Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Line-in på olika Powerbooks

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-13 13:46

Hej,
Jag vet att Apple har tjaffsat med Mic/Line-in pluggen i olika omgångar. Jag vill använda en av mina 2 Powerbooks till att streama radio med.

Jag har en G3 Pismo och en G4 alu 1.5MHz

Är det olika Mic ingångar på dom? Förut satte ju Apple en längre/djupare plugg för micen. Helst av allt skulle jag vilja använda Pismon till att streama så jag kan få ha min G4 i fred

Hur är det egentligen med dessa line-in på dom olika macarna? Och om dom är speciella, finns det någon billig USB till line-in lösning eller något sätt att bygga om egna kablar?

  • Medlem
  • 2005-12-13 14:27

Båda nämnda datorerna har vanliga "line in"-ingångar i stereo för 3,5 mm tele-plugg. Det är alltså inga mic-ingångar alls. Möjligen kan det funka med en mikrofon som är strömförsörjd och kan leverera signal med "line out"-styrka. Annars så behövs en mic-preamp innan ljudet kopplas till datorn.

Själv blev jag mycket förvånad av skillnaden mellan de interna mikrofonerna på PB G3 "Pismo" (500 Mhz) och PB G4 12" (1,5 Ghz). Pismon fångar upp allt möjligt och speciellt hårddisksurr hörs tydligt. PB 12"-micen tar endast emot mitt tal och i övrigt är det helt tyst. En rejäl skillnad!

Ähum, min Pismo fixar visst mikrofoner i mikrofoningången.

  • Medlem
  • 2005-12-17 23:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ähum, min Pismo fixar visst mikrofoner i mikrofoningången.

Javisst, som jag skrev ovan är det fullt möjligt.

"Är gamla Pismo och nya G4 olika?"

Inte när det gäller ljud-ingången, det är "line in" på båda (bortsett från nya PB 15" & 17" som har digital ljud-ingång i samma port också). Att koppla in mikrofon funkar, men den måste kunna leverera rätt nivå på signalen. Från Apple's Pismo Developer Note:

"External Sound Input - The external sound input jack is located on the back of the computer. The sound input jack accepts line-level stereo signals or an Apple PlainTalk microphone."

Läs mer här: http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/PowerBook/PowerBook-78.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 23:05

Pismo och microfon utan förstärkare???

Är gamla Pismo och nya G4 olika?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-17 23:53

Hmm,

Hur nya 15" och 17" då? Jag har en 15" 1.5MHz Powerbook alu som släpptes tillsamans med 1.67MHz. Optisk i samma plugg?

  • Medlem
  • 2005-12-18 00:02

PB G4 17" har digitala in & ut sen i januari i år (Rev D), PB G4 15" fick sådana nu i oktober (Rev E, 1,67 Ghz). Japp, samma in & ut används, optiken märker när nåt digitalt stoppas i!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 00:08

Hmm, vart ser jag vilken "Rev" Jag har och vart hittar du sidan med den braiga infon

Föresten så stoppar jag nu in en Radio Tuner line-out till min Pismos line-in och sognalen verkar alldeles för stark. Peak mätarna går på 80% fast volymen o prefs är nere på noll??

  • Medlem
  • 2005-12-18 01:13

Din PowerBook 15" verkar vara av revision C eller D - PB 15" hade klockfrekvensen 1,5 Ghz i dessa revisioner. Inget optiskt ljud således.

Angående nivåerna: Så länge mätarna inte står på konstant 100% och ljudet "distar" (förvrängs och låter söndertrasat) så är det ingen fara, hur låter ljudet? Line out-signalen från din radiotuner går inte att justera men däremot kan du justera inspelningsvolymen i ditt inspelningsprogram eller på "Ljud" under systeminställningar ("Ljud in"-nivån). Lyssna på hur ljudet låter genom datorn, kolla mätarna och justera därefter.

Här kan du läsa om Apple-datorer i alla serier, revisioner och skepnader:
http://www.apple-history.com/

Apples egna sidor med detaljerade beskrivningar av samma datorer:
http://developer.apple.com/documentation/Hardware/hardware2.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-18 01:16

Va synd!

Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 05:48

Hmm hur gör jag på min vanliga Powermac G4 då. För där är det iaf en annan kontakt (En smal plugg )

Helst skulle jag vilja hitta ett lika bra program som Nicecast till Mac OS 9, så jag kunde använda min gamla 8600/300 som man inte använt på flera år. Men den är fin OCH har A/V in och ut.

Det var tider det,, hehe

Den smala pluggen är pro speaker-kontakten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 15:37

Ohh så då hittar jag ingen line-in alls på G4 Quicksilver

Ursprungligen av Matsaki:

Ohh så då hittar jag ingen line-in alls på G4 Quicksilver

Quick silver har ingen line in.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 22:47

Det var verkligen o-sexigt av Apple... Så man måste köpa ett alldeles nytt jludkort för att få in lite ljud i den. Och som vanligt är det väldigt få (och DYRA) ljudkort som passar till Macen???

Nopeli. Det finns på clas ohlson för omkring 160 kronor, vill jag minnas, USB, då.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-22 18:57

Wow där ser man. Du har inte lite mer info. vad det är för kort? A/V eller bara ljud? Vanlig analog?

Tack på förhand

Hos biltema (av alla ställen) har den artikel nr: 23-300.

Jag vill minnas att jag har sett den på Clas ohlson också, men jag är inte säker.

Okej, jag kan inte hitta den på CO alls.

På Macworlds forum talas det ibland om denna grej, och trots att den inte sägs stöda annat än pc så funkar den enligt vittnesmål på mac under åtminstone os 10.2 och 10.3. Borde ju gå på 10.4 med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-24 17:04

Vore nice om någon har svaret på den frågan

Ursprungligen av Matsaki:

Vore nice om någon har svaret på den frågan

Enligt vittnen på Macworld funkar den på tiger med.

Här: http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=16408&hl=biltem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-25 14:50

Tror det är den här ni pratar om:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId=92687

Kan bekräfta att den fungerar alldeles utmärkt med Tiger. Använder den tillsammans med ett headset.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-20 03:44

Någon som vågat testa om Creative Live 24bit 5.1 USB funkar på OS X?

http://www.creative.com/products/product.asp?category=244&subcategory=249&product=10702

1
Bevaka tråden