?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-23 08:33

Har det är göra med att iMacen bara speglar bilden, till skillnad från proffsmaskinerna? I så fall finns ju möjlighet med Screen Spanning Doctor.
http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html
Men det kanske inte har med detta problem att göra?

Utan att ha provat så brukar TV-apparater vilja ha video i PAL eller NTSC. Därför borde man i Macen behöva ställa om upplösningen till PAL (768 x 576) eller NTSC (640 x 480). När jag kopplar min rätt så gamla Quadra 840 AV till en TV måste jag göra så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-28 22:19
Ursprungligen av Björn Leander:

Utan att ha provat så brukar TV-apparater vilja ha video i PAL eller NTSC. Därför borde man i Macen behöva ställa om upplösningen till PAL (768 x 576) eller NTSC (640 x 480). När jag kopplar min rätt så gamla Quadra 840 AV till en TV måste jag göra så.

Jag drog ner upplösningen till PAL och då rycker bilden mindre. Det konstiga är att på min gamla iMac G4 17" så är bilden perfekt när jag matar ut bilden i 1024x768 till samma tv och via samma kabel. Mycket konstigt?! det var bättre förr?

1
Bevaka tråden