Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer ej in på hemsida - routerns fel?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 22:02

Jag har en Linksys WRT54GS trådlös router som jag använder för att surfa med min ibook samt en PC. Denna uppsättning finns även hemma hos mina föräldrar men när jag nu kommit hem till dom och ska besöka sidan www.forum24.se så kommer jag inte in på den!
Kan detta ha nånting med Routern att göra? kan det vara nånslags säkerhetsgrej som är påslagen?
Jag har pratat med kompisar som säger att dom kommer in på hemsidan, varför gör inte jag det?! Blir helt förvirrad av det här! Hjälp!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-12-21 22:44

Kommer inte heller in. Kan det va så att dina föräldrar har Bredbandsbolaget kanske?
Jag är inte direkt imponerad av deras DNS-server. Det verkar inte som att dem har koll ibland...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 22:57
Ursprungligen av theoo:

Kommer inte heller in. Kan det va så att dina föräldrar har Bredbandsbolaget kanske?
Jag är inte direkt imponerad av deras DNS-server. Det verkar inte som att dem har koll ibland...

Aha, så det är där felet ligger. Ja dom har BBB. Men vad kan jag göra åt saken då? ringa till BBB å klaga eller är det bara att accepter att jag inte kommer in på sidan? skitdåligt i så fall!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 23:17

Även jag har BBBB & testade just, i Safari, med negativt resultat...

Kollade vidare på:

http://www.zonecut.net/dns/

...å sökte på just domänen:

forum24.se

Som uppenbarligen tycks ha problem med sina DNS:er...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-12-21 23:21

Så med andra ord så är det inget jag kan göra tills att jag har en uppkoppling som inte är via BBB? Jag är inte så haj på vad DNS mer exakt är men det är alltså så att en domän med dåliga DNS:er samt en internetleverantör med dålig DNS-server kan skapa stora problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-22 00:52
Ursprungligen av oskarrr:

Jag har en Linksys WRT54GS trådlös router som jag använder för att surfa med min ibook samt en PC. Denna uppsättning finns även hemma hos mina föräldrar men när jag nu kommit hem till dom och ska besöka sidan www.forum24.se så kommer jag inte in på den!
Kan detta ha nånting med Routern att göra? kan det vara nånslags säkerhetsgrej som är påslagen?
Jag har pratat med kompisar som säger att dom kommer in på hemsidan, varför gör inte jag det?! Blir helt förvirrad av det här! Hjälp!

Sitter också med Bredbandsbolaget och kan inte heller komma in på sidan.

Gör så här:
På din dator hemma där du kan komma åt sidan, starta nätverksverktyg.
Klicka på Lookup.
Skriv in www.forum24.se
Tryck på slå upp!
Nu ser du under Answer Section ett IP nummer.

Detta skall du sedan använda i din browser så går du förbi DNS problem.
DNS är bara en översättningsdatabas mellan namn och IP nummer.
www.telia.se = 193.44.158.232

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 09:19
Ursprungligen av Pgreen:

Sitter också med Bredbandsbolaget och kan inte heller komma in på sidan.

Gör så här:
På din dator hemma där du kan komma åt sidan, starta nätverksverktyg.
Klicka på Lookup.
Skriv in www.forum24.se
Tryck på slå upp!
Nu ser du under Answer Section ett IP nummer.

Detta skall du sedan använda i din browser så går du förbi DNS problem.
DNS är bara en översättningsdatabas mellan namn och IP nummer.
www.telia.se = 193.44.158.232

Tack för tipset! Problemet är bara att jag inte kommer att åka hem på en sisådär ca. 3 veckor. Är det nån som inte har BBB och kan göra detta ovan och skriva ner siffrorna här? Vore väldigt snällt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 09:43

Som jag ser det så är felet INTE hos Bredbandsbolaget, utan i domänens (forum24.se) primära DNS. Är det fel hos källan, blir det oxo fel hos Bredbandsbolaget...

DNS:er för domänen "forum24.se" är:

ns1.bluecow.se = 72.36.246.186
ns2.bluecow.se = 72.36.246.187

Ägare av domänerna:

bluecow.se
forum24.se

...är samma person, så han har nog lite jobb att göra...

-Torkel

P.s.

Är det NÅGON som kommer in på "www.forum24.se"...?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-12-22 22:47
Ursprungligen av Torkel:

Är det NÅGON som kommer in på "www.forum24.se"...?

Ja. Så här ser det ut.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-12-22 09:45

72.36.246.186

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 09:53

Felanmälan till Blue Cow Production kan göras på denna sida...

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 10:34

"This IP is being shared among many domains.
To view the domain you are looking for, simply enter the domain name in the location bar of your web browser."
Ajdå!
Jaja, jag får väl helt enkelt vänta tre veckor :-/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 15:14
Ursprungligen av oskarrr:

Jaja, jag får väl helt enkelt vänta tre veckor :-/

Vänta i 3 veckor för att göra vaddå...!?

Som jag skrev tidigare, så ligger problemet hos operatören/webbhotellet för sajten & domänen www.forum24.se.

Deras DNS saknar/har felaktig information om just www.forum24.se.

Kontakta dem å du löser detta!!

God Jul,

- Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 19:27
Ursprungligen av Torkel:

Vänta i 3 veckor för att göra vaddå...!?

Som jag skrev tidigare, så ligger problemet hos operatören/webbhotellet för sajten & domänen www.forum24.se.

Deras DNS saknar/har felaktig information om just www.forum24.se.

Kontakta dem å du löser detta!!

God Jul,

- Torkel

Om 3 veckor när jag kommer hem till mig, för där kan jag ju komma in på sidan .Trodde aldrig jag skulle säga det här men i vissa lägen fungerar alltså comhem bättre än BBB. . . Visst att det är fel på siten, men det måste ju även vara fel hos BBB eftersom att alla andra jag har kollat med som inte har BBB kommer lätt in på sidan.
Jag har f.ö. mailat siten men inte fått svar ännu...

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 22:53

det här är ju helt otroligt störande! bara för att jag har BBB som leverantör kommer jag inte in på vissa sidor... uselt egentligen
kan inte dom göra nånting åt det hela? vore väl lättare om dom gör nåt istället för att alla sidor som har problem med sin DNS ska ändra sig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-23 21:52

Hej oskarrr,

Om du ringer till kundtjänst och ber dom kolla din port. Ibland kan bredbandbolaget få för sig att man sitter på ett telefon jack. Speciellt om du sitter på en router hos dina päron. Det fixar dom på ett nafs. Hade problem senast idag att den trodde att porten var ett telefon jack.

God Jul! och lycka till

/Vidir

  • Oregistrerad
  • 2005-12-24 18:43

Nu har forum24 fixat problemet! Dom sa att dom har problem med just BBB

1
Bevaka tråden