Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny på mac! Nu är jag här...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har varit inne på forumet och läst i några veckor nu. Så det kanske är på tiden med en presentation.

Är från Nyköping, har pluggat till Civilingengör i maskinteknik i Linköping och bor numera i Mjölby.

Jobbar inom verkstadsindustrin som konstruktör, ritar 3D cad och räknar mm.

Mina tidigare erfarenheter av mac är mycket små, nästintill obefintliga. När man var yngre så var det först Amiga 500 och sedan PC som gällde. Minns inte någon som hade mac.

På jobbet sitter jag med en ett par år gammal PC med dubbla Xeon proppar.

För 1.5 år sedan såg jag en kompis 12" powerbook och blev grymt imponerad.
Det var ju en dator som var riktigt snygg. Habegäret växte och när min PC började krångla alldeles för mycket så gick jag in på Applestore och beställde en iBook 12"
Fick min vita skönhet i början av februari.

Har inte haft ett så problemfritt datorägande förut
Men det verkar bli desto jobbigare den dagen då det är dags att byta hårddisk... Har kollat på nätet och det verkar ju overkligt omständigt. Hårddiskar pajjar ju lite då och då.

Har fått veta att de har kört mac förut på jobbet.
Jag tror de bytte för 7-8 år sedan. Verkar inte finnas så mycket 3D cad program typ Solid Works och FEM program typ Ansys Design Space för Mac... Synd tycker jag.

Hare gott! / Marcus

ArchiCAD har du alltid till Mac OS X. Har själv en studentlicens jag fick av LaserCAD, fungerar jäkligt bra.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-21 22:22
Ursprungligen av marcus_76:

Är från Nyköping, har pluggat till Civilingengör i maskinteknik i Linköping och bor numera i Mjölby.

Jobbar inom verkstadsindustrin som konstruktör, ritar 3D cad och räknar mm.

BT-anställd kanske?

Välkommen hit Marcus, Cad program vet jag inget om än Men du får gärna hjälp av mig med sånt som jag vet om det skulle vara några frågor, detta forumet är suveränt när det gäller snabba svar från medlemmar.

Nej.. jag jobbar faktiskt i Tranås.

Tycker också att det är lite kul att köra OSX och Mac bara för att vi inte är så många. Man känner sig ju lite "speciell"
Det känns ju nästan som en liten klubb där folk hjälper varandra. trevligt

Ursprungligen av marcus_76:

Hej!

Har varit inne på forumet och läst i några veckor nu. Så det kanske är på tiden med en presentation.

Är från Nyköping, har pluggat till Civilingengör i maskinteknik i Linköping och bor numera i Mjölby.

Jobbar inom verkstadsindustrin som konstruktör, ritar 3D cad och räknar mm.

Mina tidigare erfarenheter av mac är mycket små, nästintill obefintliga. När man var yngre så var det först Amiga 500 och sedan PC som gällde. Minns inte någon som hade mac.

På jobbet sitter jag med en ett par år gammal PC med dubbla Xeon proppar.

För 1.5 år sedan såg jag en kompis 12" powerbook och blev grymt imponerad.
Det var ju en dator som var riktigt snygg. Habegäret växte och när min PC började krångla alldeles för mycket så gick jag in på Applestore och beställde en iBook 12"
Fick min vita skönhet i början av februari.

Har inte haft ett så problemfritt datorägande förut
Men det verkar bli desto jobbigare den dagen då det är dags att byta hårddisk... Har kollat på nätet och det verkar ju overkligt omständigt. Hårddiskar pajjar ju lite då och då.

Har fått veta att de har kört mac förut på jobbet.
Jag tror de bytte för 7-8 år sedan. Verkar inte finnas så mycket 3D cad program typ Solid Works och FEM program typ Ansys Design Space för Mac... Synd tycker jag.

Hare gott! / Marcus

Kolla in VectorWorks, som finns för både Mac och Windows och där licensen funkar på båda. Är särklassigt störst på CAD till Macen. Är inte lika omfattande som SolidWorks, men rejält stort ändå. Min maxade version 12 med ALLT tar upp 2.2 Gig på hårddisken.

Använder faktiskt också av samma 3D-motor som SolidWorks. Kan tveklöst jämföras med ArchiCAD som husdesignprogram, trots att det kostar betydligt mindre (priset är ungefär som AutoCAD LT i basen), men är genant överlägset detta). Det också mycket väl till mekanisk konstruktion, där ArchiCAD är hopplöst ute. Mycket god VectorWorkskompetens finns här: http://www.touchcad.com/tc3products.html

1
Bevaka tråden