Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac version 3.0 i betatestning

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac växer med fler inlägg, diskussioner och medlemmar varje dag och nu är det dags att ta steget mot en uppdaterad forumprogramvara. 99mac version 3.0 är inte långt borta.

Vi vill lugna alla veteraner med att version 3.0 faktiskt inte skiljer sig speciellt mycket ifrån nuvarande utseendet. Största skillnaderna finns under ytan:

- Forumet baserar sig på MySQL vilket enligt våra tester ger en rejäl prestandaökning. Vi förväntar oss att vi ska kunna ta emot i princip obegränsat antal besökare vid höjdpunkter som MacWorld Expo etc.

- Sökning i alla öppna forum skall aldrig ta längre än 5 sekunder.

- Det finns fler funktioner för att prenumerera på diskussioner etc. En definitiv lista kommer när betaperioden är avslutad.

En viktig detalj är att vi ändrar inloggningen till forumet. Läs därför följande noggrannt:

1. Från och med version 3.0 används endast ett inloggningsnamn - tidigare fanns både ett loginnamn och ett synligt namn. Vid övergången till version 3.0 kommer ditt nuvarande synliga namn bli ditt enda inloggningsnamn.

2. Lösenordet är detsamma som tidigare.

3. Om du av någon anledning vill ändra ditt framtida inloggningnamn så har du chansen att göra det nu fram tills den dag vi uppgraderar till version 3.0. Ändra din profil här

Vi hoppas att betatestningen skall bli klar under denna vecka - det finns några småproblem som måste lösas innan vi kör igång med nya forumet.

Uppdateringen av forum-programvaran har blivit möjlig efter att fler än 25 medlemmar har samlat in pengar till 99mac.com. Läs mer om insamlingen här

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Uppdateringen av forum-programvaran har blivit möjlig efter att fler än 25 medlemmar har samlat in pengar till 99mac.com. Läs mer om insamlingen här

Hmmm.. MySQL = gratis.

Ciryon

Forumet != gratis

För att teknologin är gratis behöver inte själva produkten vara det. Det kan ingå annat än bara MySQL.

Sedan är det andra saker som också kostar pengar, som tex arbetstid för installation, konfigurering, import, översättning och annat som tex dator och lina. Sådetså.

Vad var meningen med ditt inlägg Ciryon?

/Ola

[ 18. mars 2003, 16:02: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vad var meningen med ditt inlägg Ciryon?

Tja, det stod ingenting om annan uppgradering än MySQL och då lät det konstigt att det inte vore möjligt utan ekonomiska bidrag.

Jag ser gärna lite fler detaljer om vad pengarna har används till.

Man kan ha ett forum (även i sådan här stor skala) och bara använda gratis programvara.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Vad var meningen med ditt inlägg Ciryon?

Jag ser gärna lite fler detaljer om vad pengarna har används till.

Man kan ha ett forum (även i sådan här stor skala) och bara använda gratis programvara.

Ciryon

Du får se mer när version 3.0 är uppe.

  • Medlem
  • 2003-03-18 17:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Du får se mer när version 3.0 är uppe.

Kommer version 3.0 rulla på Mac eller PC?

Woohoo 500 inlägg!

  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 19:03

Jippi

Men kan man få ändra utseende snart ?
Det skulle vara en bra funktion, tycker jag.

Det finns möjlighet till "skins" i fortsättningen där medlemmar kan välja utseende.

Vi håller på att uppdatera hela serverparken i samband med att forumtjänsterna blir databas-baserade. Det finns och kommer finnas delar som körs på OS X Server men jag kommer inte flytta alltihopa till våra Appleburkar ännu. Läs mer om mina tankar kring OS X brist på GUI.

  • Medlem
  • 2003-03-18 21:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det finns och kommer finnas delar som körs på OS X Server men jag kommer inte flytta alltihopa till våra Appleburkar ännu. Läs mer om mina tankar kring OS X brist på GUI.

Intressant tråd. Jag håller med, man skall inte behöva använda terminalen om man inte vill.

Kommer alla användare med all statistik att importeras till nya databasen med användare?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
Kommer alla användare med all statistik att importeras till nya databasen med användare?

Nä, bara de som är snälla!

Skämtåsido, svaret är ja.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
- Forumet baserar sig på MySQL vilket enligt våra tester ger en rejäl prestandaökning.

Vilken databas används idag?

UBB.classic har ett s k "flat-file" system, dvs det finns inte en databas utan forumet består av tusentals småfiler som länkas ihop. Inte det mest effektiva sättet att driva ett forum med 3000+ medlemmar och 160.000+ inlägg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-19 16:17

idag används väl små textfiler för varje diskussion. En rätt långsam och utrymmeskrass lösning?

Ciryon, en antydan till missnöje?
Kom i håg att pengarna skänktes frivilligt.
Jag skulle känna mig nöjd om jag visste att pengarna gick till att hålla martins ork uppe med 99mac. Det är trots allt j_vligt mycket tid som går åt för att hålla ihop 99mac. En stor medalj skall givetvis även gå till forumets medarbetare (gurus och admins osv).

edit:
lol, började skriva detta inlägg för ca 35min sedan men kom av mig när grannen kom över. heh, inte första gången man varit ett musklick från att posta ett inlägg men kommer av sig och postar det flera timmar senare... hehe

[ 19. mars 2003, 16:18: Meddelandet ändrat av: ivar ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Ciryon, en antydan till missnöje?
Kom i håg att pengarna skänktes frivilligt.
Jag skulle känna mig nöjd om jag visste att pengarna gick till att hålla martins ork uppe med 99mac.

Nej då, inget missnöje... jag har inte betalat något.

För mig skulle en donation innebära att jag får höjda förväntningar. Det vill jag inte ha.

Ciryon

Mums, databaser - äntligen

"Classic" UBB använder en skum approach med textfiler, men jag antar att det är en kvarleva av den klassiska perlscript-tiden

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Nä, bara de som är snälla!

Skämtåsido, svaret är ja.

/M

Min användarbild blev inte importerad

Det blev ingens. Gå till "Min profil/Mina inställningar", där fixar du det lätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det blev ingens. Gå till "Min profil/Mina inställningar", där fixar du det lätt.

Beigt

Jag tycker 99maca har blivigt lite rorigt men det e bra!

1
Bevaka tråden