Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spam-dammsugare på 99mac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-12-16 18:50

Jag har inte postat något på 99mac på länge förräns här i veckan som var.
Helt plötsligt börjar det ramla in en massa porrspam till den mailadress jag använt för att regga mig på forumet.

Dessutom är dom i form av "returned mail" med en avsändare med en @mac.com-adress som liknar mitt nick och mailadress, men inte riktigt. Och den finns inte.

Skumt. Tråkigt. Konstigt.

Tror inte det ena har med det andra att göra.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-12-21 09:02

Cerw: det kan inte var så att den mailadress du har använt för satt regga på 99mac även använts någon annanstans? Du har inte skickat den till någon kompis/kollega? Har själv aldrig fått spammail till den adress jag använt för att regga här. Om den eventuella person som du har mailat till med den aktuella adressen därefter drabbats av virus/trojan (mao: använder Windows) så är risken stor att viruset/trojanen har snappat upp alla adresser (däribland din) i den datorn och skickat iväg det till någon adresssamlare.

Finns i grova drag tre svar:
1. 99mac har sålt alla adresser - inte troligt.
2. 99mac har blivit hackade och fått all data stulen - möjligt men inte särskilt troligt det heller.
3. Min fråga/påstående ovan.

Sedan att avsändaren på spammailen är väldigt snarlik har som Helpdesk säger inte det minsta med det första att göra annat än att det är poppis hos spammarna nu för tiden. Jag har en del egna domäner och jag får dagligen skräppost till både äkta och fejkade adresser på mina domäner där avsändaren påstås vara någon helt annan (fejkad) avsändare inom samma domän. Ibland händer det, troligen av ren slump, att det påstådda avsändaren är en giltigt, äkta, adress.

Khedron, tack för att du förklarar några saker lite mera än vad jag gjorde.

Men ditt påstående att vi skulle ha sålt adresser, är inte sant.

Nästa påstående, att databasen skulle ha blivit hackad, skulle vi ha märkt på en massa sätt, så det har inte skett det heller.

Anledningen till mitt korta svar tidigare är att den epostleverantör Cerw har är en av de största måltavlorna för spammers och att ett sådant konto skulle få spam är väldigt vanligt. Det är mera en fråga när istället för om.

Så jag upprepar mig och säger att det ena (att Cerw är registerad och skrivit inlägg här), naturligtvis inte har ett dugg att göra med det andra (att han fått spam).

Ytterligare förklaringar har att göra med hur spamrobotar fungerar, hur virusprogram fungerar och hur forum som vårt skyddar din identitet mot spamrobotar mm. Allt detta passar utmärkt i en ny tråd i ett annat forum här på 99mac.

1
Bevaka tråden