Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigabit bygga själv

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker sätta ihop ett litet nätverk med idag 2 macar, men med vissa utbyggnadsmöjligheter. Tänker mig gigabit och har hört att det är bäst med kablar som heter cat 6. Nu undrar jag om det är lätt att sätta dit kontakter själv och få det att bli bra? Jag fick en rekomendation av en datatekniker som tyckte att det var säkrast att satsa på färdiga kablar. Längden blir ca 40 meter. Mest praktiskt och snyggt vore ju kontakter i väggen, men då måste man fixa det själv antar jag. Några tips? Jag är helt grön på detta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-13 15:31

Det är ganska pilligt att få dit kontakterna. Och det kräver specialverktyg som kostar en slant.

Satsa hellre pengarna på färdiga kablar med gjutna kontakter. Det blir bäst.

Ska du ut på internet så köp en router.

Annars så räcker det med en korskopplad kabel.

Gigabit är väl inte helt nödvändigt om du inte skyfflar stora datamängder mellan burkarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 15:38

Jag har precis slutfört första fasen i detta projekt. Monterat Ethernet uttag i ett rum och dragit kablar via vinden til en garderob där modem och router står. Snart också tänkt en skrivare.

Färdiga kablar är bra för de som stoppas in i RJ45 Ethernet uttag. Jag har läst någon stans att det finns begränsning på hur långa dessa får vara. Typ 5-10 meter om den sitter mellan två elektriska enheter. Längre än så skall man montera uttag eller patchbox. Ingen djupare förklaring.

Guldgruvan för mig var Kjell & Co och Kjellfakta: http://www.kjell.com/
Här finns guider hur man gör.

Här har jag köpt (artikelnummer inom parantes)
- Patchbox
- Vägguttag
- Kabel Cat 6 (2x 20 meter för en dubbeldragning, dubbeluttag)
- Kronverktyg

Än så länge har jag varken router eller dator med gigabit stöd. Men jag köpte Cat 6 kabel för att förbereda mig för gigabit. Uttag och patchbox är Cat5e vilket jag tror är på gränssen för gigabit. Om det en dag visar sig vara den bristanda länken kan jag byta dessa komponenter. Men om du hittar en Cat 6 prylar direkt är det inte dumt. Jag tror jag sett det efter jag gjorde mina inköp.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-17 21:23

Finns ingen begränsning eller så kring hur lång en patchkabel kan vara, det lär vara mer ur praktisk synpunkt som du läst den rekomendationen. Vad man ska tänka på är att Kat6 är känslig för tvära böjar undvik böjar med mindre radie än 4cm (6cm brukar tillverkarna säga).

I samma ämne med, finns det nåt sätt att utan extra kostnad använda den ihopkopplade datorns CPU-kraft?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-20 08:11

Jo man tar och drar en DCA-kabel (Direct CPU access) mellan datorerna, så är det bara att hoppa och leka sen.

Ursprungligen av Erik_J:

Jo man tar och drar en DCA-kabel (Direct CPU access) mellan datorerna, så är det bara att hoppa och leka sen.

Är det allt? Tack isf Kommer att behöva i framtiden kanske.

Ursprungligen av Erik_J:

Jo man tar och drar en DCA-kabel (Direct CPU access) mellan datorerna, så är det bara att hoppa och leka sen.

Är ovanstående ett skämt? Om inte, berätta gärna mer!

Enligt Wikipedia:

The term DCA may have the following meanings:

Ronald Reagan Washington National Airport (IATA: DCA, ICAO: KDCA)

Drum Corps Associates.

Department for Constitutional Affairs, a United Kingdom government department.

Disney's California Adventure, a theme park in the Disneyland Resort.

Dollar-cost Averaging, an investment strategy.

Jadu Erik, nu får du allt förklara dig här
Jag hittar inte heller något som har med Direct CPU access att göra, du lure!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-21 06:56

Hehe ja hade det vart 1:a april hade man kunnat skriva en liten ramsa man lärde sig när man var en liten knatte

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-12-21 07:06

Ett lite mer seriöst svar kanske man skulle också lämna.

Ja och nej är väl svaret, jag vet inte något gratis och bra sätt att fördela CPU-kraften mellan två OS X burkar sådär direkt bara men man kan ju köra med X11 och köra en del program på den andra burken, förutsatt att det är vanliga unix-app som leker X11 så det är inte en lösning för rena OS X program.

Sen kan man undra över om man vill dela CPU mellan burkar pga att många gånger är det inte rena beräkningskraften som är flaskhalsen utan minnesbuss osv. Och att då börja paketera saker till ethernet och sen trycka det i en smalbandskabel mellan datorer blir ju en mindre effektiv lösning. Stora beräkningskluster som IBM SP, har högprestandanät med nätverkskort med egen PPC som sköter delar av jobbet för att komma ifrån problemen.

Beroende på vad man vill göra så kan eventuellt Xgrid vara ett alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-21 11:38

Distcc och xgrid är väll (gratis) alternativen.

Finns Xgrid på den tredje Panther skivan? Skulle ifs vara bra om man kunde länka Macen med PCn, men det är väl bara att vänta med sånt här tills jag skaffat en ny Apple-dator.

1
Bevaka tråden