Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad exakt behöver jag för att komma igång med Java?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ganska säker på att frågan har varit uppe förut, men jag skulle gärna vilja ha lite uppdaterade tips. Jag är nybörjare, och det närmaste jag varit programmering är HTML, en Hello World med PHP och lite CSS-snickrande. Vilket språk borde jag då välja? På Sweclockers säger de C#, C++ eller Java. Och här verkar Java vara det föredragna nybörjarspråket.

Vad behöver jag för att komma igång med att lära mig, och börja knacka kod, i Java?

Skulle gärna vilja ha tips om:
1. Nyttiga och bra sidor med tutorials och tips (förutom Suns egna referensmanualer)
2. Bra (svenska) böcker om javaprogrammering?
3. En bra textredigererare?

... och fjärde frågan: Vilken API bör jag använda? XCode? Eftersom jag inte någonstans i huset kan hitta min Tigerskiva, misstänker jag att jag inte har tillgång till det programmet. Eller kan man ladda ner XCode någonstans?

–> Vilka andra program/API föredrar ni?

Som sagt, jag är nybörjare och egentligen uppskattas alla svar och tips om hur jag smidigast kommer igång med Java Tack på förhand.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-06 23:35
Ursprungligen av disposable:

–> Vilka andra program/API föredrar ni?

Ska du koda mot webben så är det Ruby on Rails som gäller, in my not so humble opinion. Java är fett med overkill och slöseri med tid i de allra flesta fall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-06 23:51

Tror du kan ladda ner XCode om du registrerar dig på http://developer.apple.com/ har för mig att jag har gjort det någon gång. Då får du en utvecklingsmiljö som hjälper dig lite på traven...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 23:52
Ursprungligen av disposable: